Gå til innhold

Tråden om knark (!)

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Det du sier om at staten ikke burde ha mulighet til å bestemme hvordan hver og en skal leve livet sitt er jeg faktisk helt enig i. Omtrent som at man får bot for å kjøre uten setebelte (kjører forøverig alltid med)... Hvorfor skal jeg få bot for å gjøre en handling som kun går utover med selv?

 

Fordi, slik samfunnet er innrettet i dag, med tanke på etterforskning, forsikring, oppfølging av familien din, oppfølging av han som fant deg drept, alle andr ting jeg har glemt i farten osv, koster en dødsulykke samfunnet ca 20 milllioner kroner i gjennomsnitt. Derfor skal du bruke bilbelte. Og ja, jeg vet at noen at dere kjenner noen som kjenner noen som vet om noen som sier at de har hørt om noen som overlevdre fordi han IKKE brukte bilbelte - JA, jeg vet at det noen ganger er tilfelle - men det er KLAR overvekt for at bilbelte redder liv, og dette er grunnen til at regelen eksisterer.

 

Når det er sagt, sier jeg ikke at det nødvendigvis må være sånn, men så lenge vi betaler skatt og er med på å finansiere velferdsstaten, får folk se til helvete å innrette seg etter gjeldende regler, så jeg slipper å se at alle pengene mine og all rettferdighet og velferd går til helvete fordi en jævla idiot ikke klarer å ta på seg bilbelte mens en annen stakkar da ikke får den støtta han trenger, fordi alle pengene forsvant da han jævla suppegjøken drepte seg selv :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Legalisering av hva da?

 

Hasj:

Det er to gode grunner til at hasj burde bli legalisert:

 

1: Frigjøring av politiets resurser.

Hvorfor skal politi bruke masse tid på og springe rundt og arrestere folk for og røyke seg et trekk når det passer dem.

Når de heller kunne vært ute og tatt folk som faktisk har gjort noe alvorlig? For i den store sammenhengen så er hasj en fille sak, Vist dere ville ha fjernet en ting:

Hasj eller voldtektsmen,

hasj eller drapsmen,

hasj eller biltyver,

hasj eller pedofile?

ganske enkelt valg egentlig?

 

2: Avsentralisering.

Vist man får lovlig hasj, altså jeg kan gå til en kompis og kjøpe 5gram helt lovlig. Så har man i stor grad fjernet hasj fra et miljø som også tilbyr sterkere stoffer. Så når en liten fjortis skal røyke litt fordi han synes så synd på seg selv, så blir han ikke tilbudt heroin, pepper e.l. Vist han ikke har lett tilgang er det mindre sannsynelig at han tester det.

 

PS:

Hadde alkohol blitt innført som rusmiddel idag, så hadde det også vært ulovelig. Hva ødelegger flest liv? Alkohol eller Hasj?

nei, jeg liker ikke bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Jeg kjøper ikke helt argumentet ditt om at det bare går ut over den enkelte som vil ødelegge sin egen helse osv, Ryeng. Svært mange kriminelle handlinger, særlig innbrudd og vold, skjer under påvirkning av narkotika. Jeg er derfor ikke enig i de som bruker det kun ødelegger for seg selv, de skaper også problemer for mange andre og påfører samfunnet kostnader. Bilkjøring i påvirket tilstand er vel heller ikke en drømmesituasjon, for å si det sånn :)

Når vanekriminelle den dag i dag ikke lengre straffes for sine uretter ville ikke jeg vært den første til å fremme enda mere statsmakt som en potensiell løsning (hvis jeg korrekt tolker din posisjon som anti-knark, pro-regulasjon og pro-stat). Bilkjøring i påvirket tilstand er vel heller ikke det minste relevant for argumentasjonen, for å si det sånn.

 

Hvis snuten og lakeiene i "retts"salene kunne konsentrert seg om å bekjempe vold (snakk om paradoks) istedenfor å kaste hundrevis av mennesker i fengsel for ikke-kriminalitet tror jeg dét kunne vært til det relative beste, eller? Jeg ser iallefall en større gjennomsnittlig fordel av å kunne gå trygt i gata, da voldsmenn- og kvinner utgjør en større trussel mot meg enn én som sitter og knarker litt i kjelleren sin. Men dette er synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilkjøring i påvirket tilstand er vel heller ikke det minste relevant for argumentasjonen, for å si det sånn.

 

Hvorfor er ikke bilkjøring i påvirket tilstand relevant for argumentasjonen? Er det ikke rimelig å anta at legalisering av dop vil påvirke antallet tilfeller av "bilkjøring i påvirket tilstand" i enten den ene eller den andre retningen?

 

Jeg er enig i mye av det du skriver, og jeg stemmer for å teste ut økonomiske virkemidler (f.eks. monopolisert nonprofit-salg) for å fryse ut langere & produsenter, for det eneste språket de forstår er business. På den annen side er jeg imot alt som kan gjøre det mer attraktivt/enklere/mer "godtatt" å begynne med dop. Problemet ligger jo selvfølgelig ikke i at det finnes iskalde, kyniske bakmenn som gjør penger på dette, eller at dop i seg selv er illegalt. Problemet er jo (som du også søker å løse) at dop ødelegger folk, og påfører samfunnet forøvrig (familie og andre) lidelser og kostnader. Derfor er mitt synspunkt at all diskusjon bør ta utgangspunkt i hvorfor folk bruker dop, og søke å eliminere skadevirkningene av dette i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Jeg synes du til en stor grad gjør det gjennom din fempunktsplan, men jeg har allikevel et annet ståsted. Jeg mener samfunnet har en plikt til å opprettholde menneskenes ve og vel i så stor grad som mulig, da jeg i motsetning til deg mener at mennesket ikke alltid er tilregnelig, først og fremst overfor andre, og trolig særlig under enkelte former for rus. Kort sagt er jeg derfor for din form for legalisering dersom det viser seg at det senker bruken, men hvorvidt din teori faktisk senker bruken føler jeg meg ikke trygg på. Kanskje har jeg istedet mer tro på en form for holdningsskapende arbeid for å unngå ytterligere "merkevarebygging" av og etterspørsel etter dop.

 

PS: På din politiske vei vil du nok møte endel mennesker som er lei av å høre på maset om at legalisering løser problemet. Skal vi tillate at hvem som helst får ha atomvåpen hjemme fordi illegal handel er et problem?

 

(Har du forresten linker til forskning som støtter din teori? Problemet med å skape ny politikk er jo at man alltid må sikte mot kompromisser, og det gjør at det er vanskelig å vite på hvilket punkt mellom to eller flere onder/man skal føre kursen. Politiske idéer bør jo derfor dokumenteres med forskning, og jeg vet du har vært flink til å hoste opp relevante linker tidligere. :))

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste, for å få bukt med hele problemet, ville jo være å innføre dødsstraff både for all illegal befatning med narkotiske stoffer, herunder produksjon, innføring, bruk, besittelse, og salg :)

 

PS. Nå blir det interessant å se hvor mange som tar den sistnevnte kommentaren seriøst...

Mener å huske at et eller annet sted i verden har dødsstraff for besittelse av mer enn et gitt antall gram av et stoff..og/eller man trenger en legeerklæring fra statsgodkjent lege for å kunne inneha det grunnet sykdom eller lignende... Om jeg mener det er en god løsning...tja...dop har tatt fra meg flere venner,så hvis jeg en dag finner ut at noen har stappa noe sånt i dattera mi er han mer enn død. Da er han hovedrolleinnehaver i "SAW: The Real Experience" og vil angre på det de få ukene han lever...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik, effektmessig, så er jeg heller for legalisering av cannabis, og at alkohol skal ulovliggjøres. (Hallo, det er et løsemiddel).

 

Men så kommer man til debatten ang cannabis, jeg har nemlig lest en del om dette. Hvis man legaliserer cannabis, kommer alle (som har råd, selvsagt) til å være høy hele tiden? Hvorfor? Jo, for i motsetning til alkohol som gjør deg:

 

*Kvalm

*Lukter fælt

*Fyllesjuk

 

Så har ikke cannabis samme effekten, og dette kan være litt farlig, fordi man kan røyke/spise mye, uten at man merker det dagen etterpå. Man kan ta seg en joint om etter jobb, om kvelden før man legger seg, til og med noen trekk før man drar på jobb, om man ikke kjører, da. Så hva vil vi egentlig?

 

Helgefyll med bråk og spetakkel, eller en nasjon som er høy 24/7?

 

(Jeg tar ikke ansvar for om noe av dette er feil, da jeg aldri har hatt erfaring med ulovlige substanser.)

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helgefyll med bråk og spetakkel, eller en nasjon som er høy 24/7?

 

(Jeg tar ikke ansvar for om noe av dette er feil, da jeg aldri har hatt erfaring med ulovlige substanser.)

 

si meg, er Nederland høy hele tiden?

nei.

Folk røyker med måte. Og man vil heller ikke få noe effekt om man røyker for ofte. Da slutter det å funke og man må ta seg en uke fri... og det er ingen abstinenser eller annet tull denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot ...

- hvorffor ? fordi det er javli dyrt ....

- hvoffor ? fordi jeg bruker helle penger på bil

- hvoffor ? sniffer helle bensin

-hvoffor ? fordi jeg har 3 gode grunner

 

Det var da heller ingen som spurte deg om du brukte stoff. Spørsmålet er legalisering, slik at man kan gå i butikken og kjøpe hasj/heroin/kokain/whatever. Eller at det i det minste burde bli lovlig med besittelse.

 

 

Jeg vil påstå at narkotika (alle typer) bør legaliseres, fordi:

  • Alle mennesker burde få lov til å råde over eget liv.
  • Politi og rettsvesen burde bruke ressurser på kriminalitet som faktisk skadet andre.
  • Avkriminalisering/legalisering vil fjerne mye av kriminaliteten forbundet med distribusjon av stoff.
  • Avkriminalisering vil redusere prisene på stoff, og la avhengige av f.eks heroin leve ett verdig og til dels produktivt liv, uten å måtte ty til kriminalitet & prostitusjon for å finansiere avhengigheten sin.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår