Jeg opplever noe lignende med min 1992 80 2.3E (NG, K-Jetronic)...
Problemet er at motoren "henger"/fusker/kutter i 1-2 sekunder når jeg gir gass på lave turtall (lyskryss og denslags). Jeg har lest en bøtte med tråder både her og der, og gjort følgende:
- skiftet plugger, kabler, fordelerlokk og rotor
- kontrollert tenning, gnist etc. (OK)
- sjekket belgen og slangene rundt luftmengdemåler/bensinfordeler
- renset tomgangsregulatoren, sjekket slanger
- skiftet til metallrør på de slangene som vanligvis suges flate av vakuum
- kjørt gjennom en flaske injection dyserens (ingen merkbare utslag)
- skiftet bensinfilter (for ordens skyld)
- skiftet luftfilter (og prøvd uten, for den saks skyld)
- testet drivstofftrykk (OK, også under drift; verdier rundt 605)
- lest ut feilkoder noen ganger (OK, bortsett fra litt lave Lambda-verdier; tror det lå på 0,7 - i alle fall rett i underkant av grenseverdiene)
- avgasstest (CO2 7.39%, HC 1416(!), O2 1.53, CO 10.88(!), Lambda 0.714)
- kompresjonstestet sylindrene (alle OK)
Når jeg skiftet pluggene la jeg merke til at 1'ern var "normal", 2 og 4 veldig sotete, 5 helt ren og 3 sotete.
Av dette har jeg konkludert med følgende: Tenning/elektrisk er OK, så problemet må være knyttet til drivstoff/-blanding. Siden trykket var OK antar jeg at blandingen må være feil, og at problemet således må ligge i tilknytning til bensinfordeleren.
Mitt neste trekk blir vel da å skifte hele greia med bensinfordeler, lmm, belg og hele balletten...??
Eller er det noen som har noen tips om hva jeg kan/bør foreta meg før den tid? Anything will do :)