Gå til innhold

Spørsmål ang oppkobling av forsterkere..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har 2 stk forsterkere i bilen min.. Har hatt koblet det opp slik at jeg har hatt en strømkabel fra batteriet og inn til den ene forsterkeren, åsså har jeg tatt en annen ledning ut fra +'en på den ene forsterkeren til den andre. Med andre ord, seriekoblet dem.. Det jeg da fikk som problem var at den siste forsterkeren fikk for lite strøm. (For tynn ledning), så jeg tenkte å lage meg en fordelerboks.

 

Har noen formeninger om selvlaget fordelerboks?

 

Tenkte jeg skulle ta en treplate, bore 4 hull i den, skjære ut 3stk metallskiver, legge to av dem langs etter platen, og den siste over de 2 andre skivene for så å hente ut strøm til begge forsterkerene i hver ende av metallskivene. (SE BILDE).

 

Kommer dette til å funke, eller vil metallet "drepe" litt av strømmen? Metall leder jo strøm, så burde vel i realiteten funke fint..?

 

Håper på svar. :)

 

BILDET:

boks.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke seriekoblet forsterkerne dine, du har parallellkoblet dem. Det er slik de skal kobles. Seriekobling vil si fra pluss på batteriet til pluss på forsterker en, fra minus på forsterker 1 til pluss på forsterker 2, og til sist fra minus på forsterker 2 til jord. Det vil nok drepe dem, da de ville få bare 6 volt hver. Parallellkobling slik du har gjort er korrekt. :)

 

Platen du tenker på vil ikke gjøre noen forskjell, da forsterkerne fremdeles vil være parallellkoblet. Du kan godt ha pluss på forsterker 2 koblet til pluss på forsterker 1, du må bare bruke større tverrsnitt på ledningen du snakker om er for tynn, altså tykkere ledning :) Dessuten finnes det jo ferdige koblingsbokser du kan kjøpe dersom du likevel vil fordele ut strøm slik, da slipper du ekstra unødvendig arbeid, og det er mer brannsikkert ;)

 

Joakim

Mvh. Joakim Stokland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffor ikkje like enkelt kjøpe en fordelingsblokk? kosta 50,- på eltek. LAAngt billigare enn treplate ideen.

Alternativt, satte på 8mm kabesko på kvar av pluss, og en 8mm bolt, og mutter.

Bagasjerom SOON finished!

Det er ikkje ulovlig å være dum, bare utrolig slitsomt for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her ja.. Det jeg da tenkte med å lage selvlaget fordelerboks, er at jeg kan forme den slik jeg selv vil, og evt lettere bygge den inn i selve anlegget. I tillegg har jeg ingen inntekt, så er dårlig med penger til å kjøpe. Men vil ide'en min funke?

 

Mente parallellkoblet ja.. :P Tenkte meg ikke helt om når jeg skreiv det..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster da meir for metallet til og lage den enn det kosta for en heilt ny fordelerblokk. eller har du det kansje liggande.?

 

Men kor stor kjeme den treplata til og være? snakker vi 50*50cm eller 10*5 cm?

Ja det vil fungere like godt som ei Fordelerblokk.

 

Eg har ei blokk som eg ikkje bruke, du kan få den for 50,- inkl. porto, men da må du overføre penga før eg sender. (kan drite i at eg sender i oppkrav. + 150,- på det!)

 

Har også en AGU sikringholder.

Bagasjerom SOON finished!

Det er ikkje ulovlig å være dum, bare utrolig slitsomt for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hart tilgang til en litt stor loddebolt, noe loddetinn og loddepasta (ofte omtalt som fluss eller flux) samt en bit med ståltråd og krympestrømpe kan du fint lage en permanent strømsplitter med bare ledningene.

 

Avisoler ca 2cm kabelen fra batteriet (koble fra batteriet først) og gjør det samme på de to ledningene som skal til forsterkerene. Legg ledningene i en "Y" form og tvinn ståltråd eller en tynn ledning rundt de avisolerte lederene. Legg på godt med flussmiddel slik at det trekker godt inn i ledningene. varm opp loddebolten og tilfør loddetinn slik at alt smelter sammen i ledningene.

Sånn ca. Det er den billigste måten jeg vet om hvertfall. Hvis du ikke får tak i krympetrømpe kan du i nødstilfelle bruke elektrikertape, men denne har en lei tendens til å bli klissen etter en stund. Pass på å dekke godt til området rundt loddingen slik at du ikke risiterer gnissing og påfølgende kortslutning / varmgang.

2008 Isuzu D-Max - Lille lastebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Tror jeg skal gå for ide'en min jeg, da jeg har alt liggende. Hvor stor boksen blir, vet jeg ikke enda.. Må tilpasse den å tegne litt først.. Skal tenke på det tilbudet ditt Surion. Sender deg en PM om det blir aktuellt.

 

Det du kom med Ludo, tror jeg ikke jeg kommer til å gå for, da jeg mest sannsynlig kommer til å trenge å ta av å på ledningene. Noe som ikke går om man lodder dem fast i hverandre.

 

Takk for svar ihvertfall. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff det en ny kabelen med støtte tverrsnitt først siden du plages meg for lite strøm til forsterkerne. Fordelingsblokk vil hjelpe lite på det.

Ny bil: Chevrolet Suburban 6,2d 87mod

*Audi A6 2,5 TDI Quattro 96mod (c4) *solgt*

*Audi 80 1,8E 87mod (SPIKER:( )

*Audi 80 1,8S 88mod (spiker)

*Daihatsu Charade 1L 88mod (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ny kabel som er like tykk som den som går fra batteriet. Er bare det at jeg ikke klarte å trø 2 sånne kabler inn i pluggen på den ene forsterkeren, ergo måtte jeg bruke ei tynnere ledning, å da fikk den siste forsterkeren for lite strøm. Derfor skal jeg lage fordelerboks å bruke de tykke ledningene inn til forsterkerene. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått laget den Fordelingsboksen jeg tenkte på, og da blei det bare ei metallplate skrudd fast i en treklosse som jeg igjen skrudde fast i bilen. Ledningene er festet oppå metallplaten.

 

Det jeg da tenkte på er varmegang.. Kommer denne plata (ca 1-1.5mm tykk) til å bli rødglødende når jeg kobler til alt, eller kommer dette til å funke uten problemer? Koblet til å målte litt i går, å alle forsterkerene fikk 12.45V konstant, så uten mye påkjenning, virker det som om boksen min fungerer.. Men er litt usikker på det med varmegang...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår