Gå til innhold

E85 Erfaringer?

Ranger emnet


v242tic

Anbefalte innlegg

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det skal ikke utelukkes at jeg har lest meg til dette selv, ikke nødvendigvis kun via kommersielle kanaler.

 

Det er ikke via kommersielle kanaler jeg får min informasjon heller. Hvis du finner noen feil i det jeg skriver er det bare å fyre løs.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Siden vi touchet innom jordbruksareal etc.

Jeg har hørt en uttalelse angående E85 som overrasket meg her en dag.

 

"Hvis alle biler i europa skulle gå over til E85 må hele verdens jordbruksarealet brukes til å fremstille E85 for å dekke etterspørselen."

 

Er det noe hold i dette ?

I så fall er jo E85 som miljøtiltak en vits ( men en gavepakke for oss hobbytrimmere )

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke via kommersielle kanaler jeg får min informasjon heller. Hvis du finner noen feil i det jeg skriver er det bare å fyre løs.

 

Som proetanolist (en betegnelse du bør tygge litt på og være stolt av - jeg fant den på nå nettopp) ser jeg jo at du velger å gjengi opplysninger som ikke akkurat dveler ved etanolens ulemper. Jeg er også delvis proetanolist, men jeg kommer ikke til å benytte etanol før bilen er helt konvertert, ikke bare delvis. Dessuten er miljøgevinsten ved dagens fremstillingsmetoder betydelig overdrevet. Selv om E85 isolert sett reduserer bruken av fossilt brennstoff med 85% så er den totale besparelsen kun 30% eller deromkring, dette grunnet konsumet av fossilt brennstoff under produksjon og transport.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som proetanolist (en betegnelse du bør tygge litt på og være stolt av - jeg fant den på nå nettopp) ser jeg jo at du velger å gjengi opplysninger som ikke akkurat dveler ved etanolens ulemper. Jeg er også delvis proetanolist, men jeg kommer ikke til å benytte etanol før bilen er helt konvertert, ikke bare delvis. Dessuten er miljøgevinsten ved dagens fremstillingsmetoder betydelig overdrevet. Selv om E85 isolert sett reduserer bruken av fossilt brennstoff med 85% så er den totale besparelsen kun 30% eller deromkring, dette grunnet konsumet av fossilt brennstoff under produksjon og transport.

Ja, du har et poeng eller to her, men de samme poengene gjeler også for bensin!!

 

Det er INGENTING miljøvennelig med bensinen, i det hele tatt! (utenom at den har litt ethanol i seg da).

 

men, ja.. Bensinutvinning, det er jo noe av det som forurenser mest i verden. Transport av bensin, det krever da like mye bensin (nesten) som transport av E85? E85 vil vel indirekte føre til litt mer, siden man nødvendigvis må transportere 30% mer volum og 1 l liter er jo ca 1kg.

 

Det er mye "dobbeltmoral", de samme som klager over E85, de driver vel å kjøper seg klimakvoter og reiser med god samvittighet.

 

Naturen blir ikke noe renere, pga. du betaler en avgift?

 

100% E85 er mer miljøvennelig enn vanlig bensin, DER DU KJØRER. Hvordan det har blitt fremstillt, det er jo en annen sak, men det samme kan jo sies om bensinutvinning! Det er måter å miljøvennelig utvinne E85 som drivstoff, avfall som ikke er bra å kaste i naturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi betaler avgift, kan vi kjøpe en ny jordkule når den vi har er oppbrukt :)

 

Er jo veldig lurt og hogge ned alle planter og lage drivstoff av det. Lærte jo det på grunn-skolen at vi må ha planter og trær for å puste.

Volvo 242 x00hk x80nm

Volvo 242 Gr-A 350hk

Volvo 242 Banebil 350hk

Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk

http://www.volvo-racing.i2.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om E85 isolert sett reduserer bruken av fossilt brennstoff med 85% så er den totale besparelsen kun 30% eller deromkring, dette grunnet konsumet av fossilt brennstoff under produksjon og transport.

 

Det kommer som sagt an på hvor den er produsert. For brasiliansk etanol er tallet 90% reduksjon fram til levering på kaia i brasil. Transporten derfra er nok bortimot neglisjerbar.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en miljøvits når de fyrer med kull hvor det lages da.

 

Det gjør de stort sett i USA, og da oppnår man ikke stort annet enn å lage drivstoff av kull. Det kan gjøres på annet vis uten at det tar opp jordbruksland, så den amerikanske produksjonen er stort sett tull (det finnes selvsagt noen som er bedre enn andre der). Skal etanol lages av f.eks. norsk skog kommer naturlig nok ikke energien til å komme fra kullkraft.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Siden vi touchet innom jordbruksareal etc.

Jeg har hørt en uttalelse angående E85 som overrasket meg her en dag.

 

"Hvis alle biler i europa skulle gå over til E85 må hele verdens jordbruksarealet brukes til å fremstille E85 for å dekke etterspørselen."

 

Er det noe hold i dette ?

I så fall er jo E85 som miljøtiltak en vits ( men en gavepakke for oss hobbytrimmere )

 

Akkurat hva tallene er vet jeg ikke, men det er ikke til å komme fra at man ikke har nok jordbruksareal til å dekke drivstoffbehovet i transportsektoren (spesielt ikke når man begynner å regne med skips- og flytrafikk også). Betyr det at man ikke skal bruke etanol? Nei. Det betyr at man må ha andre kilder også, samt (først og fremst) at det totale energiforbruket må reduseres.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer som sagt an på hvor den er produsert. For brasiliansk etanol er tallet 90% reduksjon fram til levering på kaia i brasil. Transporten derfra er nok bortimot neglisjerbar.

 

Et lite innstikk om Brasil og etanol hentet fra åpne kilder:

 

Råvaror - Det smutsiga miljöbränslet - E24.se

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har et poeng eller to her, men de samme poengene gjeler også for bensin!!

 

Det er INGENTING miljøvennelig med bensinen, i det hele tatt! (utenom at den har litt ethanol i seg da).

 

men, ja.. Bensinutvinning, det er jo noe av det som forurenser mest i verden. Transport av bensin, det krever da like mye bensin (nesten) som transport av E85? E85 vil vel indirekte føre til litt mer, siden man nødvendigvis må transportere 30% mer volum og 1 l liter er jo ca 1kg.

 

Det er mye "dobbeltmoral", de samme som klager over E85, de driver vel å kjøper seg klimakvoter og reiser med god samvittighet.

 

Naturen blir ikke noe renere, pga. du betaler en avgift?

 

100% E85 er mer miljøvennelig enn vanlig bensin, DER DU KJØRER. Hvordan det har blitt fremstillt, det er jo en annen sak, men det samme kan jo sies om bensinutvinning! Det er måter å miljøvennelig utvinne E85 som drivstoff, avfall som ikke er bra å kaste i naturen!

 

I følge en oversikt jeg har sett så går det med energi tilsvarende:

1,5 liter drivstoff for å lage 10 liter bensin

2,8 liter drivstoff for å lage 10 liter brasiliansk etanol (sukkerrør)

5,8 liter drivstoff for å lage 10 liter svensk etanol (hvete)

4,1 liter drivstoff for å lage 10 liter svensk etanol (energiskog)

9,3 liter drivstoff for å lage 10 liter amerikansk etanol (mais)

 

Som magnul sa litt høyere opp er uansett det viktigste man kan gjøre i miljøsammenheng å forbruke mindre energi. Gjerne vha mindre motorer med moderne teknikk. VWs 1,4 turbo/kompressormotor på 170 hk er et slikt eksempel.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innstikk om Brasil og etanol hentet fra åpne kilder:

 

Råvaror - Det smutsiga miljöbränslet - E24.se

 

Pussig at du skulle nevne akkurat den artikkelen. Du skulle sett den for et par uker siden. Da påsto "journalisten" (egentlig en fotograf) at alle fabrikkene var kullfyrt. Artikkelen ble forandret på, men det ble ikke skrevet noe dementi etter at de fikk et brev som ligger litt uti tråden her:

Etanol.nu :: Visa ämne - SvD/E24 får svar

 

Åpne kilder betyr ikke nødvendigvis gode kilder.

 

Jeg har aldri fornektet at det er problemer f.eks. med litt slitne arbeidere på sukkerplantasjene, men det er ikke et MILJØproblem. Jeg tror forøvrig du måtte droppet både morgenkaffen og litt av hvert annet du forbruker hvis du hadde visst hvordan det ble produsert. Det er et lokalt miljøproblem med at plantasjene brennes rett før innhøsting for å kvitte seg med gresset rundt. Det trengs ikke hvis innhøstningen gjøres maskinelt, og det blir mer biomasse igjen til kraftgenerering.

 

Grunnen til at jeg stort sett fokuserer på de positive sidene ved etanol er ikke at jeg er uvitende. Det er at det er mer enn nok folk som ensidig fokuserer på det negative.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en oversikt jeg har sett så går det med energi tilsvarende:

1,5 liter drivstoff for å lage 10 liter bensin

2,8 liter drivstoff for å lage 10 liter brasiliansk etanol (sukkerrør)

5,8 liter drivstoff for å lage 10 liter svensk etanol (hvete)

4,1 liter drivstoff for å lage 10 liter svensk etanol (energiskog)

9,3 liter drivstoff for å lage 10 liter amerikansk etanol (mais)

 

 

Det er nå et poeng at det er energi TILSVARENDE en gitt mengde drivstoff. Er denne energien dekket inn av kull eller olje ser det stygt ut for noen av prosessene. Den kan dog komme fra andre steder. Agroetanol (svensk etanolprodusent) har energibalanse for sin prosess på hjemmesidene sine. De bruker til stor del bioenergi, og i akkurat den prosessen må man også ta med i betraktningen at man får et nyttig biprodukt i form av dyrefor.

Etanol fra skog finnes det lite troverdige tall for enda. 50% har blitt nevnt. Det høres jo i utgangspkt dårlig ut, men alternativet er jo at skauen råtner uten at den gjør noe nytte for seg. Klarer man å utnytte 50% av den energien er det relativt bra forutsatt at det termiske energibehovet dekkes inn av drit som ikke blir til sprit.

 

Edit: Lov å spørre hvor du fant den oversikten? Det er egentlig ikke så kontroversielt innhold i den, men jeg må jo ha noe å lese på;)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår