Gå til innhold

Beslag av førerkort!

Ranger emnet


subarualfen

Anbefalte innlegg

Av nysgjerrighet, har du en hjemmel (eller annet grunnlag) til dette? Er enig, men det er jo alltid greit å ha noe å vise til.

 

 

Det følger av straffeprosessloven §230 femte ledd.

Se også straffeprosessloven §232 jfr. samme lovs §92.

 

 

Til Juristen: Straffeloven har så vidt jeg vet ikke regler om politiets avhør av siktede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Leon: Nei, forsåvidt ikke noe som direkte påvirker spørsmålet i denne saken, men den inneholder så visst mange paragrafer som påvirker og er del av et avhør. Se f.eks. Strl § 59 2.ledd om uforbeholden tilståelse samt kapitlene 15 og 16 om falsk forklaring/anklage mv. Flere av disse paragrafene skal vår venn her bli gjort kjent med i en avhørssituasjon. Jeg kan godt finne flere eksempler, hvis det betyr noe for deg...

 

Men det er udiskutabelt at det i hovedsak er Straffeprosessloven generelt og Påtaleintruksen spesielt som regulerer dette, sammen med Riksadvokatens rundskriv, og det var derfor jeg skrev "delvis straffeloven". Mulig at det var dårig formulert. Nei, det var faktisk helt sikkert dårlig formulert. Men du hadde skjønt hva jeg mente, hvis du ikke hadde misforstått med vilje. Hehe :)

 

Glemte for øvrig store forbokstaver i Straffeprosessloven (Lov om rettergangsmåten i straffesaker) og Straffeloven (Almindelig borgerlig Straffelov) i forrige innlegg, beklager for sikkerhets skyld det inntrufne.

 

Er det noe mer du ønsker å (forsøke å) korrigere? :)

 

EDIT: Svar utbes, Leon. Er du enig eller uenig?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har subarualfen skrevet(hvertfall) to tråder som jeg har funnet, og han har ikke i noen sagt hva slags ulykke det var han var involvert i...

 

Så da spør jeg:

-Skadet du noen ?

-Dro du bilen av veien sånn at den ble skadet ? eller er den fortsatt i samme stand ?

-Hvor stor fart hadde du etter nåla i bilen ?

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Skadet du noen ? Nei skadet ingen!

 

 

-Dro du bilen av veien sånn at den ble skadet ?Jeg drog ikkje av veien. KOmm gjennom en sving og der stod en lastebil helt i ro midt i veien. så jeg kjørte i ræva på denn

 

eller er den fortsatt i samme stand ? denn er kondem

 

 

-Hvor stor fart hadde du etter nåla i bilen ? Det vet jeg ikkje, PGA 1 time fra min hukomelse er duttet ut etter smellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay...

 

Da synes jeg jo ikke du skulle ha mistet lappen da... Hvis den lastebilen stod ganske nært svingen...

 

det med om den var hel enda, var om den kunne testes med hensyn til bremselengder og sånt...

 

hvis lastebilen stod så nært svingen, at du ikke hadde tid til å bremse, skulle det vel ikke ha vært din feil... biltilsynet mente vel at det var strekning nok da...?

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikkje vert problem for bt og teste den! driv verk og understell og bremser er like helt. har flyttet bilen i ettertid.

 

BT sa at demm hadde sett over bilen og testa bremsene, men bremsene var likt justert(tok likt) Menn dekket på enesiden er punktert, demm har ikkje hatt bilen i gang eller noe. og i sammen draget fra bt står det at bilen var i teknisk godkjent stand!

 

strekningen, fra laste bilen til denn svingen eg komm gjennom har blitt brukt til og bremse på så sånn sett har jeg reagert og altmuligt på riktig måte. Purken og bt sier at det er 71 meter lange spor etter meg. menn med øynene går det bare ant og se 60 av disse. resten av metrene mener purken at det var prukt spesial briller til! hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh. Man skal kunne stoppe på den strekningen man har oversikt over, og for enhver påregnelig fare. Det er ikke unaturlig at en bil har parkert på veien (det er jo stort sett biler som befinner seg på veien), så hvor urettferdig det enn føles, er det du som har skylda i ulykka.

 

Hvorvidt du fortjener å miste førerretten for det, kan diskuteres, og jeg regner med at det er det de skal gjøre i retten :) Men det er uansett normal rutine at førerkortet beslaglegges inntil saken er avgjort.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg godtar og miste lappen og vet det var min skyld! Men mener at jeg har kjørt senere enn det det blir hennvist til. og går videre bga at jeg mener BT har gjort en for dårlig jobb siden demm verken har tatt bremse test av bilen min. ikkje tatt friksjonstest, ikkje lagt merke til utslitt hjul og skeiv forstilling. ALLE disse faktorene kann føre til at JEG mister lappen pga at demm ikkje har gjort grundig nokk jobb. bare 3 meter kann være forskjellen mellom om jeg få beholde lappen eller ikkje!. er det da retferdigt og bare gå med på det purken sier? Det skall også till føyes at denn aktuelle politi mannen har saker på seg pga at hann gjør ALT hann kann for at folk skall miste lappen.

 

Lurer folk till og si ting demm ikkje vet, hisser seg opp og skremmer dritten ut av "tiltalte". Dette er da ikkje rett at jeg berre skall si: ja, her er lappen min du har sikkert rett. Jeg vil derfor kjempe.

 

Og da vill dette også bety at jeg vill få bt till og innse at dem har gjort en alvorlig feil angående bilen min!

 

får jeg fikk beskjed om at bilen minn var blitt bremse testet. menn dette har dem heller INGEN papirer på! med andre ord så lyger demm. Og dette går utover meg. og jeg liker ikje og bli hersa med på denn måten. LOVEN, gjelder for meg og da skall denn faen meg gjelde for BT og purken også!

 

 

Sorry for sterke ord her. menn temeligt iritert pga politiet har dratt fremm ting som IKKJE angår denne ulykken og tatt det inn i mon sak også! MVH TILTAlte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg godtar og miste lappen og vet det var min skyld! Men mener at jeg har kjørt senere enn det det blir hennvist til. og går videre bga at jeg mener BT har gjort en for dårlig jobb siden demm verken har tatt bremse test av bilen min. ikkje tatt friksjonstest, ikkje lagt merke til utslitt hjul og skeiv forstilling. ALLE disse faktorene kann føre til at JEG mister lappen pga at demm ikkje har gjort grundig nokk jobb. bare 3 meter kann være forskjellen mellom om jeg få beholde lappen eller ikkje!. er det da retferdigt og bare gå med på det purken sier? Det skall også till føyes at denn aktuelle politi mannen har saker på seg pga at hann gjør ALT hann kann for at folk skall miste lappen.

 

Lurer folk till og si ting demm ikkje vet, hisser seg opp og skremmer dritten ut av "tiltalte". Dette er da ikkje rett at jeg berre skall si: ja, her er lappen min du har sikkert rett. Jeg vil derfor kjempe.

 

Og da vill dette også bety at jeg vill få bt till og innse at dem har gjort en alvorlig feil angående bilen min!

 

får jeg fikk beskjed om at bilen minn var blitt bremse testet. menn dette har dem heller INGEN papirer på! med andre ord så lyger demm. Og dette går utover meg. og jeg liker ikje og bli hersa med på denn måten. LOVEN, gjelder for meg og da skall denn faen meg gjelde for BT og purken også!

 

 

Sorry for sterke ord her. menn temeligt iritert pga politiet har dratt fremm ting som IKKJE angår denne ulykken og tatt det inn i mon sak også! MVH TILTAlte

 

Lei sak...

 

Da foreslår jeg at du tar kontakt med politijuristen som har saken din og forteller ham akkurat det du har skrevet her.

 

For øvrig, hvis du har planer om å bli tatt seriøst, bør du ikke omtale Statens vegvesen som Biltilsynet. Det navnet forsvant i 1995.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei sak...

 

Da foreslår jeg at du tar kontakt med politijuristen som har saken din og forteller ham akkurat det du har skrevet her.

 

For øvrig, hvis du har planer om å bli tatt seriøst, bør du ikke omtalte Statens vegvesen som Biltilsynet. Det navnet forsvant i 1995.

 

Ja, menn da er vi enige :P Endelig fått ut litt agresjon :)

 

Har ikkje vert meningen og være sur eller noe ovenfor dere her inne. menn ble litt revet med :Phehe!

 

Lar først mn advokat se gjennom papirene og så får jeg hann til og hjelpe meg gjennom dette her og forhøre meg med hann hva som er det beste angående og gjøre :)

 

MVH HAuso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh. Man skal kunne stoppe på den strekningen man har oversikt over, og for enhver påregnelig fare. Det er ikke unaturlig at en bil har parkert på veien (det er jo stort sett biler som befinner seg på veien), så hvor urettferdig det enn føles, er det du som har skylda i ulykka.

I og med at det er forbudt å parkere i veien (antar dette er 80-sone), så er det ganske unaturlig og ikke noe man kan påregne.

 

I tillegg er det forbudt å stanse i uoversiktlig kurve, i tunnel, på bakketopp eller på annet uoversiktlig sted. Men det gjelder vel ikke nødstopp ...

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det er forbudt å parkere i veien (antar dette er 80-sone), så er det ganske unaturlig og ikke noe man kan påregne.

 

I tillegg er det forbudt å stanse i uoversiktlig kurve, i tunnel, på bakketopp eller på annet uoversiktlig sted. Men det gjelder vel ikke nødstopp ...

 

Jeg er klar over at mannen i gata ikke går og regner med det. Det gjør ikke jeg heller, da hadde man jo aldri kunnet ha det gøy når man kjører :) Men retten tolker som regel lovverket temmelig firkanta, og på papiret skal man jo forvente at alt som kan gå i dass, går i dass, og at alle andre gjør alle mulige feil. Det er blant annet en del av Vegtrafikkloven § 3, om å være aktpågivende og varsom.

 

Det er ikke så lett å forutse når bilen streiker, i så fall hadde vel alle lagt opp til å bryte sammen rett utenfor verkstedet. Så parkeringsforbud gjelder uansett ikke nødstopp, nei :)

 

Og nettopp derfor skal man alltid kunne stoppe på den strekningen man har oversikt over. Ergo kan man ikke nødvendigvis kjøre i 80 (eller 130) i 80-sona, for noen ganger må man bremse ned for å få oversikt.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår