Gå til innhold

Bytte girboks i Van fra 3-trinns til 4-trinns...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Ah, takker for svar. Fikk forklart et par ting til nå ja :-). Da tror jeg det er bare å begynne å koble over ledningene og spørre etter hjelp til å bytte kasse, så er det bare å krysse fingrene :-).

 

Takker for hjelpen så langt i alle fall folkens.

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har vi endelig fått hjelp til å få flyttet over kassa, så den er nå på plass. Det positive er at speedometret funker! :-) Men det som er litt negativt er at den visstnok bare har 1 gir :-/. Forslag? :-) Den står på verksted nå, så jeg har ikke testet den noe selv.

 

Men det første man kan prøve er vel å få ut noen feilkoder? Når man "kortslutter" de to punktene som skal kortsluttet for å få ut kodene, hvordan er det da man får ut kodene? Blinker det frem tall på motorlampa, eller må en telle antall blink?

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellu.

 

Fant ut av kodene, og fikk de til å fungere gitt :-) Har da koblet noe rett da i alle fall.

 

Den blinket ut en 7-8 koder første gangen, så plugget jeg ut "hjernen" / "ECM"'en, og prøvde igjen. Da endte jeg opp med bare 2 koder. De var;

 

22 - TPS Voltage Low

81 - Shift Solenoid B Circuit Error (4L60E, 4L80E)

 

Når det står "Circuit Error", kan det da være no koblingsfeil / ukontakt? Eller er det en sånn Solenoid sak som muligens må skiftes?

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Verkstedet som hjalp meg fant en ukontakt i den "solenoid" kretsen, men de påstod at den fortsatt ikke ville gire. Nå fikk jeg bilen hjem, og tenkte jeg skulle feilsøke videre selv.

 

Jeg sjekket først feilkoder igjen, og fikk endel koder, 6-7 tror jeg. Så resatte jeg ECM'en, og leste koder en gang til, og fikk da kun 22, altså TPS voltage low. Verkstedet hadde ikke fått bilen til å gire i det hele tatt, (de hadde visst ikke resatt kodene, eller lest koder i det hele tatt), men optimitisk som jeg var så tok jeg en testtur etter at jeg resatte ECM, og merket raskt at den nå var i første gir, ikke i andre som tidligere. Etter litt testing finner jeg ut at den nå girer, men den legger inn tyngre gir alt for tidlig. Den girer på ca. 25-30, og igjen på 40.

 

Men dette antar jeg kommer av feilmeldingen jeg får, TPS voltage low. Skal prøve å justere den selv så raskt jeg klarer å finne voltmetret mitt.

 

Men en ting til, er girkasse / ECM koblet opp mot lampa i dashbordet der det står "BREAK - og et utropstegn? Fordi den lampa lyser til meg uansett, og ja, jeg har tatt av park-bremsen :-)

 

Og enda en ting, nå har vi skiftet ut hele instrument panelet, og da er kilometer stand'en på bilen helt feil. Er det mulig å justere den til korrekt km stand? Hvis ikke må jeg vel bare kontakte forsikringsselskapet og si at instrument panel er skiftet og forklare km stand...

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få justert TPS'en og prøv igjen.

 

Om varsellampa for bremsene kan du prøve noe; Blir lyset bittelitt sterkere når du tar på brekket? Altså at du ser en liten forskjell? Har du en van med ABS på bakhjulene (RWAL)? I såfall skal det sitte en boks på førersiden av motorrommet, over batteriet, montert i skjermen. Prøv å vippe ut kontaktene av denne og se om lampa slukker da. Hvis dette ikke hjelper, eller du ikke har ABS, løser enten pedalen til brekket ikke helt ut (liten bryter på mekanismen ved sparkepanelet), eller den varsler at en krets i bremsesystemet har falt ut.

 

Høres ut som du nærmer deg på ombygginga hvertfall, 4.giret er deilig å ha på motorveien sammenlignet med en TH400.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe forskjell på lysstyrken i lampa, og vi har ikke noe ABS. Lurer på om jeg har koblet en ledning feil kanskje..., hmm...

 

Men det er jo uviktig :-) Har prøvd å måle TPS, etter det jeg har "lært" så skal det komme ut strøm der i området 0,45 - 0,6 på tomgang, da måles det mellom sort og den i midten, som er blå, stemmer det? Jeg får i alle fall 0,00 uansett.

 

Når jeg måler fra sort til grå, så får jeg 5,04, antar det er inngangsspenningen til TPS. Jeg prøvde ikke å måle mellom blå og grå dog, for det er vel ikke der det skal komme 0,5v på tomgang?

 

Så fremt jeg har målt rett, sort og den i midt, så må det vel være TPS som er defekt.

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen.

 

Jeg må spørre og mase litt til :-). Fikk ny TPS fra statene i går, monterte den i dag, og nå girer bilen bedre enn den har gjort på mange år! :-)

 

Men jeg har et spørsmål angående justering av TPS. Jeg har fått med meg at den skal ligge på ca 0,5v ved lav tomgang, og gi ca 5v ved full gass. Men når jeg justerer den til ca 0,5 på tomgang, så gir den ikke mer enn rundt 4,3 eller rundt der (husker ikke helt nøyaktig, men det var i alle fall et stykke ifra 5v), på full gass. Eneste mulighet er vel da å la spenningen bli litt høyere på tomgang, og eventuellt litt lavere enn max på full gass?

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår