magnul Skrevet Januar 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2008 Syns det er rart med kaldstart.Det sies at det skal være vanskeligere å få start i kaldt vær, men bilen min starter lettere. Har overhalt hele tenninga med ny fordeler, hallgiver, fordelerlokk, rotor, tennplugger, og coil. kansje det har noe med saken å gjøre? bilen starter lett uansett, men lettere med 50% e85 når det er kaldt. 50:50 skal ikke gi de store kaldstartproblemene uansett. Før jeg konverterte blandet jeg inn 30% og mente det samme som deg. Vet dog ikke om det er reelt eller innbildning. Er jo selvfølgelig ingen ulempe at tenningsanlegget er i tipp-topp stand:) Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjuz Skrevet Januar 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2008 håper dere er klar over hva som skjer når dere heller e85 på tanken 1 den bruker mer drivstoff 2 bensins sytemet slanger osv tåler ikke alkoholen bensinpumpa går at skauen 3 blir like dyrt uansett hvordan du snur og vender på det. Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet Januar 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2008 håper dere er klar over hva som skjer når dere heller e85 på tanken1 den bruker mer drivstoff 2 bensins sytemet slanger osv tåler ikke alkoholen bensinpumpa går at skauen 3 blir like dyrt uansett hvordan du snur og vender på det. Det den bruker mer drivstoff vil gå opp i opp med at E85 er billigere. Bilen blir mer miljøvennlig. De fleste nyere bensinslanger takler dette, samt de fleste elektriske bensinpumper. Mekaniske pumper derimot, kan lett ryke. I begynnelsen vil også E85 løse opp en del urenheter som ligger i bensinsystemet ditt. Derfor må/bør du bytte bensinfilter noen ganger til å begynne med Fordelen med å kjøre på E85 sånn jeg ser det er bankefastheten, som fører til at man kan hente ut ganske mye mer hester, spesielt fra en turbomotor. Dessuten er ikke varmeutviklingen noe problem når man kjører på E85. Dermed kan man pøse på med mer trykk, samtidig som bilen blir ikke like kresen på bensinblandinga i moment/effekt-toppen = enda litt mer effekt. På en B230-motor med forgasser skal man i prinsippet kunne bare fylle E85 (forutsatt at man har elektrisk pumpe), montere ca 30% større dyse i gasseren og så starte opp og kjøre. Siden tenningsbank/selvantenning er et mindre problem kan man dra på med litt mer fortenning også. Det er en fordel å ikke kjøre med noe fancy platina-plugger, men vanlige, solide plugger som ikke er kaldere enn originalpluggene. Siter -98 Nissan 200sx Racing s14a -87 Volvo 240 GL, vinterbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjuz Skrevet Januar 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2008 for all del, deres biler. Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Januar 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2008 håper dere er klar over hva som skjer når dere heller e85 på tanken1 den bruker mer drivstoff 2 bensins sytemet slanger osv tåler ikke alkoholen bensinpumpa går at skauen 3 blir like dyrt uansett hvordan du snur og vender på det. 1) Hva så? Drivstoffet er billigere også. 2) Jaha? Kan du fortelle meg hvilke polymermaterialer som tåler bensin, men ikke alkohol? 3) Så voldsomt mye er det ikke å spare, men det siste halvåret har jeg i hvert fall aldri sett bensinpris som er lavere enn etanolpris*merforbruk. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjuz Skrevet Januar 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2008 1) Hva så? Drivstoffet er billigere også.2) Jaha? Kan du fortelle meg hvilke polymermaterialer som tåler bensin, men ikke alkohol? 3) Så voldsomt mye er det ikke å spare, men det siste halvåret har jeg i hvert fall aldri sett bensinpris som er lavere enn etanolpris*merforbruk. kan ta et eksempel, dette her er sant. statoil gjorde en test på bensinpumpene som dem bruker. på en fabrikk i tyskland testa dem hvor lenge den kunne pumpe e85 før den ikke klarte å pumpe mer. da den var kommet til ca 1 million liter noe som er lite i forhold til bensin. så åpna dem pumpa og sjekka inni. her viste det seg at alkoholen hadde spist opp støpe aluminiumen som var i pumpa og det meste av slager var blitt sprøe. og alkohol er dobbelt så aggressivt som det bensin er tro hva du vil men det er sant. er jo en grunn til at dem spesial lager e85 biler. Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Januar 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2008 Er dette noe du har hørt eller noe du har en troverdig referanse på? Jeg gjentar gjerne spørsmålet mitt; hvilke polymere materialer er det som tåler bensin, men ikke etanol? Innholdsfortegnelse Kan du spesifisere hva du mener med "og alkohol er dobbelt så aggressivt som det bensin"? Hvordan kan det ha seg at en hel masse bensinbiler har blitt konvertert til etanoldrift uten nevneverdige problemer? Unntaket er da som nevnt i et par andre tråder biler med rævgamle, morkne slanger. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FtZ Skrevet Mai 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2008 jeg sier en ting KILDER , kan ikke bare slenge ut ting uten og ha bevier/kilder for det . jeg vet dette er heeelt feil forume for dette , men dette er den eneste E85 tråden her som virker nogenlunde aktiv . noen som har noe peiling på hvordan en standar 1.8 WW golf motor fra 95 vil reagere på E85 i tanken , har sett inne på den den siden om det systemet som justerer tenninga , men det sa lite konkret om hva det gjorde . det er jo billigere , og har påståtte effekt fordeler:rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2008 Hadde jo vært greit å vite hva slags motor det er. Hvis det er mono jetronic (aner ikke om det er det på en så "ny" golf), er det mye mulig at den klarer 100% uten å gjøre noe. Så lenge det er et adaptivt styresystem klarer de fleste biler minimum 30%, biler fra midten av 90-tallet gjerne mye mer. Skal man kjøre med ren E85 må man normalt bygge om på et eller annet vis. Hvis du med "det systemet som justerer tenninga" mener piggybacksystemer, så endrer ikke det tenninga, bare mengden drivstoff. Det er ingen voldsomme effektfordeler med mindre man gjør noe aktivt for å utnytte det høyere oktantallet. Det vil si øke komp eller ladetrykk, og i noen grad tidligere tenning. Hvis du synes det er for få tråder om E85 her, så finnes det et helt dedikert forum her: http://etanol.nu/forumrecover/index.php Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2008 jeg sier en ting KILDER , kan ikke bare slenge ut ting uten og ha bevier/kilder for det . jeg vet dette er heeelt feil forume for dette , men dette er den eneste E85 tråden her som virker nogenlunde aktiv . noen som har noe peiling på hvordan en standar 1.8 WW golf motor fra 95 vil reagere på E85 i tanken , har sett inne på den den siden om det systemet som justerer tenninga , men det sa lite konkret om hva det gjorde . det er jo billigere , og har påståtte effekt fordeler:rolleyes: Jeg har kjørt 30% på en standard lh2.4 b230f (volvomotor), ingen problemer. Synest den ble stillere (eksoslyden).. ps. er en rimelig stille bil fra før. 10-15% bør iallefall ikke være et problem, men jeg ville ikke anbefalt andre å kjøre på 30%, selv om std. system gjerne kan kompansere 10-20%. ps. 10-20% tilsvarer ikke 30% e85. 100% e85 bruker jo 30% mer drivstoff, så 30% e85 vil jo bruke ~~10% mer drivstoff. Om du får problemer, vil vel hjernen din trigge lambdalampen på dashboard og gi deg melding om for mager blanding. Vær obs på at adaptive systemer bruker en del kjøring for å tilpasse seg / lære.. ikke tro du tjener effekt magisk, uten å samtidig gjøre andre mods på tenning :-) Men du får rensket opp i systemet, du får litt høyere forbruk, men i snitt lavere tankepris. edit: når jeg tenker meg om, lyser ikke lambdalampen på mager blanding, afaik. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2008 100% e85 bruker jo 30% mer drivstoff, så 30% e85 vil jo bruke ~~10% mer drivstoff. I teorien; ja, i praksis; ikke nødvendigvis. Lavinnblanding fører ikke til den teoretiske forbruksøkningen før en viss grense er nådd. Denne grensen ligger gjerne et sted mellom 20 og 30% innblanding. Mener du at standard systemer bare kan kompensere for 10-20% E85, eller at de har +10-20% long term fuel trim? OBD2-kompatible biler skal ha en feilkode for +25% long term fuel trim, men kan ofte kompensere mer allikevel. Pre-OBD-biler er gjerne mer liberale og kan tåle høyere long term uten å gi feilkoder eller få problemer. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet Mai 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2008 jeg har nettopp prøvd å fylle e85 på min b230f (ft) motor, kjører seff me e85 blandet med 98okt, det går fint å kjøre på, men jeg synes at bilen har mistet en del av momentet å kraften som den hadd når jeg kjørte kun på 98okt. har prøvd å blande i mere 98okt for å prøve å spe ut e85`en, men får vell bruk opp e85 blandinga å fyll 98okt igjen, men det var no verdt forsøket da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mai 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2008 Jeg har kjørt 30% på en standard lh2.4 b230f (volvomotor), ingen problemer. Blander inn 50-60% på min uten å merke noe som helst. Ren e85 går også, men da merker man at den går litt magert (og dårligere). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dre Racing Skrevet Mai 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2008 hørt noen skumle historier om sprengte motorer i rallykross på e85, opp mot 500hk, pga høy komp og for høye forbrenningstrykk. (knekte råder, utrivde topplokkbolter) noen som kan bekrefte? begynner å bli litt skeptisk selv når jeg har lagt meg på 9.9:1 og 2,6l Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Mai 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2008 kjører rein E85 på min 240. med b230f+t, skrudde opp bensintrykket litt så ble det like bra som bensin, også lukter det mye bedre Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.