Gå til innhold

Juridiske spørsmål

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål. I fjor kjørte jeg ned en lyktestolpe i en skrens pga for høy fart, mistet lappen i 6 mnd og fikk bot på 6000 kr ca. Først NÅ får jeg et krav fra IF forsikringselskap om at Statens Vegvesen har sendt krav om erstatning.. De har bilde av det hele, og jeg var eier av bilen på det tidspunktet.

Masten koster hele 27 000 kr ! Skal ikke sånt gå på ansvarforsikringa? Kan jeg regne med å slippe å betale det hele sålenge jeg sender svar ilbake og skademelding?

 

Tralala. Jeg vil tro at sånt går på ansvarsforsikringa, men samtidig blir jeg ikke veldig overraska hvis forsikringsavtalen din inneholder en klausul som sier noe om at forsikringsselskapet kan avkorte utbetalingen ganske betraktelig dersom du har vært grovt uaktsom eller noe i den duren... Skrens pga høy fart med påfølgende ødeleggelse av lyktestolpe må kunne karakteriseres som grov uaktsomhet, i alle fall etter forsikringsselskapets målestokk. Anyway...ta kontakt med forsikringsselskapet og spør hva dette er for noe?

 

For øvrig anbefaler jeg deg å bytte forsikringsselskap, da IF er et helvetes drittselskap.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei, jeg ble målt med laser i en 60 sone der de målte meg til 91kmt. Og førerkortet ble beslaglagt på stedet. Noe jeg IKKE sammtykket i, da jeg mente jeg kjørte max 85kmt, hadde på cruise controllen, og gps loggen viste maxfart på 85 kmt de sisste 10min. Glemmte jo sef i min frustrasjon å sjekke gps loggen da politiet var der, og det nyttet ikke å komme med det i ettertid sa de.

 

Har fortsatt ikke sammtykket i beslaget og det er snart 3mnd siden, de vil ha førerkortet i 4mnd og 9000 i forelegg.

 

Har diskutert endel med juristen som har saken, og konfrontert han men en sak en kompis av meg hadde på nøyaktig samme stedet, bare at han kjørte 94 i 60 sona. Han fikk først 8mnd og 10000 i forelegg, men etter at han tok en tlf til de innrømmet de å ha straffen han hardt og slo ned inndragnings tiden til 6mnd.

Han skrev så et brev til de ang at han var daglig leder og med eier i et ganske nystartet firma og at han ikke kunne gjøre jobben sin uten førerkort. Han fikk da nedsatt inndragnings tiden il 3mnd og 8000 i forelegg. Er i akuratt samme situasjon som han. Har prøvd å sammenligne sakene for juristen som nekter å la de sammenlignes. " da det ikk er slik det virker " sier han.

 

Jeg mener at sakene er identiske, + at han kjørte fortere enn meg og fikk mindre straff.

 

Hva bør/kan jeg gjøre med dette?

 

Takker for svar.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ble målt med laser i en 60 sone der de målte meg til 91kmt. Og førerkortet ble beslaglagt på stedet. Noe jeg IKKE sammtykket i, da jeg mente jeg kjørte max 85kmt, hadde på cruise controllen, og gps loggen viste maxfart på 85 kmt de sisste 10min. Glemmte jo sef i min frustrasjon å sjekke gps loggen da politiet var der, og det nyttet ikke å komme med det i ettertid sa de.

 

Har fortsatt ikke sammtykket i beslaget og det er snart 3mnd siden, de vil ha førerkortet i 4mnd og 9000 i forelegg.

 

Har diskutert endel med juristen som har saken, og konfrontert han men en sak en kompis av meg hadde på nøyaktig samme stedet, bare at han kjørte 94 i 60 sona. Han fikk først 8mnd og 10000 i forelegg, men etter at han tok en tlf til de innrømmet de å ha straffen han hardt og slo ned inndragnings tiden til 6mnd.

Han skrev så et brev til de ang at han var daglig leder og med eier i et ganske nystartet firma og at han ikke kunne gjøre jobben sin uten førerkort. Han fikk da nedsatt inndragnings tiden il 3mnd og 8000 i forelegg. Er i akuratt samme situasjon som han. Har prøvd å sammenligne sakene for juristen som nekter å la de sammenlignes. " da det ikk er slik det virker " sier han.

 

Jeg mener at sakene er identiske, + at han kjørte fortere enn meg og fikk mindre straff.

 

Hva bør/kan jeg gjøre med dette?

 

Takker for svar.

 

Heisann

 

Førerkortbeslag i 4-5 måneder for en slik overtredelse er helt normalt, så der blir du forsåvidt ikke urettferdig behandlet. Det er imidlertid ingen som hindrer deg i å ringe politijuristen til han får gnagsår i ørene og setter ned inndragningstida litt for å få deg til å holde kjeft.

 

Når det gjelder foreleggssatsene, er dette et kapittel for seg. Det er stort avvik i rettspraksis rundt omkring i kongeriket, noe som er helt horribelt, og dette er noe en arbeidsgruppe nedsatt av Riksadvokaten har jobbet og skal jobbe videre med, slik at det kommer felles foreleggssatser for alle landets politidistrikter (til alle kranglefanter: jeg snakker nå om forelegg, ikke forenklede forelegg, for der finnes det allerede faste satser). 9000 høres imidlertid ikke ut til å være spesielt mye, selv om du alltids kan finne eksempler på at folk har fått mindre.

 

Jeg har ingen spesielle råd, bortsett fra at du får lete etter lignende tilfeller på nettet og prøve å henvende deg til politijuristen med en hyggelig tone og gode argumenter.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen; det kan godt hende du har sagt det før, eller jeg er steike tett i nøtta, eller gjerne begge deler, men hva er egentlig forskjellen på et forelegg og ett forenklet forelegg?

 

Og jeg lurte på om du hadde giddi og sett på den forrige posten min, vil gjerne ha ditt synspunkt :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen; det kan godt hende du har sagt det før, eller jeg er steike tett i nøtta, eller gjerne begge deler, men hva er egentlig forskjellen på et forelegg og ett forenklet forelegg?

 

Og jeg lurte på om du hadde giddi og sett på den forrige posten min, vil gjerne ha ditt synspunkt :)

 

Tralala.

 

Både forenklede forelegg og forelegg er straff, og innebærer at man må betale en slump penger til statskassen. Det er fullt forståelig at folk misforstår av og til, så jeg skal forsøke å trekke et par enkle linjer for å vise hvordan man kan skille mellom dem.

 

Jeg sier først litt om forenklede forelegg i vegtrafikksaker:

 

Ordningen med forenklede forelegg kom til verden av hovedsaklig to grunner:

1) en forenklet prosess ved fastsettelse av straff for milde til midt på treet alvorlige trafikkforseelser (eller "vegtrafikksaker", om du vil).

2) et standardisert system for fastsettelse av straffens ("botens") størrelse

 

Hvilke forhold som kan avgjøres ved forenklet forelegg, kan du se her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900629-0492.html

 

Forenklede forelegg gjøres som regel opp på stedet (for eksempel hvis du stoppes av politiet), men de kan også ettersendes (for eksempel hvis du blir tatt i fotoboks). "Alle" tjenestemenn i politiet (med enkelte bagatellmessige unntak) kan utstede forenklede forelegg.

 

Dersom man vedtar et forenklet forelegg, bidrar man til å forenkle påtalemyndighetens og rettens jobb med å påtale og dømme for straffbare forhold, og som "takk for hjelpa" blir denne straffen "oversett", og registreres ikke i straffesaksregisteret (du får det altså ikke på "rullebladet"). Man kan for øvrig få prikker på førerkortet, men det er en helt annen historie.

 

Dersom man IKKE vedtar et forenklet forelegg, vil påtalemyndigheten måtte ta ut tiltale og føre saken for retten. Dersom du blir frikjent, blir du selvsagt helt frikjent. Dersom du blir dømt, blir det regnet som et forelegg.

 

Så får man si litt om forelegg:

 

Som du sikkert skjønner, er forelegg en strengere straff enn forenklet forelegg, i den forstand at det blir registrert i straffesaksregisteret, samt at forelegg logisk nok er i en annen størrelsesorden enn forenklede forelegg.

 

Forelegg brukes på mer alvorlige forhold. Dersom man for eksempel har kjørt så fort at man har mistet lappen, har man overskredet grensen for hva som kan avgjøres ved forenklet forelegg, og man vil få et forelegg.

 

Per i dag finnes det ikke noe godt system/veiledning for fastsetting av størrelsen på forelegg, så det varierer en del fra politidistrikt til politidistrikt og fra domstol til domstol. Riksadvokaten har nedsatt en arbeidsgruppe som jobber med dette, og det vil trolig munne ut i en felles intruks for fastsettelse av forelegg.

 

Forelegg kan skrives ut av tjenestemenn i politiet som tjenestegjør i stilling tillagt påtalemyndighet (det er enkelte personer i politiet som har/kan ha påtalemyndighet, herunder politiinspektører, politiadjutanter, politiadvokater/-jurister, politimestere, lensmenn (begrenset)), av Den høyere påtalemyndighet (statsadvokater og Riksadvokaten (det gjøres aldri)), samt av domstoler på alle nivåer. I vegtrafikksaker er det vanlig at forelegget skrives ut av påtalemyndigheten i politiet, det havner kun i retten dersom forelegget ikke vedtas eller dersom saken er så alvorlig at den må behanldes i retten.

 

Kjapt oppsummert:

- Forenklede forelegg kan skrives ut av "alle" i politiet. Forenklede forelegg fastsettes etter satsene i Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker, og registreres ikke i straffesaksregisteret. Forenklede forelegg kan brukes på milde til middels alvorlige trafikkforseelser. Forenklede forelegg skrives som regel ut på stedet, men kan også ettersendes. Dersom de ikke vedtas, må påtalemyndigheten sende dem til retten for videre behandling.

- Forelegg brukes på grove trafikkforseelser (neste skritt er samfunnsstraff og fengsel). Forelegg skrives ut av påtalemyndigheten. Størrelsen fastsettes i tråd med rettspraksis og etter skjønn. Forelegg registreres i straffesaksregisteret. Dersom de ikke vedtas, må påtalemyndigheten sende dem til retten for videre behandling.

 

Håper det var til hjelp. Spør om det er noe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tjohei! Gikk litt fort i svingen i dag. Jeg kjørte i 87km/t i 60 sonen, selvfølgelig endte det opp med beslag. Det var 2 felt, med avdeling for motgående, rett vei, tørr asfalt, delvis sol. Jeg har aldri gjort noe galt før, så går ut i fra at jeg burde ikke få alt for stor straff.

 

Men over til spørsmålet, det lå en bil i andre feltet som kjørte i nøyaktig samme hastighet som meg, han ble ikke stoppet. Dette føles skikkelig urettferdlig, men går ut i fra at det hjelper meg lite?

 

Problemet mitt er at jeg har spesifisert i arbeidskontrakten min at jeg må disponere bil. Jeg har en prøvetid på 6mnd i jobben min. Selv om jeg bare mister lappen i 3mnd så mister jeg jobben min. Denne straffen får jo enorme konsekvenser for meg. Har du noen forslag til hva jeg kan gjøre med dette? Eller er jobben min tapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei! Gikk litt fort i svingen i dag. Jeg kjørte i 87km/t i 60 sonen, selvfølgelig endte det opp med beslag. Det var 2 felt, med avdeling for motgående, rett vei, tørr asfalt, delvis sol. Jeg har aldri gjort noe galt før, så går ut i fra at jeg burde ikke få alt for stor straff.

 

Men over til spørsmålet, det lå en bil i andre feltet som kjørte i nøyaktig samme hastighet som meg, han ble ikke stoppet. Dette føles skikkelig urettferdlig, men går ut i fra at det hjelper meg lite?

 

Problemet mitt er at jeg har spesifisert i arbeidskontrakten min at jeg må disponere bil. Jeg har en prøvetid på 6mnd i jobben min. Selv om jeg bare mister lappen i 3mnd så mister jeg jobben min. Denne straffen får jo enorme konsekvenser for meg. Har du noen forslag til hva jeg kan gjøre med dette? Eller er jobben min tapt?

 

Dumt å miste lappen hvis du (føler at du) er avhengig av bil, gitt.

 

Ta kontakt med politijuristen som har saken din og fortell at du er angrende synder som mister jobben hvis du mister lappen. Kanskje han er snill og skrur opp forelegget med et par tusen mot at du beholder lappen... Ikke helt etter boka fra hans side, eventuelt, men det skader jo ikke å prøve.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt i 113km/t i 70 sone. Mistet lappen. Jeg var dum.

Problemmet mitt er at jobben er total avhening av meg. Er bare en annen og jeg som jobber i firma. Fins det noen kjans for at jeg kan kjøre i arbeids tiden bare.

 

Neppe, men det skader aldri å prøve. Skriv et trist brev til politimesteren og be på din knær, så kanskje han/hun forbarmer seg over deg.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å miste lappen hvis du (føler at du) er avhengig av bil, gitt.

 

Ta kontakt med politijuristen som har saken din og fortell at du er angrende synder som mister jobben hvis du mister lappen. Kanskje han er snill og skrur opp forelegget med et par tusen mot at du beholder lappen... Ikke helt etter boka fra hans side, eventuelt, men det skader jo ikke å prøve.

 

Takker for svaret. Snakket med juristen, som forklarte at det var nok ingenting å gjøre med saken. Det ble 3mnd og 9000,- i forelegg. Eneste som kunne føre til forkortelse, var om det kom opp noe i ettertid som jeg ikke var klar over da jeg kjørte for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvordan er reglene på dette med å bruke parklys+grøftlys? Enkelte onkler sier at dette er love så lenge det er opplyst område å noe av det jeg har lest har jeg forstått slik at det er lov uansett fordi parklysa kan være godkjent som kjørelys?

 

På dagtid er det lov med park + grøft, men så fort mørket kommer er det kun kjørelys som gjelder.

 

BRUK KJØRELYS!

What we`re dealing with here is a complete lack of respect for hard work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er reglene på dette med å bruke parklys+grøftlys? Enkelte onkler sier at dette er love så lenge det er opplyst område å noe av det jeg har lest har jeg forstått slik at det er lov uansett fordi parklysa kan være godkjent som kjørelys?

 

Jeg vet ikke. Har sett en milliard diskusjoner om emnet, men folk blir visst aldri enige, og det virker som om politiet sier vidt forskjellige ting også. Siden det interesserer meg der sola aldri skinner, har jeg ikke gjort noe for å finne ut av det tidligere, og kommer ikke til å gjøre det nå heller, rett og slett fordi jeg da må lese masse vissvass som ikke interesserer meg. Beklager! :)

 

Du kan jo ringe Statens vegvesen, de bør vite det, eller så kan du gå over hodet på dem og kontakte Veg- og trafikkseksjonen i Vegdirektoratet. Du kan også prøve Samferdselsdepartementet, da det er dem som sitter på toppen av hierarkiet. Imidlertid vil jeg tro at den enkleste løsningen ligger i å la være å bruke parklys + grøftelys, da det bare ser harry ut og ikke har noen praktisk funksjon. :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår