Gå til innhold

Quattro; Ikke bryter for diff.sperrene i 2,5TDI utgavene av A6 ?

Ranger emnet


CarlOtto

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er å kikker etter brukt A6 med 2,5tdi og Quattro.

 

Men...er det ikke manuell styring av diff.bremser på noen av disse bilene?? Går inn-/ut-kobling av diff.bremser automatisk?! :( Det er vel halve vitsen...å kunne sette seg fast og så koble inn diff.brems etter som en selv har lyst :D he he.. Er det bare bensin-utgavene som har sånn brytere til dette?

 

Her er bilde av en jeg har sett på autodb:

1631336-bilde5-img_0507.jpg

 

1591740-bilde4-campingtur25-28.5.07010.jpg

 

Carl Otto

'97 Multivan TDI, '91 Caravelle Syncro TD, '79 VW Westfalia camper, '67 Transporter varebil, '90 Golf cab

x '82 911 turbo, x '73 Transporter varebil, x '72 Transporter dobbelkabiner, x '58 1200 Boble, x '84 Golf 2 GTI, x '85 Jetta diesel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går inn-/ut-kobling av diff.bremser automatisk?! :( Det er vel halve vitsen...

 

 

Diffbremser er stort sett aktive hele tiden. Det ligger litt i navnet og virkemåten.

Diffsperrer derimot kan kobles ut og inn, men er sjelden noe suksess til kjøring på veien.

Det blir veldig understyrt med låste differ.

 

Så det er nok vel så bra som det gamle systemet med låsbare differ det du har nå vil jeg tro.

 

Med forbehold om at du ikke har det systemet som har åpen diff bak, og justerer med bremsene. Men det kom vel på litt nyere biler tror jeg.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffbremser er stort sett aktive hele tiden. Det ligger litt i navnet og virkemåten.

Diffsperrer derimot kan kobles ut og inn, men er sjelden noe suksess til kjøring på veien.

Det blir veldig understyrt med låste differ.

 

Så det er nok vel så bra som det gamle systemet med låsbare differ det du har nå vil jeg tro.

 

Med forbehold om at du ikke har det systemet som har åpen diff bak, og justerer med bremsene. Men det kom vel på litt nyere biler tror jeg.

 

 

Jeg har ikke quattro enda...bare er ute å kikker på nettet etter bil å kjøpe ;) Derfor jeg driver å sjekker litt før jeg bestemmer meg for å shoppe A6 med Quattro & diesel.

 

 

Carl Otto

'97 Multivan TDI, '91 Caravelle Syncro TD, '79 VW Westfalia camper, '67 Transporter varebil, '90 Golf cab

x '82 911 turbo, x '73 Transporter varebil, x '72 Transporter dobbelkabiner, x '58 1200 Boble, x '84 Golf 2 GTI, x '85 Jetta diesel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg få minne om 2,5 tdi motor trøbbel bare så du veit at dette er en svakhet så du ikke føler deg lurt nor kammene bryter sammen .. bare en hyggelig opplysning

 

Er viktig og passe på og skille mellom 2.5 V6 tdi og 2.5 tdi med 5 sylindere som i A6 før 97. 2.5 V6 tdi kom først på A6'n i 98

Audi 100 2.8 V6 Quattro 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg få minne om 2,5 tdi motor trøbbel bare så du veit at dette er en svakhet så du ikke føler deg lurt nor kammene bryter sammen .. bare en hyggelig opplysning

 

Det er V6'ern det.. Dette er 5sylindra.. Kan ikke akkurat sammenlignes..

 

 

mikkel: er det ikke kun Audi v8 som ble levert med torsen bak?

Mente det var åpne differ foran og bak på alt over 1994 bortsett fra audi 80/s2/rs2

 

S2,80,90,200,100 og urS4 har sperre... V8 og S6/A6 har torsen.. RS2 husker jeg ikke. Er vel sperre der å

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S2,80,90,200,100 og urS4 har sperre... V8 og S6/A6 har torsen.. RS2 husker jeg ikke. Er vel sperre der å

 

Er som det sies over her, at det kun er V8 (D1) som har Torsen BAKdiff. A6/S6 av C4-kaross har EDS (elektronisk styrte diffbremser). De andre du nevner over der har ikke elektronisk styrte diffbremser, kun torsen senterdiff (som er 100% mekanisk) og mulighet for å sperre bakdiffen.

 

Alle audier FØR torsen hadde åpen senterdiff med mulighet for å låse diffene manuelt i 2 trinn:

 

Trinn 1 på bryter gjør så det er 100% sperre på senterdiff, og 50-50 fordeling mellom fram, og bakaksel.

Trinn 2 på bryter gjør så det er 100% sperre på bakaksel i tillegg. (fortsatt låst senterdiff).

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med REVLimit

 

Ta en liten oppsummering

 

quattro før 89 -> Manuell sperre i midt/bak

quattro 89-95 -> Torsen midtdiff og manuell sperre bak

quattro 95-xx -> Torsen midtdiff og EDL (Electronic Differenital lock) som bruker bremsene for å stoppe et løpsk hjul på samme aksling. Funker sånn ca... ikke i det hele tatt. Møkka system. Skrur seg selv av over 40kmt blant annet. Laget for at Audi skal spare penger og bruker ABS til denne oppgaven

 

Da har jeg holdt Audi V8 utenom og årstallene er CA ettersom quattro systemene ble lansert med litt mellomrom på de forskjellige områdene.

V8 aut har ikke torsen som mellomdiff, kun som bakdiff. V8 man har torsen midten og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fin film for å demonstrere hvorfor jeg mener EDL suger. Først og fremst så ser du bakdelen med torsen, uten motstand så klarer den ikke å sende noe forover. Man kan også se at EDL ikke klarer å stoppe det spinnende hjulet slik at venstre bakhjul for feste.

 

Med manuell sperre/eller et fungerende EDL system så ville denne hoppet av bukken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Men i praksis... Er det dårligere med EDL, enn man sperre? Vil du merke det på en glatt vinterdag?

Eller er det bare ved litt "sporty" kjöring, man merker det.

 

Man skal vel uansett ikke ha den manuelle diffen innkoblet, over 40km/h...

 

Til sporty kjøring så bruker ikke jeg sperra på bakakslene uansett. Synes den gjør bilen altfor understyrt.

 

Etter det jeg har lest så pleide rallyførerne på 80 tallet å gå inn i svingen uten sperra på for så å koble den på midt i svingen. Det de måtte sørge for da var å "vippe" bilen litt slik at alle hjulene går like fort rundt ellers vil ikke sperra slå inn og deretter med fullt pådrag ut med sperre.

 

Eneste grunnen jeg kan tenke til at Audi valgte å slå av sperra automatisk over 40kmt må være at det var mange folk som ikke skjønte den første utgaven av quattro og kjørte rundt med sperrer hele tiden med medfølgende slitasje av dekk osv osv. Kan tenke meg at det var noen verksted kunder som kom innom Audi på den tiden og klagde på at bilen var så rar hvor mekanikern gikk ut å skrudde av sperra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som det sies over her, at det kun er V8 (D1) som har Torsen BAKdiff. A6/S6 av C4-kaross har EDS (elektronisk styrte diffbremser). De andre du nevner over der har ikke elektronisk styrte diffbremser, kun torsen senterdiff (som er 100% mekanisk) og mulighet for å sperre bakdiffen.

 

Alle audier FØR torsen hadde åpen senterdiff med mulighet for å låse diffene manuelt i 2 trinn:

 

Trinn 1 på bryter gjør så det er 100% sperre på senterdiff, og 50-50 fordeling mellom fram, og bakaksel.

Trinn 2 på bryter gjør så det er 100% sperre på bakaksel i tillegg. (fortsatt låst senterdiff).

 

Mulig det.. Men bortsett fra S6/A6 så har alle sperre BAK... Det jeg mente.. ??

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår