Gå til innhold

Bilpleie for dummies.......

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå begynner finværet og komme og jeg har veldig lyst til å ta en skikkelig runde på min "nye" 00-passat. Denne er rød og begynner å bli matt så har nok ikke fått skikkelig behandling på en stund.

 

Vurderte å dra på bilextra og handle div. produkter idag, men etter å ha lest denne tråden så innser jeg at det beste kanskje er å handle fra en nettside.

 

Noen som kan ta seg litt tid til å sette opp en pakke med det nødvendigste for meg? Har ikke noe fra før, og vil helst ikke kjøpe ting jeg ikke trenger, så regner jeg med at kanskje noen her har vært i samme situasjon som jeg er i nå og sjekket priser så de vet hvor det er billigst osv..

 

Ellers så er jeg nybegynner så trenger noe som tåler at man gjør litt feil på...

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket, polerte, vokset og holdt på i dag.

Tok et bilde før jeg starta og ett etterpå, slik ble resultatet når jeg satte de sammen i PS uten å gjøre noe med kontraster o.l.

fc3b8r_etter_vask_600.jpg

Utolig hva de Meguiars-produktene får til! :respect

Ble nesten som før/etter-bildene i litt lugubre postordrekataloger dette.

 

Men bør nok ta bilen en gang til litt lengre utpå våren her. Er nybegynner i polish, og jeg føler på meg at det går ann å få bilen en god del penere. Til min unnskyldning så skal det sies at jeg tror ikke den som har hatt bilen før meg har polert altfor mye. Vasket, ja, polert, nei.

 

NB!

Den store "forbedringen" som kan sees på bildet er pga. at kameraet valgte forskjellige innstillinger. Forskjellen er på langt nær så stor i virkeligheten.

Men syntes det ble litt morsomt, så la det ut her...

Endret av ftfoi

1. bil: 1987 Alfa Romeo GTV (Solgt *snufs*)

2. bil: 1993 Opel Astra 1.7TD (Høgd)

3. bil: 2000 Ford Mondeo 1.8TD (Pendlerbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!

Hei Stian.

 

Må dessverre si at mesteparten av forskjellen der er pga. kameraet og lyset. I virkeligheten var det på langt nær så mye. Jeg skal editere postingen min slik at det kommer bedre frem.

 

Men det jeg brukte bar Meguiars Paint Cleaner, Polish og Carnuaba wax. Og i tillegg en hel haug med "elbow grease"...

 

Lakken ble så klart blankere å se til, men det beste beviset kom ved å ta ei tør fille og bare stryke over lakken. Der jeg hadde polert gled den fint og glatt rundt, på de upolerte panelene så var det mye større friksjon.

Endret av ftfoi

1. bil: 1987 Alfa Romeo GTV (Solgt *snufs*)

2. bil: 1993 Opel Astra 1.7TD (Høgd)

3. bil: 2000 Ford Mondeo 1.8TD (Pendlerbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle polere og vokse bilen min idag.

Har nettopp vasket den grundig, brukt avfetting, og gitt den en claybehandling for å gå vekk alle urenheter.

Har step 2 og step 3 fra meguiars, men er det mulig å bruke meguiars cleaner wax som step 1? Har ikke den paint cleaneren.

Vet cleaner wax legger igjen ett lite lag med voks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle polere og vokse bilen min idag.

Har nettopp vasket den grundig, brukt avfetting, og gitt den en claybehandling for å gå vekk alle urenheter.

Har step 2 og step 3 fra meguiars, men er det mulig å bruke meguiars cleaner wax som step 1? Har ikke den paint cleaneren.

Vet cleaner wax legger igjen ett lite lag med voks

 

Hvorfor legge på voks før polishen? Og så voks etterpå der igjen? Kjøp deg lakkrensen du ;)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har lest gjennom hele tråden, og vært inne på detailersclub.no og lest en del.

Som forholdsvis fersk på poleringsfronten er det lett å bli både påvirket og forvirret.

 

Jeg har nå blitt påvirket av trådstarter, og følger hans råd (også som lest på detailersclub.no).

Jeg er jo også blitt forvirret, da jeg er noe usikker på hva jeg skal velge som steg 3 (sealer/voks). Ser det i "guiden" brukes NXT generatin tech WAX, som er en AIO. Vil denne gi et like godt beskyttende lag som den som egentlig er steg 3 i denne serien?

Og hvorfor NXT generatin tech WAX framfor Deep Crystal® System Carnauba Wax - Step 3?

Jeg har skjønt det slik at voks gir mer dybde.

Vil jeg ha dybde eller speilblankhet? Jeg regner med at voks også gjør det rimelig blankt.

Går det an å se forskjell på dette på bilder? Finnes det eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom hele tråden, og vært inne på detailersclub.no og lest en del.

Som forholdsvis fersk på poleringsfronten er det lett å bli både påvirket og forvirret.

 

Jeg har nå blitt påvirket av trådstarter, og følger hans råd (også som lest på detailersclub.no).

Jeg er jo også blitt forvirret, da jeg er noe usikker på hva jeg skal velge som steg 3 (sealer/voks). Ser det i "guiden" brukes NXT generatin tech WAX, som er en AIO. Vil denne gi et like godt beskyttende lag som den som egentlig er steg 3 i denne serien?

Og hvorfor NXT generatin tech WAX framfor Deep Crystal® System Carnauba Wax - Step 3?

Jeg har skjønt det slik at voks gir mer dybde.

Vil jeg ha dybde eller speilblankhet? Jeg regner med at voks også gjør det rimelig blankt.

Går det an å se forskjell på dette på bilder? Finnes det eksempler?

 

Eg rekner med at Tech Waxen varer lenger enn step 3. Men du kan jo kjøpe begge. So bruker du step 3 om sommer og om vinteren bruker du Tech Waxen. (og kanskje step 3 over den)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg å strippe av TechWax før Step 3? Den er herdet.

 

No veit eg ikkje heilt kva du meiner. Men har Tech Waxen herda i 24t, (24t siden du tok den av lakken) kan du ha på Step 3.

Du kan f.eks. ha på Step 3 neste gang du vasker bilen.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår