Gå til innhold

Nytt anlegg, utfordringer!

Ranger emnet


panaquel90

Anbefalte innlegg

Mye gode inspill her nå. Mulig jeg har lest tråden dårlig boombox men, kan ikke se att noe har påstått att ett lite element er hurtigere en ett stort element i denn tråde.Att de er like kjappe er vell veldig godt kjent her inne. Dag blix sier vell også att gummikanten må våre gjevnt myk for og styre spolen riktig og att han ikke kjenner spiderens oppbygning godt nok til og utale seg om den,men den har helt sikkert godt av en inspillings periode.Siden spideren er noe du tydligvis kan endel om er det fint om du kan forklare meg litt om dens oppbygning og funksjon.

Ellers vill jeg si att dette er blitt en nyttig tråd og vi må ikke glemme att praksis er bygd på teori så hvorfor ikke la dette utfylle hverandre. Virker for meg mere konstrutkivt enn og prøve og gå i strupen på hverandre for ett vært utsagn og plukke det i småbiter i ett forsøk på og latterliggjøre hverandre.

 

Ipsa scientia potestas est

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er tydeligvis ikke bare jeg som har sucky hukommelse. Men la meg refreshe deres, uten å ta dette ut av sin originale kontekst (svadasamling). :)

 

Hvilken tone? Er bare lei av folk som på generelt grunnlag mener mindre elementer er kjappere enn store.

 

Og forresten er det ikke ALLE produsenters mål å lage så lett membran som mulig. Noen driter i vekta så lenge den er stiv nok til ikke å lage forvrengning, slenger på en STOR motor, og plutselig har man en nice sub med lav FS, ypperlig lydkvalitet, høy vekt og høy kostnad.

 

Lette pappmembraner er noe man stort sett ser i hjemme-hifi og PA-høyttalere, selv om det er en del brukt i bilstereoelementer også (men da oftest i mye tykkere lag, for å få det stivt nok).

 

PA-elementer syns jeg for øvrig ikke det skal prates om i bilsammenheng, eneste likhet er at begge deler kalles høyttaler. Et PA-element er designet med helt andre mål enn en bilsub av OK kvalitet.

 

 

den tar jeg her og nå.

 

Et membran skal ikke mykes opp, når folk sier det så henspeiler de egentlig til det jeg beskrev over men det er litt unaturlig for de fleste å referere til opphenget, da er det lettere å bare si membranet.

Mebranet i seg selv skal dytte luft og da er det viktig at det beholder sin strukturelle integritet, med normale ord, at det ikke bøyer seg, Produsentenes største mål er å lage det letteste men stiveste membranet. Da vil det være mekanisk lett nok til rask respons samtidig som det er solid nok til å dytte avgårde den jevneste partikkelforksyvningene, som vi kaller lydbølger.

De ALLER største bassmembranene har en viss fjæring NOEN ganger i visse deler av membranet, det er fordi de er så store at uten måtte de vært alfor tykke for å ikke knekke.

 

Membran oppbrytning er noe av hva du hører når du spiller lytt for høyt på høyttalerene inni bilen. det er alstå nærmest bølger og daler i membranet som oppstår fordi spola vil bevege membranet forstere enn det mekanisk klarer å følge etter, det er ikke stivt nok til slike volum. Det høres ut som en blaffring eller flerring og er vanlig med uvettig bruk av loudness eller DSP.

 

så la membranet være i fred og spill pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg kan tydligvis ikke og lese heller ;) ser ikke att noen påstår att ett lite element er kjappere en ett stort, men jeg ser att forsøk på og forklare viktigheten av samsvar mellom membranens vekt/styrke og kraften i de mekaniske delene. Er dette forholdet er riktig spiller det liten rolle hvilken diameter membranen har. Ser jo att veldig mange produsenter av bilhøytaler som du sier det driter i vekten på membranen. Men som du selv sier da øker de også styrken i elementets mekaniske deler, uten att dette nødvendigvis er noen god oppskrift for god lyd. Men mye lyd kan det absolut bli.:web

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår