Gå til innhold

Trenger man virkelig Breather Cap

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Trenger man breather Cap på ventildekslene?? Skal det utgjevne trykk eller noe?? Hvilke hensikt har de, og hva skjer om jeg ikke har slike...

Har det på nåværende deksler, men skal kjøpe nye deksler og lurer derfor på om det er nødvendig å kjøpe med?

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg svarer adekvat, så bør man jo SELVSAGT ha dersom det er hull for dem.

Toppdeksler fra f.eks COMP leverer deksler uten breathercaps til enkelte motorer.. hvorfor vet jeg ikke, han som bygde motoren vår valgte å bore på hull å sette inn en breathercap på motoren vår.

 

bbcqt3.th.jpg

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurte pga de nye ventildekslene er laget hvor man kan montere om nødvendig...

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=DCC%2D5007613

 

De nåværende dekslene er billige og tetter ikke godt nok. Svetter olje, selv etter å ha byttet pakning 2 ganger.....

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nåværende dekslene er billige og tetter ikke godt nok. Svetter olje, selv etter å ha byttet pakning 2 ganger.....

 

 

Så det er ingen som har dradd de til litt for hard slik at tettnings flaten mot paktningen har bøyd seg litt?

 

Skal ikke så mye til.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ingen som har dradd de til litt for hard slik at tettnings flaten mot paktningen har bøyd seg litt?

 

Skal ikke så mye til.

 

Husk at det er viktig å IKKE dra til disse pakningene hardt også, og de skal strammes så man "skviser" pakningen utover (de midterste boltene på toppdekslet skal strammes først, slik at man strammer fra midten og utover mot hver side)

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest på diverse plasser at det er lurt å bruke PCV-ventil med returslange til forgasser/manifold på trykksiden. Da slipper man søl, samt at oljen vil holde seg fin lengre. Det skal visstnok være kun fordeler med dette. Jeg kjører denne løsningen på motoren min nå etter å ha kjørt med bare breathere i flere år. Ble litt søl på det ene dekselet ja.

 

78d90637.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja for det virker som det kommer oljedamp ut av breathercapene når motoren er varm. Blir jo en hinne av olje rundt breatheren. Hadde vært en ide med pvc slange istedenfor....... Men hvor skal den andre enden av slangen, forgasseren, i såfall, hvor skal den festes......

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørst hvilken forgasser du har, men helst i et uttak som leder rett i manifolden, eventuelt koble slangen på selve manifolden. Begge delene skal fungere mener jeg.

 

 

Her ser du hvor slangen sitter på min Quadrajet:

DSCF0685.jpg

3f7b15cd.jpg

 

 

Hvis du har en Edelbrock Performer:

 

Q: Why can’t I route my fuel line to the front of the Performer carburetor like I do on my Q-jet?

 

A: All of our Performer Series and AVS carburetors feature the PCV port on the front center of the carburetor; it can only be used for PCV. The fuel inlet is on the passenger side rear of the carburetor. Incorrect installation of the fuel line can cause severe engine damage.

 

1400.jpg

 

 

 

Angående ventildekselene dine:

 

"Each cover has one punch-out for a push-in breather or PCV". Du kunne vel for så vidt ha plassert pusteren og PCV-ventilen i oljefyllerhullene, men det er kjekt med en "baffle" under som forhindrer oljesprut. Regner nesten med at "bafflen" på dine deksler sitter under punch-outen siden oljefyllerhullene er forseglet med lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denegod

 

Ja har en edelbrock perfornmance 4 porter. Og skal pine meg koble slangen rett i fronten av forgasseren. Inntakshullet foran på forgasseren er sant nok egnet til pvc-slangen (så på dvden som fulgte med når jeg kjøpte forgasseren og de sier det samme).

 

Takker for svar,

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ein form for utlufting av trykk fra veivhuset ja. får nesten aldri nok veivhusventilasjon :) er mange pros and cons OG forsjellige meninger på å forbrenne oljedampen på. men er jo faktisk ulovlig og sende den ut i friluft så å forbrenne den er vel eneste løsning hvis du er lovlydig. hilsen en som kjører me catchtank :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men iogmed at det er en slange fra hver av dekslene, må jeg koble de sammen med ett "T" stykke slik at de blir til 1. Det er bare ett inntak foran på forgasseren.

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er som en god veivhusventilasjonsdiskusjon. :D

 

jeg har ved flere anledninger slått et slag for den såkalte positive veivhusventilasjonen, og går ikke av veien for å gjenta meg selv. Jeg hevder nemlig at det å føre veivhusgassene tilbake til forbrenningen er av det gode. I tillegg til at det har en miljøside, så bidrar innsugets undertrykk til å effektivisere veivhusventilasjonen og dermed forlenge tetningsringenes levetid og at olja ikke blir forurenset før tiden, i forhold til å lede gassene rett ut i friluft.

 

Man bør imidlertid lede olja innom ei oljefelle før den føres inn i innsuget. Dette for å samle opp olja som følger med ventilasjonen ut. Olja som samles opp kan enten føres tilbake til bunnpanna (helst under oljenivået), eller tappes av tanken med jevne mellomrom.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår