Gå til innhold

Bilpleie for dummies.......

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei. Jeg har ny bil, og ambisjoner om å skjerpe meg på vedlikeholdsfronten. De gamle har gått for lut, kaldt vann og en occasional bensinstasjonvask. Den nye var nypolert og vakker da jeg hentet den for et par uker siden, men er nå full av salt og søl (og is), stakkars. I morgen skal jeg til Oslo igjen etter jul og nyttår, så da blir det vel bare verre, men når jeg kommer fram har jeg lyst til å shine litt.

 

Hva er smartest å gjøre på vinteren, når man ikke har garasje eller lyst til å gjøre noe selv så lenge det er under 15 varmegrader? Clay og rubbing og sånt vet jeg ikke hva er, engang. Kan jeg trygt overlate den nydelige, karbonsvarte lakken min til noen av de rimelige håndvaskerne på Ensjø el.l.? Eller er børstehallen hos Statoil faktisk ikke så ille som jeg har innbilt meg? Hvor farlig er saltet, egentlig? Dere skjønner hvor lista ligger, så all hjelp er god hjelp. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men oi for en vitenskap å vaske bilen, da. Burde kanskje også nevnt at jeg er veldig lat. :D

 

Da har du nok valgt feil farge på bilen din! ;)

Er ikkje akkurat vanskeligt å sjå vaskestriper på svart bil!

 

Å vaske bilen i børstevask er ikkje å anbefalle. (børstene lager fine vaskestriper!)

Er ikkje sikkert at den blir skikkelig rein i børsteløs vask. (gjelder også børstevask)

Men det hjelper å spraye på avfetting før vasken.

 

Men når det er minusgrader må du smøre låsene, tørke inni dørene og smøre gummipakningene i dørene. (hugs bakluka)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg skal være flink og passe på bilen. Bare kvier meg i kulda, og tenker at så lenge jeg får av det verste av salt og skit med litt jevne mellomrom nå så klarer det seg - i og med at den var nypolert og shina som bare det rett før jul. Børsteløs vask er nok et veldig greit kompromiss fram til vinteren er over. Greiere enn håndvasksjappene rundt omkring, kanskje?

 

Ellers har jeg rammeløse dører, så etter hva jeg har hørt er ikke smøring av gummilistene å anbefale. Med tanke på at rutene kan bli sittende fast og greier. Men passer alltid på å tørke inni dørene, og smøring av låser bør man vel passe på selv om jeg nå for første gang har noe så nymotens som fjernstyrt sentrallås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er i nesten samme situasjon som deg Janelin. Med ny blank skinnende svart bil og null bilpleiekunnskap. Jeg er en aktiv person, så for min del er manglende kunnskap hovedproblemet. Ikke det at jeg ikke gidder å gjøre jobben selv. Jeg har lest en del her inne, og det er mange gode tips og råd. Likevel er jeg skeptisk til å sette i gang på egenhånd. Jeg har lakkforseglet bilen, så jeg kan uansett ikke vaske den før i slutten av neste uke. Da har jeg fått til en avtale med firmaet som utførte lakkforseglingen om at de skal vaske bilen utvendig og innvendig med meg til stede. Håper å lære litt. Etterpå skal jeg være like blond på nærmeste bensinstasjon med selvvaskehall eller hva det nå heter. Etter dette håper jeg at bilpleie skal være noe jeg føler at jeg kan klare på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...

Har brukt denne tråden til å hjelpe meg igang med å gi bilene mine den behandlingen de fortjener, og den har hjulpet veldig mye :) Men når jeg gjorde bilen min vårklar her om dagen, så begynnte jeg å lure litt på om det kunne vært lurt å legge på lakkrensen (bruker meguiars paint cleaner) før jeg brukte clay? Den fjerner jo en del mer av asfalten osv. som sitter i lakken, og clay'en blir jo ikke akkurat ren og pen når den brukes når det sitter litt skitt i lakken..

 

Eller er det en grunn til at rekkefølgen er beskrevet sånn overalt? Altså vask, clay, rens/polish og beskyttelse.

Jeg har ikke peiling, så hadde vært flott om noen kunne svart meg på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår