Gå til innhold

Vaske motorrom`?

Ranger emnet


ole12

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Lurte på om det er trygt å ta avfetting og så avspyling i motorrommet?

 

Er så trangt å komme til, så hørte en som sa det skulle gå helt fint, men måtte bare starte motoren å kjøre litt får å varme motoren slik at det ikke skal komme noe fuktighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jeg og høre noen syn på, for jeg gjorde dette i fjor, var veldig forsiktig med hvor jeg retta vannstrålen, men enda så tok det evigheter før bilen gikk som den skulle igjen etterpå!

Og å få demontert viktige tenningsdeler for å blåse de rein for vann kan en bare glemme på den bilen min vertfall.. Så jeg tør ikke å ta motorvask lenger :p

Får man først smaken på gode biler,

så fortsetter man gjerne å kjøre Audi videre også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlig bilsåpe når jeg vasker motor. samt hageslange med "bredde" på strålen. Skal være møkkete før jeg bruker avfetting, og j##"g møkkete før høytrykks vaskeren hentes frem. Zalo bruker jeg på kjøkkenet;) da de kan tørke ut plast slanger ol (sprekke/utette)

 

Møkkete:

Bøtte med bilsåpe

hageslange

EZ wheel brush http://www.autogeek.net/ezdetailbrush.html

Felgbørste funker veldig bra til å komme frem i kriker og kroker.

 

Spyler motor forsiktig med hageslange

Vasker over med EZ børsten og såpe samt gammel svamp ol

Spyler igjen

 

+ på hvis mye dritt:

Avfetting

 

+på hvis sinnsykt mye dritt:

Avfetting

Høytrykks vasker

 

Hemligheten min er følgende:

 

Etter motor er vasket ren, tar jeg Armor All tire foam over det meste i motoren (godt på plast ol) SÅ lukker jeg panseret og SÅ starter jeg bilen og lar den gå i rundt 10 min til motor blir varm og Armor All er fordunstet, da blir det seende slik ut:

 

IMG_4989.jpg

 

IMG_4988.jpg

 

Motor vasket for første gang på i alle fall 5år, med Vanlig bilsåpe, EZ brush og hageslange og Armor All tire Foam.

(Det står at Armor All er extremt brannfarlig, så vis forsiktighet med bruk av denne i motor rommet så ikke dere brenner opp bilen) dvs IKKE Armor All direkte på varm motor

 

Tar du ikke sjansen på AA tire foam, er vanlig plast fornyer også å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde motorvask på russebilen før vi hadde den på kontroll hos vegvesenet. (Hadde garantert ikke gått igjennom med tilstanden som var i motorrommet)

 

Først dekket vi til en åpning på luftfilteret, for så å bløte litt opp. Så gikk vi over med avfetting, før vi brukte varmtvannssteamer med lavt trykk. Ble ganske bra!

 

Eneste som ikke var helt bra var at "Water in fuel" lampen lyste etterpå, men den startet lett etterpå, og etter 15 min kjøring var det borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke så fint motorrom så deg da:)

 

Har en VW Corrado, og det er så vannskelig å komme helt til der det er skikkelig møkkete. Og da tenkte jeg på Avfetting og Avspyling.

 

Men kan jeg ikke da la motoren svive mens jeg vasker den da?

 

Litt dumt da vifter ol kaster såpe/avfetting ol rundt om

kring, men vet det blir gjort.

 

Prøv en wheelbrush el malekost og avfetting om du får armen ned der det er møkkete (med MOTOR AV!!! vel og merke;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å bruke en eller annen form for avfetting, lar det virke litt, spyler deretter av med høytrykkspyler. blir kvitt det aller meste av olje og dritt på denne måten.

 

Alt under panseret på en bil er laget for å tåle vann. Hvordan tror dere det ser ut under der når dere kjører på våt veg? det spruter selvfølgelig masse vann opp... Jeg vil ikke anbefale å bruke høytrykksyler direkte på dynamo, fordeler og div. "black boxes"

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Cosworthen kjører jeg på med avfetting og kraftig høytrykkspyler. Funker fjell. Fordeleren sitter gjemt under innsuget så det blir ikke noe direkte vannsprut.

 

Bare pass på å fjern eller dekk til åpne filtere om du har det. Jeg glemte meg og vasket over veivhusventilasjonsfilteret mitt. Det må oljes inn på nytt.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår