Gå til innhold

Teorier, dump før og etter IC...

Ranger emnet


volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjørt med åpen dump ei stund nå. Sitter rett før spjellet.

Men når jeg skal ha i nye motoren vurderer jeg å gå over til en resirkulerende dump.

Lurer da på hvor jeg skal sette denne.

Det som i følge alle er mest ideelt er jo å sette den etter IC så nærme spjellet som mulig.

Men mister jeg all responsen hvis jeg setter den før ic og kjører lufta rett ned i røret som går inn på turbo?

Eller burde jeg sette den etter IC og legge ett rør tvers over motorrommet?

 

Noen som har lure forslag eller løsninger?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal he resirk må slangen tilbake til turbo då? Tenker hvis den står rett før spjeldet og det går en slange tilbake igjen på det samme røret? Resirk er jo en closed-loop. Eller tenker jeg helt feil?

 

Er vel ikke noen vits i å sende lufta tilbake rett inn i røret den kom fra!?

 

Sett dumpen rett før spjeld en plass og før overskuddslufta tilbake til turbo.. Altså sugeside turbo sef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mest effektivt å sette den før spjeld i og med at når man slipper gassen så starter trykkbølgen i spjeldet og går i retur retning turboen,da får man ut mest mulig luft før den rekker å vandre så langt..

 

ved å sette dump før i/c går trykkbølgen lengre vil jeg tro..

 

Men er det så himla nøye da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har ventilen nært spjeldet, så går lufta den veien den har, altså mot spjeldet.. Bare at det går ut av ventilen når den er åpen.

 

Hvis man har den mellom turbo/ic, så blir all lufta som er igjen i intercooleren og i røret mellom ic og innsug nødt til å skifte retning, for så å komme ut gjennom ventilen.

 

Så etter mine meninger, er det mest effektivt å ha ventilen så nærme gasspjeldet som mulig.

Nå kommet jo f.eks b230et med avlastningsventil mellom turbo og intercooler.. Om det er fordi at det blir mer ryddig i motor-rommet, eller om det er fordi at det er en bedre løsning, vet jeg ikke.

 

 

Det var bare mine tanker om emnet :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd på begge sider,,

Det eg merket meg var at responsen på turboen virket en "anelse" bedre når Dumpventilen var så nerme turbo som mulig..

Men her er det like mange meninger som det er måter å montere..

Det var så ubetydelig at eg vil si at det spiller ingen rolle

om den er før intercooler eller etter.

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår