Gå til innhold

janelin

Bruker
  • Innholdsteller

    27
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om janelin

  • Bursdag 10/05/1978

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    118d LSE
  • Biltype (eks Audi)
    BMW
  • Årsmodell (eks 1995)
    2008
  • Fylke
    Oslo

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

janelin's Achievements

  1. janelin

    118D vs 118i

    Jeg var nære på å bestille ny bil da jeg bestemte meg for 1-serie, og opererte med en smertegrense på 300 000. For det kunne jeg få en 116d med relativt greie specs, etter "pruting" - dvs. etter at jeg ba om å få et godt tilbud på en bil med det utstyret jeg hadde sett meg ut. Men det er klart at når man må ta hensyn til prisen så må man også gjøre en del prioriteringer og kompromisse litt på ting. Det lønner seg jo aldri å kjøpe helt ny bil, så hvis det ikke er noe absolutt must så ville jeg kanskje sjekket litt rundt på hva som fins av hvertfall 1-2 år gamle biler. Ved å kjøpe brukt (hos forhandler) fikk jeg mer for pengene - hadde nok ikke hatt råd til å kjøpe splitter ny 118d med full M-sport og ca. alt annet av utstyr, liksom. Riktignok måtte jeg nylig bytte girkasse, men siden bilen var kjøpt ny i Norge og alt av papirer var i orden så fikk jeg det på garanti/reklamasjon. Skjønner selvsagt at det er stas med helt ny bil, men bare et tips. Er jo ikke sikkert du vil måtte vente så lenge som to måneder heller. For øvrig: Bilferie i 1-er er stas. Jeg var helt til Spania med min i fjor sommer, og det var en fabelaktig tur. :)
  2. janelin

    118D vs 118i

    Har ikke prøvd begge, men er latterlig glad i min 118d. Jeg har kjørt 116d ved et par anledninger også, og mitt inntrykk er at det er ganske safe å si at i de minste motorene (116/118) så får du mest for penga med diesel. Ja, det er en liten overgang hvis du er vant til bensin, og du vinner kanskje ikke alle lyskryssracene, men man venner seg fort til det, og du får det igjen så det holder på dreiemoment og bunndrag. Kvass bensinmotor er selvsagt topp når man vil akselerere fort ut på motorveien, men du blir ikke parkert med en 118d heller. Og når marsjfarten er nådd, så er diesellokomotivet et deilig sted å være - den er seig, råsterk og superbehagelig. Mulig den høres ut som ei snekke fra utsiden, men man opplever etter min mening ikke irriterende motorstøy inne i bilen (bare sørg for å ha det beste stereoanlegget, hehe). At service er dyrere på diesel enn bensin var nytt for meg, men det kan vel sikkert hende. Jeg betalte nylig rett i underkant av 4 000 kroner for en streit olje/luftfilter-typ-service på min, hos merkeverksted. Ellers, når det gjelder å spare på forbruk, så kommer jo det an på så mangt. Jeg kjører mesteparten av tiden relativt korte turer i Oslo, uten å anstrenge meg for å kjøre spesielt økonomisk, og da kommer forbruket fort opp i 0,75 på mila - ganske langt over det de skryter på seg. Men på langkjøring og/eller med litt bevisst kjørestil er den gjerrig og fin, og det går greit an å få den ned i og til og med under 0,5. Alt i alt bruker jeg mye mer penger på drivstoff til denne bilen enn jeg har gjort på tidligere biler, rett og slett fordi jeg kjører mer, og føler hver eneste krone går til en god sak med en så god bil. ;) Uansett er det sikkert en fordel for deg å få prøvd begge motorene, siden du er usikker. At det er synd at ikke forhandlerne kan tilby det, er en annen sak. Virker som om det alltid er minste fellesnevner som gjelder, dessverre.
  3. janelin

    Min bmw 1 serie.

    Nice! Blir litt misunnelig hver gang jeg ser en rød 1-er. Men er jo ikke så mange av dem, så det skjer heldigvis ikke så ofte ;)
  4. Konebil? Neida. Men en nydelig bil for oss jenter som bryr oss litt om hva vi kjører, dét er det. Skal ikke påstå jeg har ekstremt mye greie på ting, men etter å ha hatt 1-serie i snart et år kan jeg i det minste synse litt siden du ikke har fått så mange andre svar. Akkurat hva som er viktig å tenke på, har nok også mye med smak å gjøre. Personlig mener jeg 3-dørsutgaven av hatchen er mye penere enn 5-dørs, og jeg synes også at den ser uendelig mye kvassere ut med M-Sportpakke enn uten. Jeg syns vel også at grensa går på 18-tommers felger (kanskje 19, så en med 20" og det er WAY over grensa etter min smak.), sånn rånemessig sett - selv har jeg 18 på sommeren og 17 på vinteren og er greit fornøyd med det. Når det gjelder tonede ruter, så er det vel regler for hva som er lov, kun sideruter bak + evt. maks 15% på frontruter/sideruter foran om jeg ikke husker helt feil. Noen kommer med originalt tonede bakruter, jeg har det på min, og det ser helt OK ut og er ingen voldsom "overgang" til de utonede rutene eller noe. Nøyaktig hva det koster å tone ruter på en 1er vet jeg ikke, men mener å ha lest/hørt at man fort kommer opp i mellom 5 og 10 000 om man skal ha slikt gjort skikkelig. Ellers er det så vidt meg bekjent ikke de helt store kjente sykdommene på 1-serie, det eneste jeg vet er at noen har hatt litt trøbbel med clutchen. Søker du på "clutch judder" eller leser litt på f.eks. babybmw.net så kan du sikkert finne ut mer. Denne ser ikke så verst ut, ligger riktignok litt over det budsjettet du skisserer, men er samtidig ganske bra utstyrt og med det meste du ønsker, både klimaanlegg, midtarmlene og multifunksjonsratt. I tillegg er den svart og har originalt tonede ruter. Er nok billigere å finne uten M-sport, men det er jo stas også. Det eneste jeg ville savnet i den der, utstyrsmessig og sammenliknet med min, er oppgradert stereoanlegg. Det er VILT stor forskjell på standard BMW Business stereo og Professional, så om det har noen betydning for deg så bør du se etter biler som har proffanlegget. Motorisering er vel et kapittel for seg selv. Jeg har ikke kjørt bensinvariantene av 1-serien, men av de mindre motorene (116/118) så tror jeg ganske sikkert man får mer ut av en diesel. Men alle liker jo ikke diesel heller, og en 116d er stort sett dyrere enn en 116i, så det blir en smakssak som det meste annet.
  5. Gratulerer med sidespranget. Hehe. Du er vel fornøyd? En 120d går ordentlig greit ja. Mangelen på reservehjul kommer, som du sier, av at bilen er levert med runflats som standard (min selger forklarte mangelen på jekkpakke med det samme). Om man vil satse på nye RFT eller vanlige dekk og "lappesett" i bagasjerommet er vel en vurderingssak - kostnader, kjørekomfort osv. Min bil er helt original i forhold til da den var ny, men siden det er såkalt LSE-edition så ble den levert med en del ekstra støff, bl.a. angel eyes, sotede ruter, blackline LED-baklys, ikke-standard lakkfarge, chrome line og spesielle 18" sommerfelger i tillegg til M-pakka. Føler på en måte det blir litt feil å kødde med det, den er jo på en måte levert ferdig stylet. Heldigvis synes jeg den er såpass pent og "riktig" sammensatt at jeg egentlig ikke har noe stort behov for å jazze den opp med noe mer heller.
  6. Litt enig ang. sportssetene, sliter littegranne med å få helt perfekt kjørestilling. Men det er heldigvis ikke noe kjempestort problem. Store hjul - jeg vet ikke helt, hehe. Har ikke så veldig mye å sammenligne med, for å være helt ærlig. Og nå er jo ikke 18" ekstremt på disse bilene heller, akkurat - min er f.eks. levert originalt med det på sommerhjula. Men jeg kom fra en Ford Focus med 14", så det er klart det er annerledes, men det har nok langt fra bare med hjula å gjøre. Ellers er nok jeg en over snittet fornuftig sjåfør på de fleste måter, men hender vel at jeg kjører litt kvasst. Og det byr ikke på noen problemer, uten at jeg vet hvor mye jeg evt. kan takke M-understellet for i så måte. Men det er klart man merker at det sitter lavprofildekk på bilen, først og fremst over ujevnheter/høl/trikkeskinner osv. Det har nok også en god del å si hva slags dekk man har - jeg har 1. generasjons runflat, og det bidrar nok til en litt ekstra hard ride. Med 245 bredde bak så er i alle fall veigrepet fantastisk på tørr vei, og litt mer utfordrende om det er vått og sporete. Kjører du etter forholdene er det bare å investere i noen pene 18-tommere, jeg kan uansett ikke forestille meg at det skal påvirke kjøreglede og kjøreegenskaper til det negative på disse bilene.
  7. Hey, det kan nok stemme. Jobber rett der borte, så hender jeg er innom der og handler og greier. Får vel begynne å kikke meg litt rundt jeg også, da? :)
  8. Vet fint lite om dette selv, da jeg ikke har vært 1'er-eier veldig lenge og heller ikke har noen store stylingplaner. Vet ikke om det svarer på noe av det du lurer på, men både GS bildeler og Schmiedmann har en del å velge mellom. Ellers er det jo mye moro i tilbehørskonfiguratoren på BMW.no, og da er det vel bare å forhøre seg direkte med BMW/forhandler for priser og tilgjengelighet. Tenker spes. på felger, som jeg personlig i alle fall synes det er kulest om man holder originalt (kan godt anbefale mine egne felger fordi jeg synes de er kjempekule, hehe). Soting og sånn har jeg ikke peiling på, får håpe noen andre kan hjelpe deg.
  9. Er ikke min bil det der, men en tilsvarende en fra samme "opplag", med like felger. Har selvsagt tonede bakruter på min, som man kanskje kan se på det ene bildet lenger opp. :)
  10. Har disse her: Fine som snus, spør du meg.
  11. ca. 36 000. Dvs. akkurat innkjørt + litt til, hehe.
  12. Thank you. Deilig bil ja. Du får lete litt rundt, og prøve å finne en som matcher det du måtte ha på ønskelista - det tok noen måneder for meg, men det var det jaggu verdt. Og M-pakke er et must, syns jeg, nå når jeg har modnet litt oppi hodet i forhold til da jeg begynte å kikke meg rundt etter bil. Parkerer stort sett i nærheten av en annen 118d på jobben, og selv om den er hvit og dermed grisefin pga. det, så har den ikke M-pakka. Og da blir jeg så fornøyd når jeg ser kontrasten til min egen. ;) Tok et par dårlige mobilbilder av min sønn i går ettermiddag, etter at jeg fikk spylt av den verste sørpa. Får heller ta en mer seriøs fotoshoot til våren en gang.
  13. Mengden begrenser seg vel selv, ville jeg tro - hadde det ikke vært plass til filene så ville jeg vel heller ikke fått lagt dem inn..? Har tatt den med inn fra bilen nå, og den funker helt fint på PC. Synes det er pussig at det ikke virker som om det er noen sperre på hvilken vei den settes inn (i bilen, altså), kjennes ikke som om det er motstand i det hele tatt. Får forske litt, og gå grundigere til verks i dagslys i morgen.
  14. Mener at det er en "vanlig" 4GB memory stick jeg bruker. Har lagt inn MP3-filer. Det funket faktisk i et par dager her forleden, så jeg er nok ikke helt på jordet tross alt - det bare virker som om den sliter med å få kontakt, på en måte. Når det virket, så blinket det lille, røde lyset i enden på USB-pinnen. Jeg tok den med meg ut av bilen for å legge inn mer musikk på den, og da jeg satte den i igjen så var det dødt - altså ikke noe rødt, blinkende lys, og "USB emtpy" i displayet. Hm.
  15. Har USB-uttak i midtkonsollen på min 118d (E81). Setter inn en helt streit memory stick, men får beskjed om at USB = empty. Tenkte kanskje jeg hadde satt den inn feil vei, men det som er veldig pussig er at det virker som om det ikke har noe å si hvilken vei den settes inn - er ikke noe som "sperrer", liksom (i motsetning til på en PC, hvor man kjenner det ganske greit hvis man kommer i skade for å putte inn en USB opp-ned). Uansett, så funker det ikke samme hvilken vei jeg prøver. Virker ikke som om den får kontakt. Dette USB-grensesnittet finnes vel på flere modeller/serier også. Noen som har noen idé om hva som er, eller hva jeg gjør, feil?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår