Gå til innhold

Suksesshistorie: MS + Volvo b230fk

Ranger emnet


bjørn

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kommet ganske godt igang med MSnS (MS1 v3 fra extraefi.co.uk) i min Volvo. Oppsett:

 

* Volvo b230+531 topp.

* Kjører med tenning (MSnS), coil+fordeler enn så lenge.

* Innovative LC-1 bredbandslambda

* Standard lufttempsensor og vanntempsensor (001 og 026/032).

* TPS fra en Volvo 850.

* Fordeler med hallgiver (fra lh2.2).

* Bankesensor koblet til MS.

 

Kjørte noen mil i dag med autotune og det funker ganske bra faktisk. Det er mye som må justeres, men det får jeg ta etterhvert, tenninga er litt vanskelig å vite hva som er bra. Sånn for å komme igang funker autotune veldig bra ihvertfall.

 

Noen som har tips om hvorfor det går i ganske mye rykk og napp? Har kjørt med minst mulig turbotrykk (ettersom jeg kjører inn motor) så det rykker og napper litt ved liten belastning og <3000rpm.

 

Skal prøve meg fram litt med bruk av megalogviewer og/eller vexme til generering av ve-tabeller.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan. Det blir RIMELIG likt oppsettet mitt! Kult :D

 

* Bankesensor koblet til MS. <-hva er denne egentlig godt for? Trenger man den hvis man ikke skal ha noe serlig mer enn org motor + litt mer trykk?

 

* TPS fra en Volvo 850. <-mye måtte du ut med for denne? (hvis jeg får lov å spørre) funker ALLE tps-er fra 850?

 

* Fordeler med hallgiver (fra lh2.2). <- å bytte til fordeler med hallgiver fra lh2.4... er det eneste/letteste måten å få tak i hallgiver på? Sitter disse på alle lh2.2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Bankesensor koblet til MS. <-hva er denne egentlig godt for? Trenger man den hvis man ikke skal ha noe serlig mer enn org motor + litt mer trykk?

Tja, hvis du liker å følge med på hva som skjer er det jo ingen ulempe. Selv orginalmotorer kan jo banke lett og det kan gjøre stor skade. Koster ikke stort heller.

 

* TPS fra en Volvo 850. <-mye måtte du ut med for denne? (hvis jeg får lov å spørre) funker ALLE tps-er fra 850?

Tror jeg betalte et par hundre for den, det begynner jo å bli en del 850 på skroten vettu.. Alle TPS'r fra 850 funker ja.

 

* Fordeler med hallgiver (fra lh2.2). <- å bytte til fordeler med hallgiver fra lh2.4... er det eneste/letteste måten å få tak i hallgiver på? Sitter disse på alle lh2.2?

Tror de sitter på alle ja. Det ser du lett, er en stor 3 polet kontakt som sitter på utsiden av fordeleren samt oppi ser du en liten sensor og en rund skive med noen hull i som snurrer forbi sensoren. Dette er definitivt enkleste måten å få til et triggersignal for MS, neste alternativ blir å bruke en triggerskive på veiv eller kam og lage en brakett for sensor.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bankesensor er det dere bruker?

 

Jeg har kjøpt bankesensor fra viatrack.ca. Han lager også boks som oversetter signalet slik at det kan brukes av ms, hvis man har inngang til det.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
det er bra noen for det til.. har tydeligvis ikke satt meg nok inn i systemet...

 

Det er en del tekniske aspekter ved motorstyring ja og nok av sider å lese om MS på nett.

 

Jeg anbefaler alle som tenker på MS å lese gjennom alt fra oppbygging til oppstart til finjustering flere ganger før man begynner..

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del tekniske aspekter ved motorstyring ja og nok av sider å lese om MS på nett.

 

Jeg anbefaler alle som tenker på MS å lese gjennom alt fra oppbygging til oppstart til finjustering flere ganger før man begynner..

 

ja, er en fordel å iallefal prøve å sette seg inn i hvordan MS'n er oppbygd og innstilles... jeg har lest gjennom flere ganger å samt satt ved Megatune for å lære det å kjenne, men har mye å lære fremdeles!!

 

Såe jeg også anbefaler alle til å sette seg nøye inn i systemet før de tar oppstart så man ikke får problemer :jackinbox:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Nå har jeg kommet ganske godt igang med MSnS (MS1 v3 fra extraefi.co.uk) i min Volvo. Oppsett:

 

* Volvo b230+531 topp.

* Kjører med tenning (MSnS), coil+fordeler enn så lenge.

* Innovative LC-1 bredbandslambda

* Standard lufttempsensor og vanntempsensor (001 og 026/032).

* TPS fra en Volvo 850.

* Fordeler med hallgiver (fra lh2.2).

* Bankesensor koblet til MS.

 

Kjørte noen mil i dag med autotune og det funker ganske bra faktisk. Det er mye som må justeres, men det får jeg ta etterhvert, tenninga er litt vanskelig å vite hva som er bra. Sånn for å komme igang funker autotune veldig bra ihvertfall.

 

Noen som har tips om hvorfor det går i ganske mye rykk og napp? Har kjørt med minst mulig turbotrykk (ettersom jeg kjører inn motor) så det rykker og napper litt ved liten belastning og <3000rpm.

 

Skal prøve meg fram litt med bruk av megalogviewer og/eller vexme til generering av ve-tabeller.

 

Rykkinga ved 3000 omdr. kan komme av for mager blanding.. men du kjører med bredbåndslambda og loop kanskje? skal få rimelig grei blanding da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår