Gå til innhold

Beslag av førerkort!

Ranger emnet


subarualfen

Anbefalte innlegg

Leon: Nei, forsåvidt ikke noe som direkte påvirker spørsmålet i denne saken, men den inneholder så visst mange paragrafer som påvirker og er del av et avhør. Se f.eks. Strl § 59 2.ledd om uforbeholden tilståelse samt kapitlene 15 og 16 om falsk forklaring/anklage mv. Flere av disse paragrafene skal vår venn her bli gjort kjent med i en avhørssituasjon. Jeg kan godt finne flere eksempler, hvis det betyr noe for deg...

 

Men det er udiskutabelt at det i hovedsak er Straffeprosessloven generelt og Påtaleintruksen spesielt som regulerer dette, sammen med Riksadvokatens rundskriv, og det var derfor jeg skrev "delvis straffeloven". Mulig at det var dårig formulert. Nei, det var faktisk helt sikkert dårlig formulert. Men du hadde skjønt hva jeg mente, hvis du ikke hadde misforstått med vilje. Hehe :)

 

Glemte for øvrig store forbokstaver i Straffeprosessloven (Lov om rettergangsmåten i straffesaker) og Straffeloven (Almindelig borgerlig Straffelov) i forrige innlegg, beklager for sikkerhets skyld det inntrufne.

 

Er det noe mer du ønsker å (forsøke å) korrigere? :)

 

EDIT: Svar utbes, Leon. Er du enig eller uenig?

 

Uenig.

 

Vis meg hjemmel for at en tiltalt skal gjøres oppmerksom på "flere av disse paragrafene" i en avhørssituajon? Tenker du på hva et VITNE skal gjøres oppmerksom på (ift. falsk forklaring)? Det er som kjent ikke straffbart å ta en hvit løgn som siktet i en sak.

Eller blander du rett og slett politiavhør med RETTSLIG avhør i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uenig.

 

Vis meg hjemmel for at en tiltalt skal gjøres oppmerksom på "flere av disse paragrafene" i en avhørssituajon? Tenker du på hva et VITNE skal gjøres oppmerksom på (ift. falsk forklaring)? Det er som kjent ikke straffbart å ta en hvit løgn som siktet i en sak.

Eller blander du rett og slett politiavhør med RETTSLIG avhør i denne sammenhengen?

 

Jesus... Grow up :-)

 

Nå må du ikke blande tiltalt, siktet og mistenkt, du heller. Du er godt i gang, ser jeg :)

 

Nei, jeg tenker IKKE på hva et VITNE skal gjøres oppmerksom på. Men takk for fornærmelsen. Hvor dum tror du at jeg er?

 

Du har åpenbart ikke vært i mange avhørssituasjoner, det viser du i alle fall klart og tydelig. En mistenkt/siktet skal i politiavhør gjøres kjent med Straffeloven § 59 annet ledd om uforbeholden tilståelse. For øvrig kan det fort bli aktuelt å gjøre vedkommende kjent med Straffeloven § 168 (falsk anklage) i saker hvor vedkommende skylder på andre, og ofte er det vanlig å gjøre vedkommende kjent med dette i begynnelse av avhøret.

 

Det var i hovedsak disse to jeg tenkte på, men jeg kan helt sikkert finne flere. Hvis du fortsatt sier deg uenig, tar jeg det som mangel på forståelse, erfaring og innsikt.

 

Dette er for øvrig en idiotisk og off-topic-diskusjon. Poenget er å gjøre vedkommende som spurte om dette kjent med hva han kan forvente seg i et avhør og hvor han finner reglene for dette, ikke at du skal kverulere over bagataller, og spesielt ikke når du tar feil eller misforstår med vilje.

 

EDIT: Egentlig tror jeg du vet dette, hvis du bare tenker deg om. Så hvis du vil vise at du har peiling på jus (noe jeg har forstått at du i stor grad har, ved å lese noen av dine andre innlegg), foreslår jeg at du kommer med noe konstruktivt, istedenfor å kverulere og forvirre de stakkars brukerne som ikke er spesielt vidt bevandret i jusens mange lange og trange korridorer. Hehe ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fikk mitt førerkort beslaglagt p.g.a mistanke om å ha lånt bilen til en beruset person.

Dette nektet jeg for og ville ikke gi mitt samtykke på papiret.

Politimannen ble forbannet og sa jeg bare hadde med å skrive under, ellers skulle han sørge for å beholde det for 2 år.

Nektet sef på dette og sa jeg kom tilbake etter 3 uker for og hente lappen.

På gunn av rot ble ikke saken framstilt for forhørsretten innen 3 uker, og jeg kunne gå og hente lappen tilbake.

Hadde jeg ikke gjort dette, hadde lappen blitt beslglagt helt til rettsaken kom opp, hvilket var 1 år og 3 måneder fra beslag.

Ble sef. frikjent på alle punkter:)

Maktmisbruk og arroganse fra politiet var det som skjedde, og hadde ikke jeg hatt litt peiling, ville jeg vært uten jobb og lapp i over ett år. Så er det tvil, nekt på beslag, og la forhørsretten avgjøre. Da slipper man tyrraniet til en eller to tjenestemenn, og lar skikkelige folk avgjøre. Du har rett til å bli hørt du også.

Håper det går bra med lappen.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

:coplight

PÅTALEINSTRUKSEN Kap 8 § 8-1

I følge denne instruksen har ikke politiet lov til å komme med uriktige opplysninger eller trusler for å få en tilståelse. Eksempelvis kan de ikke si at det er lange bremsespor dersom det virkelig ikke er det eller true med at førerkortet skal bli belsaglagt lenge dersom en ikke tilstår.

 

KAPITTEL 2 "FASTSETTELSE AV TAP AV FØRERRETT

Dersom fartsoverskridelsen har vært foretatt i forbindelse med en ellers aktsom forbikjøring skal forholdet sees på noe mildere (fradrag med 20-30%).

 

3.8.3 BESLAG - NÅR MISTENKTE IKKE SAMTYKKER

Etter vegtrafikkloven § 33 nr. 3, sammenholdt med uttalelse fra Stortingets samferdselskomite, se nærmere i pkt. 3. 8. 5, kan politiet ikke beholde førerkortet utover 3 uker uten samtykke av førerkortinnehaveren eller tingretten. Ved førerkortbeslag skal førerkortinnehaveren spørres om han samtykker i beslag, og han skal gjøres kjent med sin rett til å nekte samtykke av beslag. Videre må det gjøres klart for førerkortinnehaveren at et samtykke når som helst kan trekkes tilbake, og at tilbakekall av samtykke medfører at saken blir sendt tingretten såfremt førerkortet ikke tilbakeleveres.

 

3.8.4 TILBAKEKALL AV SAMTYKKE

Tilbakekall av samtykke kan skje formløst. Som tilbakekall må også regnes anmodning om utlevering av førerkortet.

Trekker førerkortinnehaveren et gitt samtykke til beslag tilbake, løper en ny 3 ukers frist for politiet til å oversende saken til tingretten. Fristen regnes fra datoen for tilbakekall.

 

3.8.5 OVERSENDELSE TIL TILNGRETTEN MED KRAV OM TILBAKETREKKING

Etter lovendring i 1991 er det tilstrekkelig at begjæring om fortsatt beslag er sendt tingretten innen 3 uker fra beslagstidspunktet/tilbaketrekkingen av samtykket. Saken må likevel sendes tingretten uten ugrunnet opphold slik at kjennelse kan foreligge innen 3 ukersfristens utløp.

Vegtrafikkloven § 33 nr. 3 angir ikke når rettens kjennelse skal foreligge. Det sies bare at saken skal sendes tingretten innen 3 uker. Det har derfor vært uklart hvor lenge politiet kan beholde førerkortet. På bakgrunn av uttalelser fra Stortingets samferdselskomite (innst. S nr. 120 (1993-94)) har Politidirektoratet derfor gitt følgende retningslinjer:

I tilfeller der vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd gir hjemmel for tap av førerett (uaktsom kjøring/fartsovertredelse m.v. og føring av motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet mellom 0,2 og 0,5 promille) gjelder følgende:

Dersom tingrettens kjennelse for beslag ikke foreligger innen 3 uker fra beslagstidspunktet, eller fra tidspunktet for tilbakekall av samtykket til beslag, skal førerkortet utleveres til førerkortinnnehaveren hvis han krever det. Dette gjelder ikke hvis retten har gitt underretning om, eller på forespørsel opplyser at kjennelse vil bli avsagt innen få dager. En slik melding fra tingretten innebærer at førerkortet kan holdes beslaglagt i inntil 4 uker i de tilfelle rettens avgjørelse først foreligger etter at fristen på 3 uker er utløpt.

Endret av alphajan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hvor lenge har politiet lov og holde på lappen min nå som jeg ikkje har godkjent deres beslag av fører kortet mitt?

 

farten min ble målt til 119,1 km/h ut fra bremse sporene. forstillingen min var skjeiv og dekket var nesten uten mønster på ene siden. Men politiet mente at dette hadde ikkje noe og si pga at bremse lengden ble ikkje lengre med feil spissing og mønsterdybde på tørr assfalt.

 

Kann noen hjelpe? PLEAS :)

 

 

 

MVH Alf Arne

 

 

PÅTALEINSTRUKSEN Kap 8 § 8-1

I følge denne instruksen har ikke politiet lov til å komme med uriktige opplysninger eller trusler for å få en tilståelse. Eksempelvis kan de ikke si at det er lange bremsespor dersom det virkelig ikke er det eller true med at førerkortet skal bli belsaglagt lenge dersom en ikke tilstår.

 

KAPITTEL 2 "FASTSETTELSE AV TAP AV FØRERRETT

Dersom fartsoverskridelsen har vært foretatt i forbindelse med en ellers aktsom forbikjøring skal forholdet sees på noe mildere (fradrag med 20-30%).

 

3.8.3 BESLAG - NÅR MISTENKTE IKKE SAMTYKKER

Etter vegtrafikkloven § 33 nr. 3, sammenholdt med uttalelse fra Stortingets samferdselskomite, se nærmere i pkt. 3. 8. 5, kan politiet ikke beholde førerkortet utover 3 uker uten samtykke av førerkortinnehaveren eller tingretten. Ved førerkortbeslag skal førerkortinnehaveren spørres om han samtykker i beslag, og han skal gjøres kjent med sin rett til å nekte samtykke av beslag. Videre må det gjøres klart for førerkortinnehaveren at et samtykke når som helst kan trekkes tilbake, og at tilbakekall av samtykke medfører at saken blir sendt tingretten såfremt førerkortet ikke tilbakeleveres.

 

3.8.4 TILBAKEKALL AV SAMTYKKE

Tilbakekall av samtykke kan skje formløst. Som tilbakekall må også regnes anmodning om utlevering av førerkortet.

Trekker førerkortinnehaveren et gitt samtykke til beslag tilbake, løper en ny 3 ukers frist for politiet til å oversende saken til tingretten. Fristen regnes fra datoen for tilbakekall.

 

3.8.5 OVERSENDELSE TIL TILNGRETTEN MED KRAV OM TILBAKETREKKING

Etter lovendring i 1991 er det tilstrekkelig at begjæring om fortsatt beslag er sendt tingretten innen 3 uker fra beslagstidspunktet/tilbaketrekkingen av samtykket. Saken må likevel sendes tingretten uten ugrunnet opphold slik at kjennelse kan foreligge innen 3 ukersfristens utløp.

Vegtrafikkloven § 33 nr. 3 angir ikke når rettens kjennelse skal foreligge. Det sies bare at saken skal sendes tingretten innen 3 uker. Det har derfor vært uklart hvor lenge politiet kan beholde førerkortet. På bakgrunn av uttalelser fra Stortingets samferdselskomite (innst. S nr. 120 (1993-94)) har Politidirektoratet derfor gitt følgende retningslinjer:

I tilfeller der vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd gir hjemmel for tap av førerett (uaktsom kjøring/fartsovertredelse m.v. og føring av motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet mellom 0,2 og 0,5 promille) gjelder følgende:

Dersom tingrettens kjennelse for beslag ikke foreligger innen 3 uker fra beslagstidspunktet, eller fra tidspunktet for tilbakekall av samtykket til beslag, skal førerkortet utleveres til førerkortinnnehaveren hvis han krever det. Dette gjelder ikke hvis retten har gitt underretning om, eller på forespørsel opplyser at kjennelse vil bli avsagt innen få dager. En slik melding fra tingretten innebærer at førerkortet kan holdes beslaglagt i inntil 4 uker i de tilfelle rettens avgjørelse først foreligger etter at fristen på 3 uker er utløpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår