Gå til innhold

Gammel bil, store problemer (Nå med bilder)

Ranger emnet

Gjest mathiman

Anbefalte innlegg

Jess, lurte på om jeg kanskje kunne fått litt hjelp jeg.

Volvo 244 - 1977 - 1,9l - b19A

1) Om morgenen: starter generelt veldig dårlig (starter kun med full choke nå som det er kaldt).

I det bilen er fyrt opp, og jeg skal tralle avgårde, så høres det ut som om den kveles konstant. Hvis jeg da dytter chocken lenger inn, så bare dør den ut.

2) Bilen bruker utrolig lang tid på å bli varm, hørte at folk lar bilene stå et par minutter på tomgang slik at den får "normaltemp". Det tar alt for lang tid for kjerra til å bli varm at det er irriterende.

Så, jeg kjører med halv choke nesten hele tiden, fordi det stort sett er småkjøring jeg driver med.

3) Bilen "lugger" ved gasspådrag, skulle nesten tro det var dumpventil også. Kommer en lyd fra innsuget\gasseren som minner veldig om lyden som kommer når man trekker inn luft fort.

Sinnsykt irriterende og ikke kunne gi litt gass (her snakker vi aks. fra 30km\t - 60km\t) uten at den skal gå totalt berserk.

4) BensinforbruK! Ja, volvoer bruker mye bensin, og spesielt de gamle gassermotorene, men bilen min har tatt helt av!.

Fyller 20 liter, og etter bittelitt småkjøring er nesten alt borte. Den sluker bensin no helt sinnsykt, og det blir fort dyrt.

Noen tanker om hvorfor bensinforbruket er så stort?

Har definitivt noe med at jeg kjører med choke å gjøre, men det får være grenser!

5) Bensintanken lekker når jeg fyller fullt, her er det snakk om dråper som drypper med jevn hastighet (det renner ikke) Hvilke pakninger finnes det som kan være blåst?

Thats it folks..

God jul og godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som den jeg har.. B19 bruker ganske enkelt mye mere bensin enn b23.. Min fusker når det er regner ute.. men pleier å gi seg når den blir varm.. Det er et sant helvette og starte den av og til..

Litt for mange biler.. Til å ramse di opp her..

Proskjektsiden og oversikt over bilene..

http://killerfly.piczo.com/?g=1840322&cr=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en komplett "stage 0"..

Dvs: Gå over:

Fordelerlokk

Stift

Ohm pluggkablene

Sjekk plugger

Se etter vakuumlekkasje

Bytt olje om denne har ukjent km-stand og bytt samtidig oljefilter

Ellers, er det også andre faktorer som kan påvirke bensinforbruk:

Dårlig hjullagre, feil dekktrykk, takgrind, m.m.

Feil dekktrykk kan alene øke forbruket med opp til 10%. Jeg vet ikke hvor mye skiboks vil gi deg, men er nok noen prosent der.

At b19a går dårlig, det må du bare leve med (med mindre du slenger på en turbo). Den har faktisk lavere kompresjon enn b230a, så det kan jo være den takler litt turbotrykk, om du bygger om forgasseren eller slenger i megasquirt elns.

Ja, du kunne jo slengt på megasquirt.. forgassere er noe dritt!

Om du beholder forgasser, så ville jeg også sjekket tilstanden på forgasseren.

Om du sliter med ujevn tomgang, sjekk også om du har forgasserolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du må starte med full chock når det er kald ute er normalt på forgassermotorer.

Volvo motorer blir ikke varme på 2 min, ingen av dem jeg har hatt og kjørt har blitt det. Tar fort bortimot 5 min før den blir varm hvis den bare skal sto på tomgang.

Jeg ville gått over gassern og vaska den skikkelig. Kan hende at membranen inne i gassern er gåen, pleier vist å være det når A-motorene bruker mye bensin.

Den lekasjen du har i tanken er sikkert bare at det ikke er helt tett mellom tanken og påfyllingsrøret.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, lurte på om jeg kanskje kunne fått litt hjelp jeg.

Volvo 244 - 1977 - 1,9l - b19A

1) Om morgenen: starter generelt veldig dårlig (starter kun med full choke nå som det er kaldt).

I det bilen er fyrt opp, og jeg skal tralle avgårde, så høres det ut som om den kveles konstant. Hvis jeg da dytter chocken lenger inn, så bare dør den ut.

2) Bilen bruker utrolig lang tid på å bli varm, hørte at folk lar bilene stå et par minutter på tomgang slik at den får "normaltemp". Det tar alt for lang tid for kjerra til å bli varm at det er irriterende.

Så, jeg kjører med halv choke nesten hele tiden, fordi det stort sett er småkjøring jeg driver med.

3) Bilen "lugger" ved gasspådrag, skulle nesten tro det var dumpventil også. Kommer en lyd fra innsuget\gasseren som minner veldig om lyden som kommer når man trekker inn luft fort.

Sinnsykt irriterende og ikke kunne gi litt gass (her snakker vi aks. fra 30km\t - 60km\t) uten at den skal gå totalt berserk.

4) BensinforbruK! Ja, volvoer bruker mye bensin, og spesielt de gamle gassermotorene, men bilen min har tatt helt av!.

Fyller 20 liter, og etter bittelitt småkjøring er nesten alt borte. Den sluker bensin no helt sinnsykt, og det blir fort dyrt.

Noen tanker om hvorfor bensinforbruket er så stort?

Har definitivt noe med at jeg kjører med choke å gjøre, men det får være grenser!

5) Bensintanken lekker når jeg fyller fullt, her er det snakk om dråper som drypper med jevn hastighet (det renner ikke) Hvilke pakninger finnes det som kan være blåst?

Thats it folks..

God jul og godt nyttår!

1) Normalt å måtte bruke litt choke på gammel bil om vinteren!

Sjekk alle pluggledninger spes. kan coilledningen forårsake stort chokebehov. Hadde en eldre gasserbil som nesten bare ville gå med choke til slutt pga. for stor motstand i ledningen fra coilen til fordelerlokk.

dette pga at en fetere blanding antennes lettere (til en viss grad)enn en tynn en. Og med dårlig gnist så kan dette problemet oppstå

Ellers så sjekker du hele tenningsanlegget.. Spes. stiftåpning og hvor brent den er.

Irr og annet rusk i fordelerlokk osv..

Sjekk tenningstidspunkt

2)Skift til 92 graders termostat.

Fet blanding og/eller feil timing på tenning forårsaker også at motoren går kaldt og bruker ekstra tid på å bli varm

3)Sjekk etter falskluft med propan eller startgass, går tomgangen merkbart opp så er det pga. gassen som blir trukket inn og antent..

Membranen i gasseren er også en kjent feil på disse gasserene.

4)Kjører du med mye choke og kanskje noen flere av tingene som er nevnt så blir forbruket skyhøyt på en motor som allerede org. krever sitt

:)

5) Som regel er gammel gummi morken og tankarmatur på disse er som regel veldig rustne

Så det er bare å gå over å sjekke hvor det drypper fra på tanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tankarmaturproblemer kan man jo gjøre som han fyren HER har gjort.

Er et stykke ned på sida. Å få tak i tankarmaturer som ikke er rustne idag er omtrent håpløst, så man kan jo like gjerne lage seg i kobberrør hvis man har mulighet.

Byttet armatur og forpumpe på en kundebil for en stund tilbake..

Så er å foretrekke å lappe det på det gamle!

Volvo vet å ta seg betalt for delene, det er helt sikkert! bikka vel 3 lapper med god margin for delene!?

Mitt armatur er rimelig helt,men skal opp til 10mm turrør i kobber siden jeg har satt dit en pumpe til under for å sørge for nok E85 fram til dysene :)

Uups litt o.t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har tatt noen bilder i dag, men de kommer ikke opp før i kveld.

1) Det fantes ikke noe luftfilter i boksen

2) det var no bensinsøl der

Vet ikke helt hvor mye dette har å si da, men uten et luftfilter har det sikkert kommet mye drit inn i forgasseren.

I morgen blir det biltema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider