Gå til innhold

Beslag av førerkort!

Ranger emnet


subarualfen

Anbefalte innlegg

Hei, Hvor lenge har politiet lov og holde på lappen min nå som jeg ikkje har godkjent deres beslag av fører kortet mitt?

 

farten min ble målt til 119,1 km/h ut fra bremse sporene. forstillingen min var skjeiv og dekket var nesten uten mønster på ene siden. Men politiet mente at dette hadde ikkje noe og si pga at bremse lengden ble ikkje lengre med feil spissing og mønsterdybde på tørr assfalt.

 

Kann noen hjelpe? PLEAS :)

 

 

 

MVH Alf Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kann du grunngi svaret ditt??

 

Du har jo sånn ca like mye gummi i bakken likevel, og så sant det ikke går på corden så er det tilnærmet lik friksjon.

Derfor blir ikke bremselengden noe særlig lenger.

 

Men det burde jo doblet tiden uten førerkort at du kjører gris med en bil som ikke er i teknisk god stand også.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hvor lenge har politiet lov og holde på lappen min nå som jeg ikkje har godkjent deres beslag av fører kortet mitt?

 

farten min ble målt til 119,1 km/h ut fra bremse sporene. forstillingen min var skjeiv og dekket var nesten uten mønster på ene siden. Men politiet mente at dette hadde ikkje noe og si pga at bremse lengden ble ikkje lengre med feil spissing og mønsterdybde på tørr assfalt.

 

Kann noen hjelpe? PLEAS :)

 

 

 

MVH Alf Arne

 

 

 

De har 3 uker på seg til å utferdige forelegg og fastsette inndragningstid, eller sende saken over til retten for avgjørelse der. Retten trenger ikke avgjøre saken innen de 3 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. hvordan er reglene. er det lov at bare en person avhører meg uten opp tak av samtalen og slikt?

 

Ja. Det er to former for avhør:

 

1)Avhøret skrives i en rapport, som du må lese gjennom, komme med rettelser/tillegg til og signere.

 

2) Avhøret tas opp på lyd eller video, og skrives i en rapport, som du KAN få lese gjennom, komme med rettelser/tillegg til og signere, dersom dette lar seg gjøre uten alt for mye bryderi.

 

Ved alternativ 1 er det krav til at du skal signere, med mindre avhøret skjer per telefon.

 

Du har ikke rett til å få kopi av avhøret, hverken rapporten eller lyd-/videoopptaket.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har 3 uker på seg til å utferdige forelegg og fastsette inndragningstid, eller sende saken over til retten for avgjørelse der. Retten trenger ikke avgjøre saken innen de 3 ukene.

 

Dette er ikke helt riktig. Saken må ikke oversendes retten innen tre uker for AVGJØRELSE, for det kan godt være at mye etterforskning gjenstår, men den må oversendt retten med begjæring om opprettholdelse av førerkortbeslag. Dersom denne innvilges, kan etterforsknignen ta den tiden den tar. Man kan derfor ikke regne med at saken er løst i løpet av tre uker, spesielt ikke en sak der hastigheten er beregnet på bakgrunn av bremsespor, da det er sannsynlig at denne vil havne i retten.

 

Saken skal imidlertid etterforskes og oversendes så snart som mulig (uten ugrunnet opphold).

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er to former for avhør:

 

1)Avhøret skrives i en rapport, som du må lese gjennom, komme med rettelser/tillegg til og signere.

 

2) Avhøret tas opp på lyd eller video, og skrives i en rapport, som du KAN få lese gjennom, komme med rettelser/tillegg til og signere, dersom dette lar seg gjøre uten alt for mye bryderi.

 

Ved alternativ 1 er det krav til at du skal signere, med mindre avhøret skjer per telefon.

 

Du har ikke rett til å få kopi av avhøret, hverken rapporten eller lyd-/videoopptaket.

 

Av nysgjerrighet, har du en hjemmel (eller annet grunnlag) til dette? Er enig, men det er jo alltid greit å ha noe å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, har du en hjemmel (eller annet grunnlag) til dette? Er enig, men det er jo alltid greit å ha noe å vise til.

 

Påtaleinstruksen, straffeprosessloven og delvis straffeloven, først og fremst. Her legges det helt klare regler for hvordan ulike avhør skal gjennomføres. I tillegg har man Riksadvokatens rundskriv, som gir utfyllende retningslinjer.

 

Dette er ikke noe å lure på. Slike avhørssituasjoner som dere ser i britiske og amerikanske TV-serier, blir ikke brukt i Norge. Det er strenge krav til avhør, både lovmessig og i form av etiske regler.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår