Gå til innhold

Kraftløs 2.3E

Ranger emnet


XJ12C

Anbefalte innlegg

Glad for å endelig finne et forum med mye stoff om C4 2.3E der det faktisk finnes folk som kan hjelpe.

Jeg har en 92 mod 2.3E som virker svært kraftløs (har gjort det så lenge jeg har hatt den). Bilen har gått ca 300000 og bruker ca 1,1 på blandet kjøring. I det siste har den begynt å "lugge" både på lav belastning, og i oppoverbakker. Det er ikke hele tiden men oftere og oftere.

Har lest det som er skrevet om denne biltypen her inne og lurer litt på det med diagnose og muligheten for at den går i et slags nødmodus. På denne bilen er det 3 kontakter for diagnose: brun, hvit og sort. Har VAG-com men får ikke noe ut info om motoren gjennom den, bare airbag og automatkasse.

Kan en bruke lampemetoden på denne?

Ellers noen som har forslag til hvor en bør begynne feilsøken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så avansert hjerne på denne, men du kan lese ut feilkoder vha prøvelampen ja. Hvordan er beskrevet i guiden jeg lagde HER

 

Sjekk :

Timingen på resisterreima, at alt står på merkene.

Tenningstidspunkt.

Tennplugger, fordelerlokk, rotor og pluggledninger.

Lekkasje på innsugssiden mellom gasspjeld og filterboksen/mengdeforeleren?

Tempføleren til hjernen?

Dårlig gasspjeldpotmeteret?

Defekt lamdasonde?

Bensintrykket (lavt?)

Dyseholderene (sprekker)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUsen takk for svar! Skal prøve å feilsøke, jeg bruker da bare den sort og brune og ser hva som skjer.

Har prøvd å se et mønster i luggingen for å eliminere feilkilder. "Luggingen" er mest fremtredende ved jevn belastning (gasspedalen i samme stilling, turtall mellom 2-3000 o/min). Om jeg trykker til og den girer ned kan jeg dra den ut på turtall og den virker helt fin. Samme når den er kald så virker den bedre enn om jeg har kjørt en stund. Da kan en vel eliminere bort:

 

Timingen på resisterreima, at alt står på merkene.

Tenningstidspunkt.

Tennplugger, fordelerlokk, rotor og pluggledninger.

Lekkasje på innsugssiden mellom gasspjeld og filterboksen/mengdeforeleren?

Dyseholderene (sprekker)

 

Disse ville vel gitt en mer konstant tilstand, eller?

 

Tempføleren til hjernen? Er det den samme som måler vanntemperaturen? På instrumentet i dashbordet kommer temp. sjelden opp til 70grader. På A/C anlegget på kanal 51 kan jeg lese at den ligger mellom 80 og 90 grader. Kommer signalet til disse fra samme føler? Har forresten byttet tempføler og termostat for 2 år siden pga den ikke kom opp i temp. Hjalp en liten stund..

 

Dårlig gasspjeldpotmeteret? Meget mulig da det føles som om noe har dårlig kontakt/ virker av og til. Hvor ligger dette?

 

Defekt lamdasonde? Byttet denne for 6 mnd siden med en fra Mekonomen fordi den alltid så lenge jeg har hatt bilen har " lugget" litt ved kjøring i lange oppoverbakker (Lierbakkene) ved jevnt gasspådrag. Har mistanke til at det jeg sliter med nå er en forverring av samme problemet. Ny lambdasonde hjalp ikke.

 

Bensintrykket (lavt?) Byttet bensinpumpe for et år siden. Den gamle var utslitt. Finnes det en trykkregulator?

 

Hva med luftmengdemåleren? Sitter en tallerken på en arm som går opp i et hus. Går det an å måle feil på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fant du feilen? Symptomene høres veldig kjent ut. Jeg har en '91 2.3E som lugger fra tomgang, og også hvis jeg holder jevnt pådrag, men så tråkker til litt. Over 2500 rpm er alt ok. Har sjekket for lekkasjer, skiftet plugger, tennkabler, fordelerlokk og rotor uten at det hjalp. Symptomene er verst når motoren er varm - med kald motor er det nesten ikke merkbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har akkurat det samme problemet jeg også. Har en Audi 100 C4 2.3E 91 mod som "lugger". Turteller går i bunn, og motorn kan enten kutte ut helt, eller hakke til. Ved normal kjøring skjer det en skjelden gang, og ved hardere gasspådrag skjer det ofte. Kort etter at den har lugget, kommer den seg igjen enten rett etter at motoren hakket til, eller at jeg må starte på nytt. Akkurat som om hjernen går i en nødmodus.

Dette virker jo som en sykdom på disse? Hva er årsaken til at dette skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke gjort noe med den enda. Har byttet pluggledninger, da det var overslag både her og der, uten at dette har hjulpet nevneverdig. MEN nå skal jeg ta meg sammen å få tatt en diagnose i henhold til den fine guiden til Quattro73. Håper jeg finner noe...for noe er galt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite bil kyndig, så pardon my ignorance. Har en audi 80 2.0E Quattro, med akkurat samme symptomene, aner ikke om det er mulig å dra en sammenheng mellom de motor typene, men uansett fått en diagnos på min. Audi spesiallisten der jeg satt min mente at det var trykk regulatoren på bensinpumpa som var problemet. Den har stått hos dem i 4 dager, å sa at problemet var et faens hodebry :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme problemet jeg også. Har en Audi 100 C4 2.3E 91 mod som "lugger". Turteller går i bunn, og motorn kan enten kutte ut helt, eller hakke til. Ved normal kjøring skjer det en skjelden gang, og ved hardere gasspådrag skjer det ofte. Kort etter at den har lugget, kommer den seg igjen enten rett etter at motoren hakket til, eller at jeg må starte på nytt. Akkurat som om hjernen går i en nødmodus.

Dette virker jo som en sykdom på disse? Hva er årsaken til at dette skjer?

 

Du har ikke noe "nødmodus" på din motor i den forstand! Hos deg høres det ut som at du mister signalet fra hallgiveren og til coilen. Du kan ha dårlig kontakt i en plugg, motorstyringen roter eller hallgiveren får seg et illebefinnende av og til.

99% sikkert ett av disse! ;)

 

BTW. Audi lider ikke av noen sykdommer (foruten første generasjon A4) :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noe "nødmodus" på din motor i den forstand! Hos deg høres det ut som at du mister signalet fra hallgiveren og til coilen. Du kan ha dårlig kontakt i en plugg, motorstyringen roter eller hallgiveren får seg et illebefinnende av og til.

99% sikkert ett av disse! ;)

 

BTW. Audi lider ikke av noen sykdommer (foruten første generasjon A4) :)

 

Jeg beklager at jeg er så blank på Audi, det er helt nytt for meg.

Hvor sitter hallgiveren, og hva er det for noe?

Bilen har nå begynnt å stoppe helt, når som helst. Mens jeg kjører så kan den enten hakke til litt, eller stoppe helt.

I dag stoppet den helt både til og fra jobb. Får start et par minutter etterpå. Jeg skjønner ingenting jeg :eek:

Har hvertfall smurt litt med 5-56 i alle kontaktene jeg fant i motorrommet. Se om det hjelper i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at jeg er så blank på Audi, det er helt nytt for meg.

Hvor sitter hallgiveren, og hva er det for noe?

Bilen har nå begynnt å stoppe helt, når som helst. Mens jeg kjører så kan den enten hakke til litt, eller stoppe helt.

I dag stoppet den helt både til og fra jobb. Får start et par minutter etterpå. Jeg skjønner ingenting jeg :eek:

Har hvertfall smurt litt med 5-56 i alle kontaktene jeg fant i motorrommet. Se om det hjelper i morra.

 

Hallgiver er innebygd i tenningsfordeleren, sitter en egen kontakt til hallgiver på fordeleren, også går det en kabel fra denne til coilen. Hva den gjør kan jeg ikke så mye om, men den gir signal til coil om ett eller annet..

Min bil: Audi 100 94`, 2,3 E Avant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sitter hallgiveren, og hva er det for noe?

 

Som det allerede har kommet fram så sitter hallgiveren inni fordeleren. Er en initiator som sender ut firkantpulser, i praksis en pulsgiver som gir tennpulser til motorstyringen. Motorstyringen igjen flytter pulsene frem eller tilbake i tid (tenningstidspunktet), alt etter gasspådrag, turtall mm. Sendes så videre til tenningsmodulen hvor de blir "forsterket" vha et effekttrinn før de sendes til coilen. Coilen igjen omdanner denne pulsen til en høyspent transient (transformatorprinsipp) som sendes til midtpunktet i fordelerlokket. Rotoren igjen sender spenningen ut til respektive tennplugg som da gir en gnist.

Det var hele tenningsforløpet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg tatt en diagnose vha blinkelampe. "Dessverre" var det eneste jeg fikk 4444. Jeg sier dessverre for bilen går værre enn noen gang. Spesielt ille er det når den er kald, den går greit i noen minutter, så mister motoren all kraft, slik holder den på til den er varm da går den bedre men ikke godt. Har ingen anelse hvor jeg skal begynne her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe gøy det der nei. Jeg snakket med Bosch i går om å få manualer for å feilsøke selv på innsprøytning og tenningsanlegg. De sa at KE Jetronic anlegget er noe av det vanskeligste som finnes å feilsøke på, siden det er en kombinasjon av mekanisk og elektronisk innsprøytning. Må måle bensintrykk og små styrestrømmer på kryss og tvers. Nyere system er mye enklere.

Ringte da på Bosch Car service bare for å finne ut av at de skulle ha 1075 kr timen!! Ser for meg at jeg kommer til å bytte ut komponent etter komponent (kjøpe brukt) til bilen går ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår