Gå til innhold

drQ

Bruker
  • Innholdsteller

    90
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Bergen

drQ's Achievements

  1. Reagerte på dette når det var "piggdekkkontroll" for noen uker siden. Det løses imidlertid ved at parkeringsselskapet allierer seg med Vegvesenet. Du plikter å stoppe for Vegvesenet, så det er de som vil stoppe deg. Så kommer bøtene etterpå.
  2. Nei, det er ikke alltid to politimenn i en politibil. Nei, det trengs ikke mer enn en politimann for å bøtlegge deg. Nei, det er svært lite sannsynlig at det er på fritiden hvis bilen hadde blålys. Nei, politifolk trenger ikke være på jobb for å "ta" deg. Nei, du er ikke stilt i noen dårlig situasjon, du kan alltids nekte å vedta og ta saken til retten. At det er upraktisk er en helt annen sak. På samme måten som at det høres ut som du egentlig gjorde det riktige her, ved ikke å stoppe. Bortsett fra at du tydeligvis la deg såpass flat for politiet at du kanskje ikke egentlig var så skråsikker på at det var riktig å kjøre på gult/rødt.
  3. Så det er ikke noe poeng for politiet å notere seg at Johnny Brekk som nettopp kom ut etter soning for innbrudd går spaserturer kl 0400 om natten med brekkjern? Ikke er det ulovlig å gå, og ikke er det ulovlig med brekkjern - men det er nå jaggu greit å vite til senere.
  4. I Bergen er vel Nygårdshøydetunnelen blant de vanligste stedene å ha kontroll. Men samtidig er nok det en tunnel med noenlunde akseptabel luftkvalitet, sammenlignet med ganske mange andre. Dessuten er det vel mulig å måle deg inne i tunnelen mens laseren er på utsiden. Selvfølgelig forutsatt at det er fri sikt.
  5. Gode svar her. Alltid lurt å tenke over en ekstra gang før man begynner med forbikjøring. Kjører du i over 90 i en 90 sone kjører du for fort, uavhengig av forbikjøring. Selv om det egentlig er en fordel å kjøre så fort som overhodet mulig under forbikjøring, skal man ikke kjøre over fartsgrensen. En annen ting er jo om du virkelig kjører for fort hvis speedometeret viser 110 i en 90-sone. Det er fort en hel del missvisning ved slike hastigheter. For å miste lappen i en 90-sone må du vel borti 130+ km/t (noen andre får sjekke), og da viser nok speedometeret langt mer enn 120 i hvert fall.
  6. Jada, jeg vet at tråden begynner å bli gammel, men jeg fant noen linker som burde være av interesse: Egenes Brannteknikk AS En "kompakt bil" med 2,3 m bredde. Altså finner du nok ikke smalere biler, og en litt større (og Scania) vil sikkert være mer.
  7. Godt poeng. Det kan vel egentlig ikke kreves at alle setter seg inn i reglene om veibredde etc., men myndigheter, evt. private, veieiere må sørge for korrekt skilting. Veien det her er snakk om tipper jeg er privat, og da blir jo ofte skiltingen litt "liberal". Jeg synes derfor det er greit at noen stiller spørsmål ved parkeringer som vil kunne være i veien for utrykningskjøretøy. Når det gjelder den eksakte bredden var det bevisst at jeg la ut Bergen brannvesens "guide", og ikke noen andre. Det finnes sikkert lokale varianter. Bergen brannvesen krever sikkert ikke noe spesielt bred vei, det er vel ikke tilfeldig at de har spesialbygde brannbiler pga smale veier - og som på bildet vil man uansett ha fjellet som ikke kan fjernes.
  8. Du kan jo sjekke ut denne: http://www.bergen.kommune.no/brannvesenet/BB_informerer_-_brannredningsarealer.pdf Her står bla: Behov - Atkomstveier • Kjørebredde på rettløpsvei minst 3 m. • Svingradius (ytterkant vei): - mannskapsbil 9,5 m. - vanntankbil og rednings/løftemateriell 12 m. • Stigning i atkomstvei, maks. 1:8 (12.5%) • Fri høyde 4.5 m. • Brannbilens totale lengde 8 m. • Atkomstveier og brannredningsarealer må kunne belastes med et akseltrykk på 10.000 kg, og tåle en totalvekt på 26.500 kg. • Terskelhøyde (fortauskant) må ikke overstige 15 cm. • Parkering er ikke tillatt på atkomstveier og brannredningsarealer og skal opplyses ved tydelig skilting og avmerking. At noen er mer interessert i å kunne parkere to meter nærmere inngangsdøren enn at brannvesenet skal kunne slukke en brann i huset forundrer meg forøvrig.
  9. I Oslo, ja. Ikke i resten av landet. Men det virker ikke akkurat som om spørsmålsstiller i tråden er så veldig aktiv her lengre.
  10. Har folk enda ikke skjønt at dette er forklaringen? Det hadde vært en ulykke i rundkjøringen, og politiet tar da nesten alltid bilder av stedet til rapporter osv. Å skulle sperre trafikken kun for å få et bilde av sånn ca. hvordan ting ser ut et sted ville ikke vært særlig bra. Derfor tok de et bilde der det kom med en tilfeldig forbipasserende (!!!!!!). Det pleier ikke akkurat å komme klager på alle de japanske fotoalbumene vi alle sikkert dukker opp i. Det hender det brukes foto/video ved kontroller, men det er bare for å kunne bevise det dersom du nekter for det i stopposten 15 meter etterpå.
  11. Vi er egentlig veldig enig, så jeg skal ikke dra ting lengre. Når det gjelder dette er vel egentlig posten din et fint punktum. Så får vi heller se om andre har noe fornuftig å komme med... Men som et lite apropos; Det finnes mye "rusk" rundt de såkalte administrative kjøretøytene, som det finnes ganske så mange av. Jeg tror ikke spaningsbilene er de verste i så måte.
  12. Du er klar over at alt dette er bullshit? Det er flere blålys på en sivilbil nå enn tidligere. Kanskje rundt 10 på en ny sivil up-bil, og noen færre på mer ordensrettede biler. Kanskje det til og med finnes noen med så mye som 15, men flertallet har langt mindre. Bøttelys inne i en bil (forøvrig helt uten noen andre lys) så jeg sist for noen uker siden. Og den bilen var (nesten) helt ny. Og det er nok ikke den eneste.
  13. Joda, noen heltidsjobb er det ikke, men det blir i hvert fall èn ekstra oppgave. Men jeg ser poenget ditt, at det skulle ta for mye tid ville uansett ikke være en holdbar grunn til å la være. Men en av artiklene er ikke helt enig i det: Du så sikkert på linkene mine. Skylde på seg selv må de vel nesten uansett, med unntak av de få soleklare tilfellene der noen andre har ansvaret. I mine øyne kan det ikke være så veldig gunstig å bruke sin egen privatbil til risikokjøring får være andres valg. Tja, nå er vi nok utenfor det noen av oss (selv ikke du ;)) har peiling på. Men jeg tror ikke disse bilene kjører nascarløp og hollywoodjakter på vanlige veier så ofte. Var noen eksempler tidligere i tråden, men de tok du sikkert like lite seriøst som meg. Som oftest dreier nok grisekjøringen seg om å ligger 10-30 over av og til (som alle andre, sivile og politifolk), samt noen brudd på rødt lys. Så bruddene er nok langt mindre enn en vanlig politipatrulje. Jeg tror ikke dette blir noen "fritt frem for grisekjøring i stort mon"-sak. Så noe stort system og konsekvent er jeg ikke helt enig i at det er. Men greit nok, litt, iom at det gjerne er en kjent praksis. Men det er kanskje et poeng at denne typen spaningsbiler ikke er noe man finner ved annethvert lensmannskontor heller. Firkantede regler er det nok av, men samtidig har jo politiet en hel del runde hjemler. Jeg vil tro dette faller inn under et av de områdene den øvre del av systemet innser at akkurat dette ikke trenger å overreguleres. Men vi burde kanskje få et poeng med å sitte å diskutere dette. Hvorfor skal egentlig politiet registrere bilene som utrykningskjøretøy? Vanligvis er det jo (bla) for å kunne bruke blålys. Spaningsbiler vil, som jeg har nevnt, ikke bruke blålys. Ikke en gang for å stoppe biler så vidt jeg vet. Er du uenig i dette? Hvis en bil ikke skal bruke blålys, hvorfor skal den da registreres som utrykningskjøretøy i det hele tatt? Ligger det noe her som jeg burde vite?
  14. Greit nok at det ikke nødvendigvis er det vanskeligste i verden for en politimester å godkjenne et kjøretøy, selv om det å måtte ta en 10-20(?) biler hver 14(?) dag sikkert ikke er det eneste gjøremålet for dem. Men jeg vil tro at ikke alle spaningsbiler engang vil ha en blålampe (kojak) i bilen. Og under ingen omstendigheter bruke den. Såvidt jeg har fått med meg, i vtl. § 11, gjelder unntaket for "kjøretøy i polititjeneste" - ikke bare utrykningskjøretøy. Det har dessuten vært episoder med politifolk under "utrykning" med privatbil. Og det er visstnok helt akseptabelt, i følge spesialenheten for politisaker: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/gjovik_toten_og_land/1.3900763 http://www.oa.no/nyheter/article3096189.ece http://www.oa.no/nyheter/article3092998.ece Jeg tror nok politiet lever greit på disse unntakene når det kommer til spaningsbiler. Totalt er dette uansett ikke det helt store antallet i landet.
  15. Det skulle egentlig ikke helt forundre meg om det finnes politifolk som blir litt "skremt" av skurks oppførsel. Eller ikke gidder gjøre noe mer ut av det... kanskje litt det samme? Men med slik oppførsel kan ting fort ende på en helt annen måte enn en morsom historie her. Det er variasjoner på politifolk, både hva de har av kunnskaper og hva de gjør. Jeg lurer forresten fortsatt på hva politivedtektene skal brukes til.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår