Gå til innhold

Hvilken olje bruker DU?

Ranger emnet


svein

Anbefalte innlegg

Noen som har lyst til opplyse om hvilken olje de bruker og om de er (mis)/fornøyd?

 

Har selv en 86 mod 325 med altformye ventil tikking. Nå går den på mineral olje i innkjøringen. Har hørt at rett olje skal kunne få vekk denne ulyden..

Hvis noen har hatt lignende problemer; fortell gjerne om de..

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjører begge bilene mine på Castrol GTX5 Lightec (?) 10W-40. Med den oljen forsvant alle ulydene på Audien (jfr. ventiltikking). Hondaens motor var i perfekt nystand fra før, så oljebyttet spilte ikke så mye rolle fra eller til på den, med hensyn til fjerning av ulyder (som jeg må legge til nok en gang: _ikke_ var der fra før av, til tross for 236.000 kilometers slit).

 

Vet jeg skryter uhemmet av Hondaen, med den har pinadø fortjent det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkinga kan komme av mange ting.

 

1. slitt kam

2. slitte ventilløftere

3. feil innstilt ventilklaring

 

Har man 1 eller flere av disse feilene så tikker den uansett olje.

 

Kjører selv med 15-40w olje. Synes det ble litt mindre tikking med denne olja. Men den er kanskje litt tykk om man bor i strøk med skikkelig kulde.

 

For øvrig er 15-40 og 15-50 anbefalt fra fabrikk.

 

Med litt tykkere olje lekker det ikke så mye gjennom pakninger og om man har slitt ventiltettinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kris

Tikkinga kan komme av mange ting.

 

1. slitt kam

2. slitte ventilløftere

3. feil innstilt ventilklaring

 

Har man 1 eller flere av disse feilene så tikker den uansett olje.

 

Kjører selv med 15-40w olje. Synes det ble litt mindre tikking med denne olja. Men den er kanskje litt tykk om man bor i strøk med skikkelig kulde.

 

For øvrig er 15-40 og 15-50 anbefalt fra fabrikk.

 

Med litt tykkere olje lekker det ikke så mye gjennom pakninger og om man har slitt ventiltettinger.

 

Har akkurat overhalt toppen (les; byttet kam, de fleste ventil-løfterene og justert ventilene) Har prøvd å justere ventilene ca 3 ganger. Den siste gangen var ventilene ok instilt men den tikka fortsatt. Har en mistanke om at jeg kanskje ikke har verdens beste tolmodighet, så en kompis ska ta ein kikke på det. Men olja må byttes likevel. Og hvis den kan bidra til mindre ventil tikking, så blir ikke det feil. :)

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører for øyeblikket med Castrol TWS motorsport og kommer til og fortsette med dette. Audin går finere og tikker ikke etter jeg skiftet :) 149 kr pr.liter veil utsalgspris...

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår