Gå til innhold

"Skyldig" i å betale årsavgift på bil jeg ikke eier

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

I forrige uke fikk jeg purring på årsavgifta på en Volvo 240 som jeg solgte i februar i år. Jeg vet at det er jeg som får regning når jeg står som eier 1.1-07. Da jeg solgte bilen så var den uten årsavgift og at selger skal betale denne og det var han enig i og at jeg skulle sende fakturaen når jeg fikk den pr.mail. Men det jeg ikke viste er at han solgte bilen ei uke etterpå til ei dame i nabo bygda som han bodde. Jeg fikk stefaren min som er politi til å sjekke hvem som eier bilen nå siden han jeg solgte den til først ikke kunne gjøre det med en gang. Bilen er forresten begjert av skiltet pga mangel på årsobleter. Hva bør jeg egentlig gjøre her? Hvis ikke noen betaler den regninga som jeg mener ikke skal gjøre så vil den komme som innkasso sak. Skal prøve å få taki hun som eier bilen pr.i dag og få hun til å betale regninga før 23/7. Hva skal jeg gjøre hvis hun nekter?

 

Håper på raske svar!

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om hun nekter, så har dessverre du et problem.

Det å ta av skiltene gjør bare at dem ikke kan bruke bilen, det hindrer ingen av de kravene som er kommet.

 

Nettopp pga slike situasjoner har Tollvesenet tatt med i sitt regelverk at de ikke tar hensyn til eventuelle kontrakter om hvem som skal betale en avgift, men at eier per 1.1 er hovedansvarlig.

 

Det letteste er om du tar kontakt med vedkommende, og forklarer situasjonen og håper på det beste. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er latterlig at Tullvesenet har et slikt regelverk. Det før jo bare til at det vil by på problemer for den som er eier 1.1, når han i god tro har sagt at kjøper skal betale årsavgifta. På nettsidene hos NAF står dette:

 

"Hvis kjøretøyet er omregistrert på ny eier innen forfall 20. mars, vil et eventuelt påkrav bli sendt til ny eier."

 

Det mener jeg at ble gjort, så da skjønner jeg ikke hvor jeg får den tilsendt? Jeg har uansett ikke råd til å betale over 3000kr når jeg er lærling og har husleie og strøm å tenke på akkurat nå.

 

Får håpe jeg får taki rette nåværende eier, iom at jeg ikke finner rette vedkommende i telefonkatalogen. Hun jeg skal ha taki bor i en helt annen kommune enn Trondheim.

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke betaler, så MÅ du betale den...

 

Men på en annen side, betaler ikke hun, så mister hun skilter på bilen sin...

 

Uanset burde du ha skrevet en kontrakt som tilsier at kjøper skulle betale årsavgift, og har du det, så kan du jo lett gå rettens vei hvis det ikke er noen skulle betaler den.

 

Hvis den blir avskiltet og fortsatt ikke bli betalt, så vil du automatisk bli trekt av staten ettervert.

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke betaler, så MÅ du betale den...

 

Men på en annen side, betaler ikke hun, så mister hun skilter på bilen sin...

 

Uanset burde du ha skrevet en kontrakt som tilsier at kjøper skulle betale årsavgift, og har du det, så kan du jo lett gå rettens vei hvis det ikke er noen skulle betaler den.

 

Hvis den blir avskiltet og fortsatt ikke bli betalt, så vil du automatisk bli trekt av staten ettervert.

 

Eller det som er enda enklere og bedre.... selg bilen inkl årsavgift og legg på 3000 på prisen dersom du selger en bil etter 1/1.

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at det er slik er at staten gir f. i om regelverket er moralsk riktig, de vil bare sørge for å få pengene sine.

Var mye diskusjon om dette egentlig var lovlig da endringen kom, men de sikrer seg med at årsavgiften gjelder fra 1.1, og at forfallsdato er kjent på forhånd

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått taki hun som eide bilen sist. Hun sier at bilen ble fraket for flere mnd siden. Sannsynligvis i mars. Men han jeg solgte den til sier at han solgte bilen. Så jeg spurte hun som eide bilen sist om hvem som hadde ansvartet for frakinga. Og det var han som kjøpte bilen av meg. Men stefaren min som er politi har ikke funnet at bilen er vraket. Har fått servert to forskjellige historier og vet ikke hva jeg skal tro på. Hun som eide bilen sist, skal sende meg papirene(kopi) av melding om vraking. Håper at hun gjør det så fort som mulig. Har også fått vite at han som kjøpte bilen er småkriminell og har svindlet folk på volvoforumet.net bla og at han har sittet inni bak murene en periode.

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått taki hun som eide bilen sist. Hun sier at bilen ble fraket for flere mnd siden. Sannsynligvis i mars. Men han jeg solgte den til sier at han solgte bilen. Så jeg spurte hun som eide bilen sist om hvem som hadde ansvartet for frakinga. Og det var han som kjøpte bilen av meg. Men stefaren min som er politi har ikke funnet at bilen er vraket. Har fått servert to forskjellige historier og vet ikke hva jeg skal tro på. Hun som eide bilen sist, skal sende meg papirene(kopi) av melding om vraking. Håper at hun gjør det så fort som mulig. Har også fått vite at han som kjøpte bilen er småkriminell og har svindlet folk på volvoforumet.net bla og at han har sittet inni bak murene en periode.

 

Ring biltilsynet så kan de si om bilen er vraket og evt når...

Før 20 mars så bortfaller kravet.

 

Grunnen til at staten endret reglene er at mange biler som skyldte avgift bare ble vraket og da tapte staten årsavgiftene.

Nå følger de eier pr 1/1 og blir innkrevet uansett (staten er jo den værste kreditoren man kan ha på nakken) og i tillegg får man jo ikke regget bilen på nytt før det er betalt så staten har sikret seg at de får pengene uansett

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med biltilsynet og de har ikke mottatt melding og vraking i det hele tatt. Bare at den er begjert avskiltet to ganger for ikke betalt omregistreringsavgift og årsavgift. Ble avskiltet i mai/juni en gang. Han jeg snakket med så at jeg kunne anmelde saken, men uansett så er det vel jeg så må bitte i det sure eplet og kaste bort 3200kr rett i dass. Fatter ikke at nåværende eier kan si at den er vraket. Og om hun sende de papirene jeg trenger er en annen sak.

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår