Gå til innhold

sivil politi

Ranger emnet


Aleksander

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har noen spørsmål ang. sivile politibiler.

 

1.Hva er egentlig reglene på dette med sivilbil? Har de lov til å kamuflere seg som hva de vil?

Litt kjedelig å bli stoppa av taxi, likbil, rørlæggar, pizzabil osv...

 

Slik JEG tolker ordet "sivil bil", så er det en vanlig privateid bil.

Har hørt snakk/rykter om UP forkledd som taxi osv.

 

2.Tenker også litt på dette med om DE bryter loven. Har tenkt litt på dette med å være litt vrang hvis jeg blir stoppet og de kjører med feil/ulovlig lysbruk, soting, de provoserer det fram osv osv.

 

[Postet dette i et annet delforum før jeg så at det var en egen juridisk bit...]

2000 Bmw 318iT

1991 Audi coupe 2.3 E

[x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1. Har ikke dette klart foran meg, men de har ikke lov til å utgi seg for å være noe de ikke er. Det finnes ingen sivile politibiler kamuflert som tyske bobilturister, taxisjåfører, rånere med Volvo 244 eller noe annet.

 

2. Dersom de bryter loven, må du gjerne anmelde dem for det, men jeg foreslår at du er sikker i din sak, hvis ikke blir det bare tåpelig. Det er mange oppfatninger om for eksempel lysbruk, men det er ikke alle som vet hva som er lov/ikke lov, så her må du som sagt være sikker. Den sotinga politiet gjør på sine sivile biler er fullstendig lovlig.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde PKK på en uniformert Mondeo med celleinnredning i baksetet. Denne innredningen gjør da at bilen bare har fire sitteplasser, men i vognkortet sto det fem. Tok en tlf til BT, og han sa at så lenge det var politibil var det greit, men jeg fikk ikke vite hvorfor.

Så det er mye usynlige regler ute å går

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her går det ihvertfall 2 sivilbiler, som ser ut som rånebil, en BMW 5serie med store felger, senket, sota viduer over hele bilen, kjørte med tåkelys og park om kvelden, men det var i den tiden det ikke var så "ulovlig" og kjøre med dem på om kvelden. Og så en eller annen audi, men har jeg aldri sett den selv. BMWèn gikk for noen år siden, men har ikke sett den på noen¨år, så jeg vet ikke om den eksisterer enda.

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har lov til, som alle andre, å forkle seg som hva de vil - da begrenset av at man ikke kan kamuflere seg ved å bruke firmarellaterte biler/biler som har stor likhet til en firmarellatert bil, eks posten, elektriker-bil osv, dette selvfølgelig med norske skilter.

 

Stemmer stemmer. Det er ikke noe i veien for å fylle bilen med bagasje, Ole Brumm-solskjermer og gamle strikkeputer på hattehylla. Men de har ikke anledning, som du sier, til å utgi seg for å være fra et firma, taxi eller utenlandske kjøretøy. Som sagt :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her veit jeg de har alt fra en gammel 244, ny orginal audi a4 sportline(eller hva de heter, store felger, senk, soting osv) men kjører ikke nå rånebil.

 

En kompis ble tatt i siljan,av en mercedes! Denne var vist vill, han politimannen viste han hvor utstyret var.Knappene var under et rom i midtkonsollen, radion var i hanskerommet, alt du så var skjermen. Og lysa var VILLE, blinkende blått i hovedlykter, tåkelys, grill, og i bakspeilet. Så ut som et kjørende lampehus fikk jeg vite...

 

Politiet er så hissige for tiden:S

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår