Gå til innhold

Juridiske spørsmål

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det fortsatt ingen som ser poenget mitt, som jeg tidligere har nevnt, om at man burde ha innarbeidet en IQ-test og en test som gjelder etikk/moral i førerprøven? Da kunne vi plukka vekk folk som ikke forstår at de har ansvar for andres liv når de kjører bil...

 

 

Det er jo sånn det har blitt nå det vettu, at 18-åringene innbiller seg at det å få førerkort er en rettighet de har. Det skal helst være gratis å få, man skal få den uavhengig av hvor moden eller umoden man er og det skal helst ikke være noen anstrengelse what so ever å få den.

 

Teorien anses som et ork og er noe idiotisk piss som en eller annen paragraf-nazi har bestemt at de MÅ lære, selv om de ALDRI kommer til å ha behov for å kunne noe av det de lærer her. Teoriprøven skal man selvfølgelig ikke trenge å lese til og dersom man stryker, er det alle andres feil.

 

Praksisen likeså. Allerede FØR han har fått førerkortet vet man best og man er en dreven sjåfør. Kjørelæreren ved siden av er et nødvendig onde for å komme igjennom opplæringen. På oppkjøringsdagen skal man være jævlig klar over at sensoren fra Vegvesenet er en paragraf-nazi (han også) som KUN er ute etter å hindre dem i å få sine VEL fortjente førerkort. Stryker man på oppkjøringen er det selvfølgelig denne nevnte nazien sin feil! Alternativt er det den idioten av en kjørelærer som ikke har vært flink nok!

 

18 år og et kvarter gammel er man selvfølgelig verdensmester og når det ikke går smidig i trafikken er det selvfølgelig alle de andre idiotene som gjør feil. Prøvetiden på to år er, må vite, noe som kun er satt der for å lage kvalme dersom man skulle være så uheldig å havne i en situasjon der ALLE ANDRE har gjort noe feil, alternativt at man har vært utsatt for en nazi-purk eller flere! Sistnevnte er som kjent KUN ute etter å ta lappen fra ferskinger som OVERHODET ikke har gjort noe galt!

 

Omtrent slik er det vel i dag... :)

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sånn det har blitt nå det vettu, at 18-åringene innbiller seg at det å få førerkort er en rettighet de har. Det skal helst være gratis å få, man skal få den uavhengig av hvor moden eller umoden man er og det skal helst ikke være noen anstrengelse what so ever å få den.

 

Teorien anses som et ork og er noe idiotisk piss som en eller annen paragraf-nazi har bestemt at de MÅ lære, selv om de ALDRI kommer til å ha behov for å kunne noe av det de lærer her. Teoriprøven skal man selvfølgelig ikke trenge å lese til og dersom man stryker, er det alle andres feil.

 

Praksisen likeså. Allerede FØR han har fått førerkortet vet man best og man er en dreven sjåfør. Kjørelæreren ved siden av er et nødvendig onde for å komme igjennom opplæringen. På oppkjøringsdagen skal man være jævlig klar over at sensoren fra Vegvesenet er en paragraf-nazi (han også) som KUN er ute etter å hindre dem i å få sine VEL fortjente førerkort. Stryker man på oppkjøringen er det selvfølgelig denne nevnte nazien sin feil! Alternativt er det den idioten av en kjørelærer som ikke har vært flink nok!

 

18 år og et kvarter gammel er man selvfølgelig verdensmester og når det ikke går smidig i trafikken er det selvfølgelig alle de andre idiotene som gjør feil. Prøvetiden på to år er, må vite, noe som kun er satt der for å lage kvalme dersom man skulle være så uheldig å havne i en situasjon der ALLE ANDRE har gjort noe feil, alternativt at man har vært utsatt for en nazi-purk eller flere! Sistnevnte er som kjent KUN ute etter å ta lappen fra ferskinger som OVERHODET ikke har gjort noe galt!

 

Omtrent slik er det vel i dag... :)

 

Hæhæ... Meget bra oppsummert ;)

 

Min eneste kommentar er at det, for skremmende mange, ikke blir noe bedre når de passerer 20, 25, 30, 35 osv heller...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I hvilken bås vil du sette de som får et illebefinnende bak rattet? Ikke deres feil, men kanskje de tar livet av andre trafikkanter. Men du skal likevel dømme de til "døden"?

 

Om en får illebefinnende bak rattet så er det ikke noe en kan styre uansett.. (som regel blir dem fratatt førerkortet også)

 

Hvis en sovner bak rattet så er det ikke noen andre sin feil enn sin egen. kunne stoppet å sovet kanksje en time før eller 5 min før en sovnet. men et illebefinnene kan en desverre ikke stoppe før pga at en ikke vet d før det slår inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer dersom man kjører en stor bil (suburban, tahoe, silverado osv) registrert som lett lastebil og blir stoppet i 90km/t i 90-sonen?

 

Hva som skjer er det ikke så lett å fastslå bombastisk, men iht lov/forskrift vil du da få forenklet forelegg for å ha kjørt 10 km/t for fort, ettersom du ikke har lov til å kjøre fortere enn 80 km/t med lett lastebil. Men det er vel lite trolig at de tar deg i så lav hastighet...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei o store super-moderator Kennet :)

 

Normalt sett virker det for meg som om du er en liiiten smule maktsyk, siden du sletter innlegg og tråder etter eget forgodtbefinnende, bare fordi du kan, og alltid uten å gi noen god begrunnelse. Men for én gangs skyld har jeg full forståelse for hvorfor du slettet et par innlegg her. Hehe :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mista lappen i 60 sona i går ble målt til 88

lappen ryker jo som kjent på 86,

va en upe bil med måle instrument..

godtok jo drittn sjølvsagt,men så kom æ tel og tenke på at di skal jo trekke fra en vis margin? dette hørte jeg ingenting om.

trekkes da feilmarginen automatisk ifra el skal det trekkes fra di 88??????

 

KA KAN Æ GJØRE FØR OG KRANGLE MÆ NED SÅ Æ FÅR LAPPEN TELBAKE??

 

Hei!

 

Beklager at det har tatt litt tid å svare på denne.

 

Dersom du ble målt av UP i en bil, brukte de trolig et instrument som heter Police Pilot. Dette instrumentet måler hvor lang tid du bruker på å kjøre en gitt distanse, og på bakgrunn av dette blir gjennomsnittshastigheten din regnet ut. Eventuelle sikkerhetsfradrag gjøres automatisk av apparatet, slik at det tallet som kommer opp på skjermen, er det måleresultatet som skal legges til grunn.

 

Den eneste gangen politiet manuelt skal trekke fra en sikkerhetsmargin, er dersom de har brukt speedometermåling til å måle gjennomsnittshastighet. Da skal de, iht GP-4027 (politiets instruks for trafikktjeneste), trekke fra en sikkerhetsmargin på "minst 5 km/t". Dette gjelder dersom speedometeret er korrekt kalibrert. Dersom det ikke foreligger en gyldig kalibrering av speedometeret, må avviket måles, og sikkerhetsfradraget vil da trekkes fra det korrigerte resultatet. Hvis det ble for avansert, får du si fra, så skal jeg forklare nærmere...

 

Nevner også i denne sammenheng at laser fartsmåler, for dem som blir målt med dette, automatisk trekker fra 3 km/t på måleresultatet før det vises på skjermen. Altså skal resultatet som vises på skjermen legges til grunn, også her.

 

Men du, hvorfor gidder du å ligge akkurat over beslagsgrensa? Skal du kjøre for fort, kan du like godt gjøre det med stil, hvis ikke, kan du holde deg like under den berømte grensa. Bittert å miste lappen fordi man kjørte kun et par km/t for fort ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er minimum mønsterdybde på piggfrie vinterdekk som brukes om sommeren?

 

I Forskrift om bruk av kjøretøy kan jeg ikke se at kravene til vinterdekk er noe annet om sommeren enn om vinteren.

 

Det er faktisk korrekt. Kjører man med vinterdekk, helårsdekk, eller andre dekk merket M+S (Mud&Snow), er kravet til mønsterdybde 3 mm hele året. Så det finnes mange lovbrytere som skal "kjøre ut" resten av vinterdekkene utover våren/sommeren :)

 

Men jeg tviler på at du i praksis får bot hvis du blir stoppet i 25+grader med vinterdekk og 2 mm mønsterdybde ;)

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man med vinterdekk, helårsdekk, eller andre dekk merket M+S (Mud&Snow), er kravet til mønsterdybde 3 mm hele året.

Det var det jeg trodde også. Men hos Statens Vegvesen står det:

Det er anledning til å slite ut vinterdekkene på sommerføre selv om mønsterdybden er mindre enn 3 mm. Mønsterdybden må imidlertid være mer enn 1,6 mm.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk korrekt. Kjører man med vinterdekk, helårsdekk, eller andre dekk merket M+S (Mud&Snow), er kravet til mønsterdybde 3 mm hele året. Så det finnes mange lovbrytere som skal "kjøre ut" resten av vinterdekkene utover våren/sommeren :)

 

Men jeg tviler på at du i praksis får bot hvis du blir stoppet i 25+grader med vinterdekk og 2 mm mønsterdybde ;)

 

DETTE er korrekt. Og en av grunnene til at mangen ikke veit hva som er lov er fordi at fettern til fattern har uttalt seg om noe dem ikke har peiling på, akkurat sånn som du.

 

Det er anledning til å slite ut vinterdekkene på sommerføre selv om mønsterdybden er mindre enn 3 mm. Mønsterdybden må imidlertid være mer enn 1,6 mm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE er korrekt. Og en av grunnene til at mangen ikke veit hva som er lov er fordi at fettern til fattern har uttalt seg om noe dem ikke har peiling på, akkurat sånn som du.

 

Takk for den;) Nå er du kanskje litt rask til å avgjøre om fettern til fattern, meg eller andre, har uttalt seg om noe man ikke har greie på. Bakgrunnen for mitt innlegg er at jeg faktisk sjekket det opp med min lokale trafikkstasjon for en tid tilbake, og fikk til svar at vinterdekk uten pigg kan brukes hele året, men etter forskriften skal ha minst 3 mm mønsterdybde, uavhengig av årstid. Jeg ser hva vegvesenet skriver på sine nettsider, og det kan synes som om vegvesenet gjør en tolking av hva som anses som et vintedekk med begrunnelsen

"Vinterdekk" som har mønsterdybde mindre enn 3 mm, (med eller uten pigger), tilfredsstiller ikke kravet til vinterdekk.
"Vinterdekk" med mønsterdybde mindre en 3 mm skal derfor, ifølge vegvesenets tolking, ikke lenger anses som M+S-merket. Jeg har ingen problemer med å akseptere denne tolkingen.

 

En interesant tanke da er jo hvis dekkene ikke lenger anses å være vinterdekk, har man da anledning til å avvike fra hastighetsmerkingen?

 

Jeg føyer "min uvitenhet" inn i rekken av eksempler på at man ikke uten videre skal akseptere de svar man får som den absoulutte sannhet, og satser på å spinne ut min piggfrie dekk i april :)

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh store orakel, allvitende og altopphøyde leksikon av alt, juridisk av art.

 

Jeg har studert lovdata.no sine sider, og lest endel lover som er beskrevet på sidene der. Sitter igjen med en følelse av at de er noe forkortet? Kan d stemme, eller er d som står skrevet på lovdata ordlyd fra norges lover? Kjekt å vite om man kan sette sin lit til d som står der! :)

 

Vet ikke om d har vært oppe tidligere, for jeg gadd ikke sjekke :)

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår