Gå til innhold

Metanol-hvor og hvordan?

Ranger emnet


juba

Anbefalte innlegg

En liten oppdatering; DSB (Direktoratet for samfunnsberedskap) tillater ikke metanol solgt til private for produksjon av biodiesel. For å handle metanol trengs en kjøpetillatelse fra politiet, denne får en om en godtgjør et behov (feks racingfuel) men ikke om en skal lage biodiesel. Blir sikkert mye farligere denne metanolen når en lager diesel og glyserin (såpe) av den! Har sendt en e-post til DSB for å få en begrunnelse på hva som gjør metanol så mye farligere for nordmenn enn resten av verdens befolkning som stort sett fritt kan handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

morfar kjøpte sist i forrige uke et fat metanol. etter hva jeg vet har ikke han starta noen bedrift eller klubb i det siste.

 

 

Da handler han enten på et firma eller fra en som ikke følger regelverket.

 

 

Biodiesel er avgiftsfrit i Norge så tapet for statskassa er det samme om jeg brygger selv i garasjen eller om jeg fyller fra ei B100-pumpe. Bakgrunnen er vel heller historisk; pga avgiftsnivået på etanol (brennevin) har folk drukket seg ihjel på det meste som kan drikkes og dermed har de funnet det nødvendig å kontrolere omsetningen av bla metanol (kroppen omdanner metanolen til alkohol og maursyre-høres ikke sunt ut:-)). Kanskje regelverket er i strid med noe EU-direktiv?

Sykt nok er metanol godkjent som tilsettning for å gjøre sprit udrikkelig (rødsprit, spylervæske osv), skjønn det den som kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da handler han enten på et firma eller fra en som ikke følger regelverket.

 

 

Biodiesel er avgiftsfrit i Norge så tapet for statskassa er det samme om jeg brygger selv i garasjen eller om jeg fyller fra ei B100-pumpe. Bakgrunnen er vel heller historisk; pga avgiftsnivået på etanol (brennevin) har folk drukket seg ihjel på det meste som kan drikkes og dermed har de funnet det nødvendig å kontrolere omsetningen av bla metanol (kroppen omdanner metanolen til alkohol og maursyre-høres ikke sunt ut:-)). Kanskje regelverket er i strid med noe EU-direktiv?

Sykt nok er metanol godkjent som tilsettning for å gjøre sprit udrikkelig (rødsprit, spylervæske osv), skjønn det den som kan!

 

kjøpte det av ett lastebilverksted her. han bruker det til å vaske delene på volvo bamsen han resturerer. vet om mange verksteder her som kjøper og selger metanol. ganske stort drag race miljø rundt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at metanol er temmelig farlig, du bør ikke puste inn dampen, ei heller får det på huden; det går rett inn.

Omdannes i kroppen til formaldehyd som kroppen ikke klarer å skille ut, en grusom død mao.

Holdes strengt adskillt fra unger og dyr samt voksne som heller ikke har bedre vett.

Metanol- og lutblanding trenger bare en dråpe i øyet ditt og du blir permanent blind.

Men med adekvate vernetiltak (avtrekk, lukket system, dråpegassmaske, ansiktsvern, vernehansker osv) er ikke dette noen stor bombe.

Bruk stor prosessor, >100 Liter i batch så sparer du masse tid.

Lykke til!

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

endelig en til som har tenkt tanken på biodisel, du kan komme så langt ned som til 2kroner for en liter ferdig biodisel har jeg hørt, jeg har studert prossessen grundig, funnet ut hvor jeg kan få alle ingrediensene, bortsett fra den jævla metanolen.

kan du si meg hvor du får tak i kaustiksodaen?

hvor holder du til?

hørte noen rykter om at rc-folk kjører på metanol, så skal høre med rc-butikken her om de har slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du si meg hvor du får tak i kaustiksodaen?

 

Kaustikk-soda kjøper du på Rema eller en jernvare/fargehandel.

Har igrunnen gitt opp hjemmeproduksjon, håpløst å få en jevn tilførsel av metanol her hvor jeg bor, selv om europas størst metanolfabrikk ligger 1 times kjøring unna.

 

Løsningen var igrunnen grei, filtrerer og tanker brukt frityrolje.

Google WVO , SVO , greasecar og les til øyet blir stort og vått. 1 tank på Hiluxen koster med 20-25kr:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg fant ut at jeg kunne få kjøpt kaustiksodaen på en såpefabrikk her i nærheten, men prøver fortsatt å finne ut av det der med metanolen, noen i nærheten av østfold/vestfold/akershus/oslo som hvet om en plass man kan få kjøp metanol?

statoil svarer ikke engang på mail jeg sender de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det lønne seg for deg bør du rett og slett gå den lange veien og registrere et enkletmannsforetak, skaffe oppbevaringstillatelse for metanol, kjøpetillatelse og så kontakte Statoil. Prisen på metanolen blir da hyggelig:-)

 

Om du velger "Racingfuel" sjekk nøye at det er ren metanol uten noen tilsettninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppbevarings tilatelser er ikke alltid like lett å skaffe, får prøve å finne ut litt mer om racing miljøet rundt her. står en spedway sykkel på låven hos broder'n, som også skulel vært kjørt en tur, så trenger noen liter metanol til den også.

men har i hvertfall låsbare rom i fleng på en låve, så skulle ikke være noe problem emd det å få den oppbevarings tilatelsen.

åssen kontaktet du statoil? får ikke svar på mailene jeg sender de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår