Gå til innhold

Juridiske spørsmål

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Etter det jeg leste om reglene for pocketbike, var det faktisk hverken lov til og bruke den på offentlige veier såvel som i din egne private hage. Er faktisk så seriøst at hvis du kjører på den what so ever så bryter du en lov :klovn: litt spesiellt det der...

 

Er ikke pocketbike lov å kjøre på veien så har du ikke lov å kjøre den på priv. eiendom for reglene gjelder der også.

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke pocketbike lov å kjøre på veien så har du ikke lov å kjøre den på priv. eiendom for reglene gjelder der også.

 

Det er ikke nødvendigvis riktig. Man har både motorsykler og biler som er modifisert og ikke registrert for gatebruk, men som man kan gjøre på bane/avsperret område.

 

EDIT: Pga kapasitetsproblemer på godkjente lukkede baner rundt omkring i landet samt krav til asfaltdekke har ikke Norges Motorsportforbund tatt inn pocketbike som egen klasse. De kan derfor ikke kjøres lovlig noe sted i landet, hverken på offentlig veg, privat område eller lukkede områder/baner.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker. Har hørt om så mange variasjoner og ulike løsninger på dette.

 

Tidligere var det i alle fall slik at man ikke automatisk mistet retten til å føre moped, selv om man mistet føreretten for motorvogn. Med "tidligere" mener jeg da mopedlappen besto av et mopedførerbevis/kompetansebevis.

 

Jeg lurer på om det nå er slik at man mister førerett også for moped dersom man mister førerett for motorvogn, i og med at moped nå har blitt en egen førerkortklasse, og at man må søke spesifikt om å få beholde førerett for moped, dersom man ønsker det.

 

Men jeg er som sagt usikker, og hvis noen som faktisk har peiling på akkurat dette kan utdype, er det fint.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er eventuell straffereaksjon på å kjøre pocketbike på vei?

 

Tja, si det?

 

I og med at de er lov å kjøpe, selge og eie, men ikke bruke, vil en eventuell forsikring kun dekke tyveri, men ikke skade på fører eller kjøretøy, ei heller ansvar. Det betyr i praksis at du kjører rundt uten forsikring, og det kan fort bli dyrt, særlig hvis du smeller.

 

Men jeg vet ikke hva som er straffereaksjonen.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er eventuell straffereaksjon på å kjøre pocketbike på vei?

 

Pocketbike kan kanskje, med skikkelig god-vilje, defineres som et leketøy. Som det står i trafikkreglenes §2, 3. ledd litra c: "Som gående regnes også den som (...) leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy".

 

Spørs nok om ikke du hadde fått smekk på pung uansett.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pocketbike kan kanskje, med skikkelig god-vilje, defineres som et leketøy. Som det står i trafikkreglenes §2, 3. ledd litra c: "Som gående regnes også den som (...) leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy".

 

Spørs nok om ikke du hadde fått smekk på pung uansett.

 

Hadde nok det. Sjekka litt, og den paragrafen du nevner er blitt prøvd, og nedsablet i stor stil.

 

Er ikke sikker på nøyaktig hva man vil bli straffet for, men det er ingen tvil om at det finnes en eller flere paragrafer som stikker kjepper i jula for pocketbike, som blant annet Vtrl §§ 15 og 17, om registreringsplikt mm. I og med at de ikke kan registreres, blir det jo som å kjøre en bil eller motorsykkel du har bygd i garasjen selv, uten å få den godkjent og registrert hos Statens vegvesen. Dette medfører, som nevnt, at man kan få tyveriforsikring (i og med at det jo er en gjenstand man eier), men ikke forsikring som dekker skade på kjøretøy eller fører, ei heller ansvarsforsikring.

 

Nevner i den forbindelse at pocketbike ikke er å regne som "Unntatt fra registreringsplikt", jfr Vtrl § 16. For at dette skulle kunne være tilfelle, må det besluttes av Samferdselsdepartementet, og det har ikke blitt gjort.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker. Har hørt om så mange variasjoner og ulike løsninger på dette.

 

Tidligere var det i alle fall slik at man ikke automatisk mistet retten til å føre moped, selv om man mistet føreretten for motorvogn. Med "tidligere" mener jeg da mopedlappen besto av et mopedførerbevis/kompetansebevis.

 

Jeg lurer på om det nå er slik at man mister førerett også for moped dersom man mister førerett for motorvogn, i og med at moped nå har blitt en egen førerkortklasse, og at man må søke spesifikt om å få beholde førerett for moped, dersom man ønsker det.

 

Men jeg er som sagt usikker, og hvis noen som faktisk har peiling på akkurat dette kan utdype, er det fint.

 

 

Leste litt i forskriftene, fant kun dette:

Forskriftens formål er å gi grunnlag for likebehandling ved fastsettelse av tap av førerett for motorvogn, herunder moped, sperrefrist for å gi førerett, forbud mot å føre førerkortfri motorvogn og fastsettelse av tap av retten til å føre motorvogn ved persontransport mot vederlag, som følge av ilagt straff.

 

Blir den som har førerett ilagt straff og hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn tilsier det, kan det i samme dom fastsettes tap av føreretten, eller på tilsvarende vilkår for person uten førerett fastsettes sperrefrist. Det kan også fastsettes forbud mot å føre førerkortfri motorvogn og krav om avleggelse av ny førerprøve for gjenerverv av føreretten. Har innehaveren rett til å føre motorvogn ved persontransport mot vederlag, kan det samtidig fastsettes tap av denne retten, dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn tilsier det.

Bestemmelsene om tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, gjelder tilsvarende for mopedførerbevis, jf. vegtrafikkloven § 33 nr. 5.

 

 

Står ikke noe bestemt, men som du nevner er jo moped blitt egen klasse. Spørs om det gjelder for de som kjørte opp til traktor før og fikk moped/snøscooter sertifikat automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt i forskriftene, fant kun dette:

Forskriftens formål er å gi grunnlag for likebehandling ved fastsettelse av tap av førerett for motorvogn, herunder moped, sperrefrist for å gi førerett, forbud mot å føre førerkortfri motorvogn og fastsettelse av tap av retten til å føre motorvogn ved persontransport mot vederlag, som følge av ilagt straff.

 

Blir den som har førerett ilagt straff og hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn tilsier det, kan det i samme dom fastsettes tap av føreretten, eller på tilsvarende vilkår for person uten førerett fastsettes sperrefrist. Det kan også fastsettes forbud mot å føre førerkortfri motorvogn og krav om avleggelse av ny førerprøve for gjenerverv av føreretten. Har innehaveren rett til å føre motorvogn ved persontransport mot vederlag, kan det samtidig fastsettes tap av denne retten, dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn tilsier det.

Bestemmelsene om tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, gjelder tilsvarende for mopedførerbevis, jf. vegtrafikkloven § 33 nr. 5.

 

Jepsi pepsi... Og av dette leser jeg at dersom man mister førerett for motorvogn i x antall mnd (som jo er det rette begrepet for å "miste lappen"), mister man også førerett for moped.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke noe bestemt,må nesten lese mellom linjene:P

men som du nevner er jo moped blitt egen klasse. Spørs om det gjelder for de som kjørte opp til traktor før og fikk moped/snøscooter sertifikat automatisk.

Ikke ofte at lover/regler har tilbakevirkende kraft

 

Det står da svart på hvitt at "Forskriftens formål er å gi grunnlag for likebehandling ved fastsettelse av tap av førerett for motorvogn, herunder moped...", noe som indikerer at reglene om tap av førerett for motorvogn også gjelder for moped. Og så lenge det ikke står noe annet om at moped er unntatt fra dette, ser jeg ingen grunn til å anta at det er det heller.

 

Vil ikke kalle det tilbakevirkende kraft. Det er da slik at de som hadde mopedførerbevis fra før, vil få dette ført inn i førerkortet sitt neste gang dette oppdateres. Personlig har jeg kodene MST i førerkortet, i tillegg til alt annet, uten at jeg har gjort noe for å få dette. Det vil likevel være rimelig å anta at dersom jeg mister førerett for motorvogn, så mister jeg også førerett for disse, i alle fall for moped (iht tolkningen av forskriften). Jeg kan ikke se noen grunn til at denne bestemmelsen bare skulle gjelde for dem som har tatt "mopedlappen" etter at den ble en egen førerkortklasse. Men det var kanskje ikke det du mente heller...?

 

For øvrig går jo all jus ut på å lese mellom linjene, og det er nettopp dét som gjør det interessant :) EDIT: Eller fullstendig uinteressant, alt avhengig av øynene som ser, så klart.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå slipper vi å lure lenger. Fatter ikke hvorfor ikke jeg (eller andre) har oppdaget dette tidligere.

 

Det står i Forskrift om tap av førerett for motorvogn § 1-2 Virkeområde mv. fjerde ledd at "Bestemmelsene om tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, gjelder tilsvarende for mopedførerbevis, jf. vegtrafikkloven § 33 nr. 5." Da skulle det være spikret: Dersom du mister tap av førerett for førerkortpliktig motorvogn (dvs at du mister lappen, for å bruke et mer folkelig uttrykk), ryker mopedlappen/mopedførerbeviset/førerett for moped i samme slengen.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurer på ett par små ting...

1.juristen,har du bakgrunn innnen juss eller? syns det er veldig bra det er en plass vi kan spørre om slikt så ikke misforstå...

 

2.ved bytte av motor i bil fra bensin til diesel..hva må gjøres for å omregistrere dette slikt at det blir rett i vognkortet??

 

3.hva om motoren ble byttet før du kjøpte den og det fremdeles står bensin i vognkortet? altså vis jeg ikke har byttet den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår