Gå til innhold

Juridiske spørsmål

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

lurte på et par ting anngående lovlighet med ekstralys

 

2: diverse lys inni bil

 

ingenting de kan si på lys jeg har inni bilen?

 

 

Hadde vært fint å få svar på dette, da jeg er i samme situasjon ;)

Dvs. katodelys inne kupeen. Og eventuelt om det skulle være låv, er det i tilleg låv å ha lys som blinker i takt med musikken?

Why drive a car, when you can pilote a Saab.

 

-Saab 900s 1995 (Bruksbil)

-Mazda 626 1987 (vraket)

-Saab 900 8t 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint å få svar på dette, da jeg er i samme situasjon ;)

Dvs. katodelys inne kupeen. Og eventuelt om det skulle være låv, er det i tilleg låv å ha lys som blinker i takt med musikken?

 

Først av alt, så er det utrolig mange regler for teknisk krav til bil. Snuten er generelt ganske dumme, og det er mye å holde styr på også for dem. Hvis man kommer unna med ulovlig oppsett hos én politimann, så er det ikke sikkert man gjør det hos neste. Tilsvarende kan snuten ta feil, da er det viktig å kunne reglene for å ikke la seg hersje med.

 

Reglene finner man i Krav til lysutstyr på bil og tilhenger til bil. Dette gjelder egentlig for biler eldre enn 1995, men EU-direktivene er i all hovedsak tilsvarende krav. Reglene gjelder i hele Norge, både privat og offentlig eiet område.

 

Om utvendig lys heter det: Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28. Verdt å merke seg at dette gjelder uavhengig av om kjøretøyet er parkert, stanset eller under kjøring. Dette utelukker diverse strober og horelys. Innvendig lys er ikke lykter.

 

Angel-eyes er vel en form for parklys? Da gjelder:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

Det er leverandøren av angel-eyes som må dokumentere at kravene er oppfylt. I tillegg må fargen være hvit.

 

Når det gjelder innvendig lys, så finner jeg akkurat nå ikke noe relevant, så da må man bruke sunn fornuft. Jeg foreslår følgende huskeregler:

  1. Ikke lys som forstyrrer føreren unødig mye
  2. Ikke blinkende oransje lys
  3. Ikke blinkende blått lys
     

 

Håper både bakke84 og drogo fikk svar på det de lurte på.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kan politiet sende deg på full teknisk kontroll hos biltilsynet pga. knust blink og park lampe på ene sia forran å 1 gåånt skiltlys bak???

 

synns nå det virka tåplig å sende en på full tekniskkontroll pga. det lille der...

1993 volvo 245 (rånebrakka!)

1982 møørch s123(ein to tri) 300tdt vraka:(

1977 ford capri 2.0 S (prosjekt)

formann i bamblebøgda rasarlag! og stolt kusetjuv sånn ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så veit vi jo at Politi i Norge er generelt begrensa, de blir hjernevaska til å prioritere bilungdom prioritering av mindreårige flyr gatelangs i evig rus og uro osv. det gjelder IKKE alle, men de fleste.

 

Husk vi er kjørende døds/fartsbomber, det at 80-åringer ikke klarer å telle fingrene sine pga dårlig syn, bruker en halvtime på å tråkke inn bremsen om noe spretter ut i veien er jo mye bedre. Patetisk.

 

Så en som blei anmeldt for sota ruter tidligere i en artikkel i dag. Bunn er nådd hvis dere skjønner hva jeg mener!

Jeg tar ærlig talt ikke snuten seriøst, når det er SÅ feil prioritering.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=524018

 

å ja, det er derfor dem ikke prioriterer rus.. de stjeler narotika sjøl ja..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gåte for den som har peiling:

 

Vi har en bil med fullkasko, og for å gjøre det billigere må man være over 25 år for å kjøre denne bilen.

Når man lærekjører er det den myndige med førerkortet som blir regnet for å være sjåføren.

Så derfor lurer jeg på om jeg faktisk har lov til å lærekjøre i denne bilen, selv om jeg er under 25 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Jeg er blitt litt facinert av den lyden du ofte hører på film. Det er en type *bip* *bip* lyd, som indikerer at alarmen er aktivert/deaktivert. Sjønner dere hva jeg mener?

Jeg har lyst å ettermontere en slik lyd på alamren min, men en kompis av meg sa at det ikke er lov med denne typen *bip* i Norge. Noen som vet om han har rett?

Why drive a car, when you can pilote a Saab.

 

-Saab 900s 1995 (Bruksbil)

-Mazda 626 1987 (vraket)

-Saab 900 8t 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Jeg er blitt litt facinert av den lyden du ofte hører på film. Det er en type *bip* *bip* lyd, som indikerer at alarmen er aktivert/deaktivert. Sjønner dere hva jeg mener?

Jeg har lyst å ettermontere en slik lyd på alamren min, men en kompis av meg sa at det ikke er lov med denne typen *bip* i Norge. Noen som vet om han har rett?

 

Så lenge dingsen som lager *bip-bip* lyden er CE-merka så er det vel ingen som kan si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei jeg har ett spørsmål til juristen hvis han forstatt er her inne!jeg var ute og kjørte med kompisen min langs e6 vi hold ca 125 kilometer da vi passerte en sivil politibil!etter ca 2 kilometer så snudde vi og kjørte sammen veien tilbake!jeg viste selfølgelig ikke att det var en sivil politibil som stå parkert langs veien og tok en forbi kjøring av en bil da jeg var på siden av politibilen som sto på en busslomme!jeg så på spedometeret etter jeg hadde passert bilen og da viste det 125 km!vi kjørte 3,2 kilometer langs e6 da jeg så en bil komme veldig fort bak meg og sette på blå lys og stoppa meg!politi mannen var alene i bilen og sa til meg att jeg måtte ligge bak hans bil til vi kom til bussloma,da vi kom frem til der patneren hans venta så var jeg bedt og sette meg inn i politibilen og da sa politiet att dem hadde målt snitt hastigheten min til 157,7 km på en strekkning på 3,2 km!da vi fortsatte og prate sa den ene av dem att han hadde sett meg kjøre forbi første gangen og sa att han hadde startet snitt målingen og videoen!mens han etter på sa att han starta det akkurat mens jeg passerte dem da jeg kom på tilbake turen!jeg er 37 år gammel har aldri hatt en prikk i førkortet mitt eller noengang fått en fartsbot!noe som politmannen sa var bra!men jeg kan ikke forstå att jeg kunne ha kjørt så fort som dem sier!!greit nok att vi spilte musikk og prata mye dem kilometera vi kjørte før vi ble stoppa,og ikke var så oppmerksom på farten jeg kjørte i!men alikevel så kan jeg ikke bare tro att jeg kjørte så fort som målingen sier!men jeg innrømmet at jeg kjørte i 125 km men nekta og godta snitt målingen på 157,7 km og att dem beslagla førekortet mitt!den politimannen som tok målingen på meg sprurte i hvertfall 10 ganger hva slaks fart jeg hadde formening om att jeg lå i,og etter jeg sa 125 km så prata han mye med meg om min fartsopplevelse!!jeg synes at den målingen dem gjorde av meg kan være tvilsom utført så lenge politibilen sto i motsatt kjøre rettning med bare en mann i bilen som først måtte snu og så komme seg opp i fart og ta forbi kjøring av 2 biler før han nådde igjen meg,mens partneren hans var opptatt med og skrive ut ett forelegg på en bil dem hadde stoppa!jeg har ikke sett videoen enda men vet att det kun var ca den siste kilometeren han begynte og se bilen min og da lå jeg i lovlige 80 km att!jeg vet att jeg gjorde en utrolig dum ting med og kjøre over fartsgrensa noe som jeg aldri har prøvd tidligere i mitt liv,men innrømmer att jeg kjørte i 125 km for det vet jeg er riktig!men jeg tror att jeg ikke har noen sjanse på og si i mot dem nå lenger etter jeg har lest litt runt om kring på internett!jeg er også i den situasjon att jeg har en pleie trengene mor som må kjøres jevnlig til og fra sykehus og doktorer og snart så skall jeg gifte meg med ei utenlansk jente som også er helt avhengig av meg så jeg for virkelig svi for att jeg kjørte for fort,så jeg har bare en ting og si til alle der ute att det er det dummeste en kan gjøre!den straffa en for oppveier ikke det adrenaling kikket en for med og kjøre fort!så hva tror du mine sjanser er til og få satt ned farten og eventuelt hva stor straff jeg for med førekort og fengsels tid!

for og si det så vart det klokken 1 på natta, nesten ikke trafikk, tørr asfal,t med gatebelysning på strekkningen vi kjørte og ingen hasardiøse manøvre eller forbikjøringer!angrene synder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gåte for den som har peiling:

 

Vi har en bil med fullkasko, og for å gjøre det billigere må man være over 25 år for å kjøre denne bilen.

Når man lærekjører er det den myndige med førerkortet som blir regnet for å være sjåføren.

Så derfor lurer jeg på om jeg faktisk har lov til å lærekjøre i denne bilen, selv om jeg er under 25 år?

 

har du lov til å kjøre bilen når du er under 18..?

Man går nok under sjåførens alder, såfremt alle andre krav er utfylt. Mer om kravene og sjåfører under 25år, kan man se mer om i forsikringsavtalen.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet att det vart litt vanskelig og forstå, fordi jeg for jeg finner ikke dem rette orda da jeg skal prøve og beskrive det jeg mener!!men det jeg mener er att jeg synes att den snittmålingen dem tok av meg ikke kan stemme!nå vet jo ikke hvordan en sån snitt måling utføres sån 100% men vet att det har med distanse fart og tid som blir beregnet!men først så sa han ene politimannen til meg att dem begynte videoen og snittmålingen da jeg passerte dem for første gang,!etter på så sa han att den starta da jeg passerte dem på tilbake veien,

 

!og da han begynte og kjøre etter bilen min så måtte han snu på bussholde plassen han sto parkert,komme opp i fart kjøre forbi 2 biler,og så den siste kilometeren jeg vart stoppa da hadde han meg på video "og etter det jeg har lest og hørt så må jeg være på videoen og dem må se bilen min for og ta ett fast punkt som jeg passerer,så dem kan ta en snitthastighets måling!!"

 

og den siste kilometeren han så bilen min da lå jeg i ca 80 eller 90 kilometer!jeg vet og innrømmet att jeg kjørte i 125 km det vet jeg stemmer, men det jeg ikke kan forstå er att selv om jeg ikke hadde så mye oppmerksomhet mot spedometret så burde jeg merke att jeg kom opp i en fart av minimum 160 km dem 3,2 kilometrene sån att jeg hadde en snitt fart på 157,7 uansett hvor rask den sportsbilen jeg har er!!!og hvorfor spurte han så mange ganger om hvor fort jeg anså att jeg kjørte hvis han hadde så sikre bevis på det??da skulle det vel ikke være så mye mere og si!!?eller bare spurte han så mange ganger for att jeg kunne drite meg ut enda mere, og så han fikk det og si også att jeg ikke kunne anse forsjell på 125 km fra 160km?

 

og jeg er ganske så instilt på att jeg nok må forbedrere min kone på att jeg må leve på vann og brød kanskje mere en 3 uker,og lappen kan jeg vel bare se langt etter på ett 2 og halvt år!før jeg har lest flere plasser att jurister og dommere ikke hører på att det kan bli utført en feil måling av deg. som for eks den politi mannen som tok min snittmåling, uten partneren sin, mens han alene måtte styre kamera,starte snittmåling, lys,sirener. forbikjøringer osv og få en 100%korekt måling!men har også lest att det bør være 2 politimenn så dem kan bevitne att målingen vart korekt utført!

 

men vet ikke om det er sant!og det jeg også lurer på er om det var lurt eller veldig dumt av meg og nekte på hastigheten han sa jeg kjørte i, og att jeg nekta på førekortbeslaget?

Endret av Margido
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det denne saken som ble omtalt i HA og ringsaker bladet? i så fall var det vel også "fyllekjøring" med i bildet. Tror uansett at du har en dårlig sak desverre. politi er poiliti, og de står som regel på det de har sagt i første omgang.

 

nei var ikke det og heller ikke noe promille kjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår