Gå til innhold

sivil politi

Ranger emnet


Aleksander

Anbefalte innlegg

I går ved 9-tida skulle jeg på jobb og kjørte som vanlig sydover på E6 fra Lørenskog mot bomstasjonen på Alnabru. Ved Furuset lå jeg i vanlig venstrefiltempo (110-115 km/h). Da fikk jeg øye på en hvit eldre Nissan Primera i det midtre feltet. Nissan Primera er en vanlig politibil tenkte jeg, så jeg må se ekstra godt på den.

 

Det jeg stusset på først, var at den hadde to klumper øverst i bakvinduet. Vist med grønne piler i bildet under. Skrått bakfra så jeg at det var en enslig mann, som fiklet med radioen (eller noe deromkring). Da jeg var forbi, så jeg i speilet 2 stk ekstralys ("tusenmetere").

 

86_1954.jpg

 

På dette tidspunkt ante jeg ugler i mosen og trost i taklampa. Jeg bremset ned og la meg inn foran Primeraen. Det ble litt trangt, men han var snar med å lage luken mellom oss større.

 

Tilfeldigvis kom det en politimotorsykkel med blålys like etterpå, som kjørte inn på bensinstasjonen rett ved bomstasjonen. Inn dit kjørte Primeraen også, mens jeg fortsatte gjennom bomringen.

 

Registreringsnummer er FS 92927. Jeg har mobiltelefon betalt av arbeidsgiver, og de er ikke særlig interessert i å betale for teletorg-tjenester. Gidder noen å sende REGNR FS92927 til 2282 (koster 3 kr), for å sjekke om dette virkelig er en sivilbil?

 

Hehe... Det skulle ikke være så mye å lure på, basert på biltypen og de to sorte klumpene i bakruta (underbygget av to tusenmetere) kan du være HEEEELT sikker på at det en sivilbil. Men for ordens skyld, den er registrert på Justis- og politidepartementet, og da skulle vel all tvil være borte :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

OK. Egentlig er jeg forberedt på å ta de fartsbøtene jeg får, men jeg er visst smartere enn UP. Dessuten kjører jeg aldri fortere enn jeg har råd til. Etter jeg fikk jobb som assistentlege på Riksen, så har jeg fått råd til å kjøre enda fortere, hehe.

 

Men han UP-mannen var nok ute etter de store fiskene. Han lot flere som kjørte omtrent like fort som meg (110 km/h) i 90-sonen gå fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. ...tyske bobilturister, taxisjåfører, rånere med Volvo 244 eller noe annet.

 

Veit ikke helt om jeg kjøper den der, for her i Porsgrunn er en av de sivile poltibilene en relativt sliten hvit volvo 244. Jeg trodde serr det var en par litt tilårskommende rånere, men neida... :watchout

Noen barn er brune som et nystekt brø'

Noen barn er gule og noen barn er rø'

Noen barn er hvite, noen nesten blå.

Meget er forskjellig - men det er utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke helt om jeg kjøper den der, for her i Porsgrunn er en av de sivile poltibilene en relativt sliten hvit volvo 244. Jeg trodde serr det var en par litt tilårskommende rånere, men neida... :watchout

 

I know. Akkurat det med slitne rånebiler var et litt dårlig eksempel, for det forekommer jo faktisk her og der med ujevne mellomrom.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Leste/hørte et sted at det var snakk om at de muligens skulle begynne med taxiskilter på taket på enkelte sivilbiler. Skulle gjerne postet link til dette, hadde jeg bare hatt den :(

 

Det kan jeg vanskelig forestille meg. Det er nok litt for mye motvilje mot det i politiske kretser...heldigvis...tror jeg :) Men det hadde i og for seg vært en god måte å kamuflere seg på, for taxier finner man jo overalt, og hvis man måtte kjøre pent hver gang man så en taxi - fordi den kunne være en sivilbil - hadde det nok fått en effekt på trafikkbildet ;) Hvorvidt det hadde hatt en positiv eller negativ effekt, kan imidlertid diskuteres...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehe.. dersom politiet skal forkle seg som taxier, da må de jo kjøre like jævlig som taxiene også da. Viss ikke blir de jo avslørt fort. En ledig taxi kjører sjelden i 80 en lørdagskveld, til det er timebetalinga for god..

 

Hehe... I og for seg et poeng, men det kunne vel strengt tatt hjemles et eller annet sted, dersom det var det det sto på. Jeg tror ikke at det er det som vil være det avgjørende argumentet for ikke å innføre "sivilpolititaxier"...hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Galneste jeg har sett som var sivil politi var en volvo v70 med henger! det var til og med en liten sofa i den! De busta noen tyskere som lekte "autobahn" i 60 sonen :)

 

Vestlandet spess haugesund og stavanger så kjører de mye ford og volvo. Itillegg har de noen "kose" biler til de ekstra sprø folkene. En koksgrå SAAB 9-3 SS med 280 hk og 450 NM :D , En Bmw 745, Audi S4 + diverse andre broombroomer. http://media.photobucket.com/image/sivilpoliti/danimb2009/DSC03538.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i området har politiet anskaffet seg sivil motorsykkel. Men, heldigvis var det lang artikkel i lokalavisen om den, så er litt mer obs når jeg ser en MC med 2stk på;)

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår