Gå til innhold

passat 94 stv. bensintrøbbel og bakdempere

Ranger emnet


supreme

Anbefalte innlegg

har en 94 mod passat stasjonsvogn som fusker litt på motoren noen ganger. virker som den ikke får nok bensin.

virka som det ble borte med kondensfjerner men nå i det siste har problemet kommet tilbake. er mulig det fortsatt er kondens, men nå bruker jeg ei flaske hver gang jeg fyller, og mer enn det burde jeg kanskje ikke helle i.

 

har vært endel temperaturskifte her nå. fra -15 til pluss 5 bare på timer, og pluttselig øs regn. kan dette ha noe å si?

 

for å forklare fuskinga: jeg holder jevn trykk på gasspedalen, et lite stykke funker den, så virker det bare som jeg frir ut, for da triller den fritt. hvis jeg da ikke gjør noe kan den pluttselig ta i igjen etter litt. på litt lavt gir da så rykker det jo jæveli.

 

har selvsagt vurdert problemer med bensinpumpa, men hvis det bare er kondens gidder jeg ikke sette den på verksted (er ikke den som mekker så volsomt mye sjæl)

 

legger med litt bilder hvis det sier noen noe...

 

somsagt har jeg ikke så mye peil. hva er den hvite skruknotten til venstre på den ene bilder, den fikk jeg nemlig skrudd litt på, jeg tenkte da at den sikkert skal være igjen, så jeg stramma den jeg. riktig?

 

DSC03534.jpg

 

DSC03531.jpg

 

DSC03528.jpg

 

 

 

så var det et lite tilleggsproblem.

på begge bakdemperene har disse støvbeskytterene sprekt og ligger bare trykkt nederst på sylinderen.

tror ikke demperene er ødelagt, men står bilen inne over natta virker det som sylinderene blir litt tørre, fordi det knirker i dumper. står bilen ute skjer ikke dette.

 

hvor vannskelig er det å bare bytte det som er ødelagt? noen som har gjort noe liknende før?

legger med noen bilder her også jeg

 

DSC03524.jpg

 

DSC03523.jpg

 

 

det gjelder begge bakdemperene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

blå, svart eller hvit røyk?

sjekka tennplugger? Lenge siden bytte av pluggledninger?

Bruker bilen mye kjølevann?

Forbruk av olje? tilstanden på oljen?

 

Bytte av mansjetter på dempere bak er ikke så gærrnt å hive seg på.

Skaff mansjetter, så er du igang. 2 stk 17fastnøkler og en liten skiftnøkkel, dette er alt du trenger.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blå, svart eller hvit røyk?

sjekka tennplugger? Lenge siden bytte av pluggledninger?

Bruker bilen mye kjølevann?

Forbruk av olje? tilstanden på oljen?

 

Bytte av mansjetter på dempere bak er ikke så gærrnt å hive seg på.

Skaff mansjetter, så er du igang. 2 stk 17fastnøkler og en liten skiftnøkkel, dette er alt du trenger.

 

jeg hørte at man må av med hele demperen, og at det er endel deler i den. trenger man ikke noe til å holde fjærene sammen?

 

tennplugger ser helt fine ut. bilen er kjøpt for ikke lenge siden, så pluggledninger veit jeg ikke. bilen er etterfylt kjølevæske for ikke lenge siden, ikke merka at den bruker noe.

olje og oljefilter er også skiftet for ikke lenge siden, har ikke merka at den bruker noe av det heller.

 

virker som det er mye forskjellig det kan være. forgasseren hører jeg mye. men bilen går jo helt fint på tomgang. er kun i fart den fusker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey. så ikke så driitvannskelig ut det der. men er det sånn at demperne har lettere for å bli ødelagt uten. er dette noe jeg burde prioritere liksom? er short på cash og sliter mer med at bilen ikke gå skikkeli nå.

 

jeg har en liten teori da, veit ikke om den holder vann men, kanskje noen har peil.

 

kan det være at bensintanken eller noen overganger ikke er tette, for (mulig det er bare innbildning) virker som den fusker mer på våte dager.

 

etter et lite møte med en betongkloss for 2 uker siden har den stått i en varm garasje.(15 grader) da jeg fikk ny frontfanger på den og tok den ut virka den helt fint de første turene.

så stod den ute over natta, var vel et par minus tenker jeg, på dagen kom det no jæveli med regn 5-6 pluss grader. syntes så veldig den ikke har fuska såå mye før.

 

det som faller meg inn da er at hvis ikke tanken er tett vil det jo dannes kondens. fylt på kondensfjerner da(etter jeg har fylt bensin, kjørt ca 25mil, 70l tank)men syntes ikke det virka veldig bra.

 

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta å tømme tanken for drivstoff og se hvordan det blir framover. Visst det er vatn i tanken vil dette legge seg i bunn og du vil også kunne se at drivstoff og vatnet har skilt seg. men er du i tvil så ta av slangen fra tank som er kopla til filter og sett ei brusflaske på, også ser du om det bare er bensin som renner ut eller om det kommer masse vann i tillegg. Visst det er mye vatn og du får bort så mye som mulig, vil jeg tro at det går ei god stund før du eventuelt vil merke kondensproblemene igjen. med mindre du har et hull en plass hvor vannet renner rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men starter jeg bilen når jeg skal teste detta da. så vil bensinpumpa gå? for bilen vil vel ikke starte? uten bensintilførsel.

 

har lest litt om coilen, men da virker det som bilen vil kutte helt. serlig når men frir ut.

min har aldri stoppa helt, og går fint på tomgang. kan det fortsatt være kondens?

 

kan det være noe med gasspedalen/wire. gasspjeldet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men starter jeg bilen når jeg skal teste detta da. så vil bensinpumpa gå? for bilen vil vel ikke starte? uten bensintilførsel.

 

har lest litt om coilen, men da virker det som bilen vil kutte helt. serlig når men frir ut.

min har aldri stoppa helt, og går fint på tomgang. kan det fortsatt være kondens?

 

kan det være noe med gasspedalen/wire. gasspjeldet?

 

Nei du skal ikke starte bilen,bare dra av slangen som går fra tank til filter (på veg til motor) og tapp nedpå en flaske så du kan se om det bare renner bensin eller begge deler kommer ut..

 

Visst den går fint på tomgang men jukser under kjøring kan det jo være mye rart... Da får du nesten begynne i motorrommet steg for steg.. Har du f.eks kontrollert motstanden i pluggledningene sammen med fordeler og coilledning? (Fra coilledning via fordeler til pluggledning skal det vere max 20-25000 OHM) Hvordan ser stiften i fordelerlokket ut og ser det ut som om fordelerlokket har "blyantstreker" eller sprekker?

Får bilen for mager drivstoffblanding under kjøring- falsk luft ved innsug? Prøv med startgass og spray rundt innsug menst motor går og legg merke til om turtallet øker..

Lenge sida luftfilter er bytta?

Hmm et av av muligheter :)

Ser motoren din sånn ut? Bla litt ned på sida til Passelati35i..

http://www.bilforumet.no/passat/187608-prosjekt-lazyboy.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du skal ikke starte bilen,bare dra av slangen som går fra tank til filter (på veg til motor) og tapp nedpå en flaske så du kan se om det bare renner bensin eller begge deler kommer ut..

 

Visst den går fint på tomgang men jukser under kjøring kan det jo være mye rart... Da får du nesten begynne i motorrommet steg for steg.. Har du f.eks kontrollert motstanden i pluggledningene sammen med fordeler og coilledning? (Fra coilledning via fordeler til pluggledning skal det vere max 20-25000 OHM) Hvordan ser stiften i fordelerlokket ut og ser det ut som om fordelerlokket har "blyantstreker" eller sprekker?

Får bilen for mager drivstoffblanding under kjøring- falsk luft ved innsug? Prøv med startgass og spray rundt innsug menst motor går og legg merke til om turtallet øker..

Lenge sida luftfilter er bytta?

Hmm et av av muligheter :)

Ser motoren din sånn ut? Bla litt ned på sida til Passelati35i..

http://www.bilforumet.no/passat/187608-prosjekt-lazyboy.html

 

her var det mye jeg ikke skjønte så mye av.

kan begynne og ramse opp det jeg ikke aner hvor er, hehe

 

motstanden i pluggledningene sammen med fordeler og coilledning?

Fra coilledning via fordeler til pluggledning?

stiften i fordelerlokket?

startgass og spray rundt innsug?

 

luftfilter her helt nytt, bytta for et par måneder siden, sammen med olje og oljefilter.

motorrommet ser veldig likt ut det som er på bildet ja. det jeg ser der ser helt likt ut egentlig.

 

takker for bra svar og håper på like bra forklaringer til en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har jeg kjørt et par turer på ca en mil hver, og nå har jeg ikke merka noen ting. har kjørt som en drøm.

tror ikke det er noe med været heller, selv om det var ganske fint i dag:P

 

Da ville jeg faktisk først tatt å kontrollert "forgasserflensen" denne har en tendens til å gi seg etter ei stund. Finn luftfiltere og følg plastrøret videre. i enden der sitter noe som ligner på en forgasser. (MONOJETRONIC kalles innsprøytningsanelgget for) Finn ei lykt som lyser godt ta å løft og gyng littegrand på "forgasseren" under den ser du den såkalte forgasserflensen også kommer innsuget under der. Forgasserflensen er en gummilignendes ting og ser du sprikker eller hull her har du nok funnet problemet (eller deler av det;)) Du kan og la motoren gå på tomgang og gynge litt på den da eller bruke startgass,merker du turtallsforandringer så må den skiftest!

Også skal jeg prøve å svare litt mer på det jeg nevnte tidligere,tar forbehold om skrivefeil!

 

motstanden i pluggledningene sammen med fordeler(rotor og stift) og coilledning kan målest ved å bruke et multimeter.En setter da multimeter på OHM og tar og måler kver enkelt ting (for alldel ikke la motor gå eller ha tenning på når du gjør dette!) Begynn med .feks Ledningen som går fra coil til fordeler, resultate av det multimeter oppgir ved måling av ledningen skriver du ned. så tar du av fordelerlokket og ser hvordan den ser ut, utvendig ser du fem tilkoplinger se at det ser normale ut og på under siden legg merke til om det mangler noen biter eller det er begynt å irre. Kontroller også kullstiften som er montert i senter av lokket,skal vere litt butt i enden og vere heil og fin uten irr. enden på kullstiften har kontakt med rotor (denne roterer rundt sammen med motor og guider strømmen til riktig plugg ved tenning) Se at den ikke ser brent ut (sitter mest sannsnynlig en motstand i denne som kan ta kveld av og til-det vil du tydelig se) Ta multimetere og sett en ledningen der kullstiften treffer til vanlig og andre ledningen på enden av rotor der du får metallisk kontakt, (fortsatt OHM) skriv ned resultatet. Også måler du tennpluggkabelen og plusser alle svarene slik at du får oppgitt hvor stor motstanden er i kretsen. (men ta kun en pluggkabel med i reknestykket om gangen...) Bør ikke vere mer en 25000OHM totalt.

 

Men som sagt ville begynt med det som er nevnt øverst her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve og få sjekka det ut i morra, men bare så jeg er sikker, tok noen bildet av motorrommet i dag.

 

DSC03611copy.jpg

dette er forgasseren sant? er det under denne jeg skal se? så jo ut som den satt rimelig godt..

 

DSC03614copy.jpg

og dette er fordeleren? skal jeg bare dra i dissa gummislangene så kommer de av? også måle på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår