Gå til innhold

Juridiske spørsmål

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

bare lurer på ett par små ting...

1.juristen,har du bakgrunn innnen juss eller? syns det er veldig bra det er en plass vi kan spørre om slikt så ikke misforstå...

 

2.ved bytte av motor i bil fra bensin til diesel..hva må gjøres for å omregistrere dette slikt at det blir rett i vognkortet??

 

3.hva om motoren ble byttet før du kjøpte den og det fremdeles står bensin i vognkortet? altså vis jeg ikke har byttet den

 

1) Jeg har selvsagt ikke noe som helst bakgrunn innen jus, jeg kaller meg bare Juristen og later som om jeg har peiling på ting. Øhm...nei? Hva tror du? :) EDIT: Jeg misforsto ikke, men dumme spørsmål får dumme svar. Hehe...

 

2) Har ikke peiling, men jeg går ut fra at du må kontakte Statens vegvesen og få den godkjent.

 

3) Selv om det ikke er du som har byttet den, så er det like fullt din bil, og du er ansvarlig for at vognkortet stemmer overens med bilen og motsatt. Se pkt 2.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Godt råd: Sjekk med merkeverksted _før_ du bytter motor. Tror bilen må være typegodkjent for den type motor du skal sette inn. Hender sikkert de gjør unntak, men da skal nok kjærra inspiseres ned til siste skrue.

 

Ta også en titt på Lovdata

 

Mener å huske at man plikter å melde om endringer innen 3 dager (adresseendring, lakkering til ny farge, etc.)

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå slipper vi å lure lenger. Fatter ikke hvorfor ikke jeg (eller andre) har oppdaget dette tidligere.

 

Det står i Forskrift om tap av førerett for motorvogn § 1-2 Virkeområde mv. fjerde ledd at "Bestemmelsene om tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, gjelder tilsvarende for mopedførerbevis, jf. vegtrafikkloven § 33 nr. 5." Da skulle det være spikret: Dersom du mister tap av førerett for førerkortpliktig motorvogn (dvs at du mister lappen, for å bruke et mer folkelig uttrykk), ryker mopedlappen/mopedførerbeviset/førerett for moped i samme slengen.

 

 

 

Burde helt klart være spikret.

 

Leste litt på vegvesenet sine nettsider:

 

Utdrag fra http://www.vegvesen.no/forerkort/opplaring/M145.stm

 

Klasse M145: Moped ervervet på bakgrunn av alder, uten at opplæring er gjennomført.

 

Jfr. Førerkortforskriftens vedlegg 6 § 11 heter det bl.a.: Person som ikke innehar førerrett i annen klasse, men som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, kan få førerrett i Norge for tohjulsmoped (klasse M kode 145). Førerretten skal påføres et førerkort før den kan benyttes.

 

For personene som kommer inn under denne bestemmelsen så må de derfor ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt førerkort for klasse M 145.

 

Men så står det heller ingenting om

NÅR du har mistet lappen så kan du eller kan du ikke få klasse M 145. Men derimot: "..person som ikke innehar førerrett i annen klasse.."

 

hmm. får ta meg en tur på trafikkstasjonen å høre om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde helt klart være spikret.

 

Leste litt på vegvesenet sine nettsider:

 

Utdrag fra http://www.vegvesen.no/forerkort/opplaring/M145.stm

 

Klasse M145: Moped ervervet på bakgrunn av alder, uten at opplæring er gjennomført.

 

Jfr. Førerkortforskriftens vedlegg 6 § 11 heter det bl.a.: Person som ikke innehar førerrett i annen klasse, men som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, kan få førerrett i Norge for tohjulsmoped (klasse M kode 145). Førerretten skal påføres et førerkort før den kan benyttes.

 

For personene som kommer inn under denne bestemmelsen så må de derfor ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt førerkort for klasse M 145.

 

Men så står det heller ingenting om

NÅR du har mistet lappen så kan du eller kan du ikke få klasse M 145. Men derimot: "..person som ikke innehar førerrett i annen klasse.."

 

hmm. får ta meg en tur på trafikkstasjonen å høre om ikke annet.

 

Du skal ikke ta det for gitt at alt som står på sidene til Statens vegvesen nødvendigvis er helt riktig eller fritt for misforståelser. Lovdata.no er eneste troverdige kilde i så måte, for der er det ingen som har tolket eller omskrevet lover eller instrukser :)

 

Jeg vil med ganske stor sikkerhet si at dersom man mister føreretten for motorvogn, mister man også førerett for moped, ettersom moped også må være for motorvogn å regne. Ref tidligere innlegg.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juristen.

 

I august i år sovna jeg og kræsja i Follo. utenfor oslo.

 

Hendelses forløpet: Det var mandag ettermiddag ca. halv 5. jeg var på vei hjem fra jobb og var sliten etter helgen og arbeidsdagen. det var varmt og strålende sol. Det kom en lang strekning på over 1 km rett frem.

Jeg sovnet og kjørte på gresset mellom veien og gangfeltet, kom meg opp på veien men mista kontroll over bilen og havna i grøfta og kræsja med et skilt og lyktestolpe. (totalvraka bilen)

Ingen ble skadet i ulykken.

Det var en sivil politimann sekunder etter ulykken skjedde. (vet ikke hvorfor) han viste legg. og tilkalte uniformert politi osv. Da de kom gikk jeg bort til han ene unge politimannen for å forklare meg, og begynte å prate når jeg var ca. 3 meter unna han, så rygga han litt og ba meg stoppe helt der. Akkurat som om jeg var en villmann...

 

De forhørte "vitner" som faktisk sa at jeg kom fra motsatt kjøreretning enn den jeg kom fra. (på måten bilen sto i grøfta kunne det ha sett sånn ut i ettertid, men de har tydeligvis ikke sett NOENTING) Så jeg måtte bort å vise sporene i gresset for der jeg kjørte ut først. Før de trodde på hva JEG sa gjentatte ganger.

 

Menne saken er..Jeg innrømte at jeg sovna. Så da tok de lappen min på stedet og jeg skrev under på at jeg var enig og blablabla.

Men nå snakka en venn av meg med tanta si som er politi på vestlandet og hu synes dette hørtes veldig merklig ut bli frattat lappen pga. det. Så er det helt rett?

 

Jeg er 18 så jeg må vel ta oppkjøring på nytt ? Mista den i 3 mnd og fikk 4000 i bot.

 

Fu*k the p0lice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste riktig er nok vegtrafikkloven ja.

Men de folkene på tidligere biltilsynet forholder seg ofte til hva slags instrukser de har og ordrett fra lovdata.

Skal ned dit å forsøke å få tak i M145 klassen, så får vi se hva som skjer.

 

Sovnet bak rattet, vil nok være mest riktig og miste lappen. Forvist stor uforsiktighet og vil nok være opp mot høyde som promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juristen.

 

I august i år sovna jeg og kræsja i Follo. utenfor oslo.

 

Hendelses forløpet: Det var mandag ettermiddag ca. halv 5. jeg var på vei hjem fra jobb og var sliten etter helgen og arbeidsdagen. det var varmt og strålende sol. Det kom en lang strekning på over 1 km rett frem.

Jeg sovnet og kjørte på gresset mellom veien og gangfeltet, kom meg opp på veien men mista kontroll over bilen og havna i grøfta og kræsja med et skilt og lyktestolpe. (totalvraka bilen)

Ingen ble skadet i ulykken.

Det var en sivil politimann sekunder etter ulykken skjedde. (vet ikke hvorfor) han viste legg. og tilkalte uniformert politi osv. Da de kom gikk jeg bort til han ene unge politimannen for å forklare meg, og begynte å prate når jeg var ca. 3 meter unna han, så rygga han litt og ba meg stoppe helt der. Akkurat som om jeg var en villmann...

 

De forhørte "vitner" som faktisk sa at jeg kom fra motsatt kjøreretning enn den jeg kom fra. (på måten bilen sto i grøfta kunne det ha sett sånn ut i ettertid, men de har tydeligvis ikke sett NOENTING) Så jeg måtte bort å vise sporene i gresset for der jeg kjørte ut først. Før de trodde på hva JEG sa gjentatte ganger.

 

Menne saken er..Jeg innrømte at jeg sovna. Så da tok de lappen min på stedet og jeg skrev under på at jeg var enig og blablabla.

Men nå snakka en venn av meg med tanta si som er politi på vestlandet og hu synes dette hørtes veldig merklig ut bli frattat lappen pga. det. Så er det helt rett?

 

Jeg er 18 så jeg må vel ta oppkjøring på nytt ? Mista den i 3 mnd og fikk 4000 i bot.

 

Fu*k the p0lice.

 

Tanta til vennen din har vel ikke helt kontroll, da. Orker ikke å rote fram hjemmelsgrunnlaget akkurat nå (jeg har dårlig tid og skal hjem fra jobb om fem minutter), det kan jeg eventuelt gjøre seinere, men det er ingen tvil om at påtalemyndigheten gjør rett i å la det gå noen måneder uten lappen.

 

For øvrig - er du ikke enig i at du fortjener å være uten lappen en stund? Er det trygt å la folk som sovner bak rattet på motorveien beholde lappen som om ingenting har skjedd? Nei, så absolutt ikke. Spør du meg, burde du ha mistet den i minst et år, og fått mellom 50 og 100 000 kroner i bot. Å sovne når man kjører er livsfarlig, og det var bare flaks som gjorde at du ikke kræsjet og drepte opptil flere.

 

Så ta det helt med ro og aksepter at du mista lappen, det er helt korrekt og vel fortjent :)

 

Det at du sier "fuck the police" fordi de gjør jobben sin i en så åpenbar sak, hvor du har driti deg så jævlig ut, viser bare at du er totalt umoden og at du bør ta deg en lang runde i tenkeboksen før du vurderer å bevege deg i trafikken igjen. Fuck you, din livsfarlige fjortis ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snoozer: Skal du ikke svare?

 

Han har vel skjønt at han klagde til feil person da :)

Men enhver person, med vett i skallen hadde svart ca det samme.. Høyere bot, lengre tid uten lappen (evnt aldri fått igjen lappen).

Sove skal man gjøre på sofaen eller i senga:)

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen klarer vel noe rundt det med mopedkjøring ved tap av lappen..

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175196

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel skjønt at han klagde til feil person da :)

Men enhver person, med vett i skallen hadde svart ca det samme.. Høyere bot, lengre tid uten lappen (evnt aldri fått igjen lappen).

Sove skal man gjøre på sofaen eller i senga:)

 

jaja. ro dere ned nu da. jeg jobber jeg vettu. Og da sitter jeg ikke foran pc'en. og om jeg kunne ha sitte foran internett i arbeidstiden er det å stjele fra arbeidsgiver å bruke tiden sin til hobbyvirksomhet, selv om "alle" andre gjør det.

 

Det var ihvertfall ingen motorvei. vet ikke hvor du tar det fra..

 

selvfølgelig fortjener jeg å miste lappen. Er jo ikke tvil om det men ettersom om jeg bruker den i jobb osv gjelder det å karre til seg lappen så fort som mulig.

100000 i bot for å sovne jah. miste lappen i et år.(resten av livet?) Bli gjeldsslave og ikke ha en ordentlig mulighet til å jobbe skikkelig(uten bil). som 18. glupt og vel gjennomtenkt.

 

Og ja..politiet gjør bare jobben sin. I follo er politiet vannvittig sugne på å ta folk. De første 3 månedene jeg kjørte lettsykkel ble jeg stoppa 3 ganger. Av sivil og uniformert. Og det har kun vært om kvelden, aldri i kontroll. skal bare se vognkort og førerkort og spørre om diverse.Aldri fått noen bot.

Alltid mistenkelig. De harselerer med folk som prøver å komme seg fra A til B på en høyst vanlig måte.

Senest i sommer kjørte jeg hjem fra skolen kl. 4 midt på dagen (med lettsykkel) så kommer politibilen med blålys forbi andre biler for å kontrollere og vognkort. De sa jeg så mistenksom ut...

De må demonstrere at de har makt. Tror ikke du hatt syns det hadde vært så kult å bli stoppa i tide og utide UTEN GRUNN.

 

Får en vond følelse hver gang jeg ser politi, selv om jeg ikke gjør/gjort noe galt. Kall det gjerne umodent å ikke like politiet ...

 

Såeh..jah..Fu*k the police. som 14tissene sier....:iconsm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen klarer vel noe rundt det med mopedkjøring ved tap av lappen..

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175196

 

 

 

Står også i artikkelen at han ikke har rett til å kjøre fordi han ikke har klasse M lappen, noe du kan erverve deg uavhengig av om du har kjørt opp til billappen. Noe du kan få, om du var fylt 20 før 2005 etter de nye lovene. Noe du kan få på bakgrunn av kunnskap, evnt. kompetansebevis.

Men igjen, tilbake til reglene når du mister retten til føring av motorvogn.

 

 

100 000 i bot er vel å ta litt hardt i, går du å slår ned 5 stykker på gaten uten vilje får du garantert mildere straff.

Om du forsøker å sammenligne straffene/bot du får anngående vegtrafikkloven ovenfor andre lover er den rimelig out of bounds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår