Gå til innhold

Torshov Sveiseapparat

Ranger emnet


Mk2-16v

Anbefalte innlegg

Er mig apparatene Torshov selger brukbare?

De har 3 modeller av TelMig apparatene:

50-120A m/ventil for engangsflaske

30-145A m/ventil for stor flaske

30-170A m/ventil for stor flaske

 

Jeg trenger et bra apparat til sveising av hjulbuer + litt div. annet karroseri plater.

Hvilken av de modellene er best egnet?

Ser ut som om det går vel ann å få ventil til engangsflaske på de 2 største aparatene også.

Tips fra en ekspert ville vært fint ;)

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt det minste, og fant ut at engangsflaskene bare var dritt, så jeg kjøpte meg stor flaske ganske fort. Slangen og pistolen er også bare dritt, vil egentlig anbefale deg et brukt "merkeapparat" isteden da. Jeg kjøpte brukt proffapparat, og fant ut at jeg egentlig var flink til å sveise:)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

Har selv hatt det minste, og fant ut at engangsflaskene bare var dritt, så jeg kjøpte meg stor flaske ganske fort. Slangen og pistolen er også bare dritt, vil egentlig anbefale deg et brukt "merkeapparat" isteden da. Jeg kjøpte brukt proffapparat, og fant ut at jeg egentlig var flink til å sveise:)

 

Veldig viktig. Det er nemlig lettere å sveise bra med et proffapparat enn et billigapparat. Den største forskjellen er ofte på trådmatingen (og det er jo stort sett den eneste tekniske komponenten på hele apparatet)

På et billigapparat vil trådmatingen fort bli slitt. Resultatet er ujevn trådmating og av den grunn vanskelig å få til en god sveis (Særlig for en nybegynner).

Jeg bygger hotrod og har sveist MYE de siste to årene, side karosseriet var rustent og demontert.

Hjemmesiden med bilder:

http://home.online.no/~staalgi/index.cfm

 

Har et ESAB apparat. Det funker perfekt selv etter utallige timer. Betalte ca 5000kr for det pluss flaske.

 

Anbefaler at du prøver å få tak i et brukt, overhalt proffapparat. Dette kan du jo også selge videre hvis du ikke har bruk for det lengre.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sveiset noe før men mest med vanlig gass, det er jo ikke noe særlig på bil.

Har lånt et gammelt mig apparat men er ikke noe særlig fornøyd med det, vanskelig å få til god sveis med det.

Finnes det noe butikker som selger brukte proffapparater til en grei pris?

 

Suggen: er ikke stor flaske ganske dyrt å leie? har hørt at det koster et par lapper i året...

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Jeg har sveiset noe før men mest med vanlig gass, det er jo ikke noe særlig på bil.

Har lånt et gammelt mig apparat men er ikke noe særlig fornøyd med det, vanskelig å få til god sveis med det.

Finnes det noe butikker som selger brukte proffapparater til en grei pris?

 

Suggen: er ikke stor flaske ganske dyrt å leie? har hørt at det koster et par lapper i året...

 

Koster ca 10kr dagen om jeg ikke husker helt feil... Fører det på firmaet til fatter'n, så det er ikkeno problem for meg...:D

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes flere steder de selger brukte apparater.

 

Et lite tips: Hvis du kjøper på Sveisehuset (som jeg gjorde): Prut på prisen! Prissystemet de operer med er bergnet på profesjonelle kunder. De har en bruttoprisliste (fullpriser) og nesten alle de faste kundene har forskjellige rabattstater utifra den lista. Hvis du ikke spør får du automatisk bruttopris. Jeg kjøpte gjennom min sivgerfar som jobbet på regnsakpsavdeligen til en av deres storkunder og fikk lett samme rabattsatsen som denne storkunden hadde.

 

Sikkert samme systemet på TESS ol også.

 

10% rabatt på 7000kr er jo penger å ta med seg.

 

De minste flergangsflaskene holder for deg. Den er på 5 Liter tror jeg. Koster ca 2500 i engangssum, ingen leie, fylling koster ca 600kr. Hvis du må fylle denne mer enn 3-4 ganger i året vil det lønne seg for deg å gå på en leieavtale. Da selger du flaska di tilbake til gassleverandøren for samme pris du kjøpte den, og leier en 20L (tror jeg det er) flaske. Den koster ca 1200kr pr år å leie pluss fyllinger som er omtrent samme pris (ca 600kr) å fylle som den lille.

Hvis du ombestemmer deg igjen får du levert inn den store ved slutten av leieperioden og kan kjøpe tilbake den lille igjen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessert i sveiseapparat?

 

Har et Esab Miggy 125 stående. Sveist under 10 meter tråd med det :) ypperlig til alt opptil 3mm plater.

 

Kosta 5000 nytt, kjøpt på en gassmengderegulator (eller hva det nå heter) for 600 kroner + at jeg har sjølsveist stativ til det. Kan fikse bilder og mer info om det hvis du er interessert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler at dere trøller markedet etter et merkesveiseapparat gjerne av eldre dato.

jeg kjøpte et kempi for 7 år siden som var 9 år gammelt da har aldri hatt noe problem med det i hele tatt.

 

kjøp helst et med trefas ikke to fas

pga du får en mere stabil bue med trefas

men to fas fungere til hobby bruk.

DOFFEN

 

Alt av golf 1 deler kjøpes (til rett pris)

 

Har også mye deler til golf 1 og golf 2,

hvis noen trenger så er det bare og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pumpedyse

jeg anbefaler at dere trøller markedet etter et merkesveiseapparat gjerne av eldre dato.

jeg kjøpte et kempi for 7 år siden som var 9 år gammelt da har aldri hatt noe problem med det i hele tatt.

 

kjøp helst et med trefas ikke to fas

pga du får en mere stabil bue med trefas

men to fas fungere til hobby bruk.

 

[hviske stemme på] Psssssttt det heter 1fas og 3fas :) [/hviske stemme av]

 

Det er ikke noe problem å bruke et 1fas til bil rep. men dessverre så har noen av "billig" merkene problemer å få god stabil innbrenning rett fra start. De har lett for "å puttre og sprute" før sveisebuen stabiliserer seg. Vanligvis så er punktsveisen da blitt for stort til karrosseri sveising. Et kvalitets 1fas MIG apparat av kjent merke har mindre slike problemer ved tynnplate sveising. Et 3fas apparat er ideelt da de vanligvis har en meget stabil sveisebue fra start, men dessverre så har kun et fåtall 3fas lagtinn i sin hjemme garasje/hobby rom.

 

 

mvh

en med erfaring fra ESAB Miggy 125 og Kemppi 1500

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår