Gå til innhold

En oppfordring til alle som ferdes på norske veier

Ranger emnet


TG opel

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at syklister skal følge veitrafikkloven? Dvs at når du sykler på hovedveien, så skal du følge samme regler som meg?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg vet at det er ulovelig for to motorsykler og kjøre i bredden i samme kjørefelt. Og hver gang jeg møter på noen syklister så ligger de faen meg tre i bredden på svingete veier.

 

De har da vel ikke lov til det?

 

Og en annen ting, det står vel i veitrafikkloven at du skal ikke hindre andre. Dvs, om du ikke kan følge fartsgrensene, skal du slippe andre forbi. Jeg har ALDRI opplevd at noen syklister følger den regelen. De fleste jeg har møtt på tror de eier veien pga at de har en sykkel som koster mer enn bilen min.

 

Jeg har ingenting i mot syklister på veiene, så lenge de ikke er til hinder for meg, eller sykler flere i bredden. Om de gjør det, har de faen ikke noe grunn til og klage. Tre i bredden og de klager på at jeg kjører "nært" de. Milde skaper.

 

Og btw, om du som syklist skulle "tatt" siden min, så hadde jeg gladelig introdusert deg for Herr. Bakfanger, Herr. Bremselys og Herr. Hjulkryss, i den rekkefølgen :P

 

Som sagt, så lenge dere følger reglene og ikke er til hinder for øvrig trafikk, samt bruker sykkelstier hvor det finnes, så har jeg ingenting i mot dere syklister. MEN, med en gang dere begynner å oppføre dere som om dere eier veien, så mister jeg plutselig all respekt for dere og det dere driver med. Vi bilister skal være varsome, hensynsfulle og aktpågivende, å det SAMME gjelder for DERE.

 

Mvh

Pasient

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vet ikke hvordan regelen er for flere i bredden men jeg vil tro at det ikke er lov.

 

Som du skriver, hvis det er tre i bredden så synes jeg ikke de skal klage. Men når en alene ligger utpå kanten og blir sneiet, mener jeg at det er lov å si ifra.

 

Som syklist hadde jeg ikke kommet til å tatt siden på noen som helst bil med mindre de kjører inni meg.

Men som jeg skrev, den gangen jeg slo med staven borti en bil når jeg gikk på rulleski, da følte jeg meg plutselig redd og irritert og reaksjonen min var at jeg slo med staven. Men det hele kom av at en bil kjørte så nær meg med tuta på at jeg følte at han presset meg ut av veien.

 

Nok om den episoden.

 

 

Men som du skriver, syklister må også følge reglene og ta hensyn.. Og jeg tror veldig mange syklister har mye å tenke seg om når det gjelder å slippe biler forbi..

Jeg har nesten aldri opplevd at en syklist har stoppet og sluppet meg forbi når jeg kjører bil bak, men det har aldri Olga på 72 gjort heller....

 

Jeg som syklist gjør mitt beste når det gjelder å være en hensynsfull trafikant, og blir derfor veldig skuffa når billister ikke er det samme.

 

Igjen tror jeg vi er enige om at det som gjelder er gjensidig respekt og hensyn ovenfor hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mas på myndighetene om ikke du kan få deg en sykkelbane da menneske! vi bilister som liker å drive på med hobbyen vår som kan øke risikoen for ulykker osv må ty til bane for å ikke bli bøtelagt/miste lappen/fengsel. og hvorfor skal du lage skader på bilen min for fler foldige 1000 fordi du er så hemma at du ikke klarer og tenke at det smarte i din situasjon er å få en sånn refleks drit på stang som bygger gjerne ut 1m fra sykkelen på siden, så bilene faktisk MÅ kjøre lengre vekk. hvis du ikke klarer å ta hensyn til alle de som blir irritert fordi du er så lat at du ikke klarer og ha samme tempo som oss- bør du finne deg en annen måte å komme fra a til b på.

 

en annen ting er det du sier om 10sek i rushen. hvis 500biler passerer deg iløpet av 1 tur du har i rushen, og alle må vente i 10sek før de kan kjøre forbi blir dette 5000sek= 83minutter må alle bilene da tilsammen vente. og si det er 1.5menneske i hver bil- kan du tenke deg hvor ufattelig mye tid du faktisk skal påtvinge folk å avse for deg. fordi du føler et ubehag fordi folk ikke gidder å bremse ned.

 

sykler du for å spare miljøet kan du bare drite i det. du påfører også de som må bremse ned for deg en ekstra kostnad for dette. ifølge kjørekomputeren i bilen min øker bensinforbruket fra 0,7 til fort 2.5 liter pr mil ved en langsom akselerasjon og enda mer hvis jeg skal foreta den hurtig. dette argumentet mitt beviser derfor at hvis disse 500bilene hadde sluppet å bremse ned for deg- hadde det spart miljøet mer.

 

er det trimmen du er ute etter- kjøp spinningsykkel og sett den forran tven. er det natur opplevelser du er ute etter foreslår jeg heller en tur i fjellet. er det å være et irritasjonsmoment, øke bensinforbruk og evt ødlegge lakken på biler du er ute etter er du i ditt rette element.

 

og ang den historien. BULLSHIT! jeg blir faktisk lei meg på deres vegne fordi dere "faller" for en historie som det. at sykkelulykker innblandet med bil forekommer vet jeg temmelig godt, men kun i tilfeller hvor en eller begge er uaktsomme.

 

jeg tar ikke parti med bilister som tar uaktsomme forbikjøringer i innlegget mitt- og håper du kan ta det til følge når du sikkert blir like irritert på meg som jeg er på deg fordi du må plage meg . både på veien når jeg vil forbi- og fordi du faktisk poster dette innlegget ditt fordi du er så ufattelig naiv at du tror at folk vil kjøre mer hensynsfullt forbi deg.

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ihvertfall at ikke alle har peiling på sykkel....

 

Du skal få låne sykkelen min så kan du sette på en reflekspinne på en meter som du tydeligvis har liggende også kan du sykle i 80km/t på flata. Tipper du hadde blitt stille jeg..

 

Jeg sykler aldri i rushen så det problemet er løst før det har blitt noe problem..

 

Kan ikke du si ifra når du er å kjører på bane da, så kan jeg sykle trygt den stunda...

 

Har mye mer jeg kunne skrevet direkte til deg og andre med samme mening men velger å ikke gjøre det.

 

Jeg skriver heller at alle som er ute på veien og som ser en syklist, ta hensyn så tar syklisten hensyn.. Hvertfall hvis dere kjører forbi meg. Jeg tar hensyn så godt jeg kan uansett hva slags kjøretøy jeg bruker.

Gjør det dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til kommentaren din om at folk på rulleski ikke flytter seg til siden..

 

Skal en ikke gi vei til raskereferdende trafikkanter?

 

Jeg er ingen tilhenger av farlige forbikjøringer og mangel på hensyn i trafikken, jeg liker hensyn i trafikken, men det er da like fult slik at man skal slippe frem andre trafikkanter.

 

Upraktisk? Trafikkreglene er ikke alltid praktiske for alle.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo man skal gi vei til raskerefarende, men ikke alle gjør det dessverre.. De fleste gjør nok ikke det.

 

Tror egentlig alle er for hensynsfull trafikk, problemet er bare å sette seg i en annens situasjon. En billist burde prøve å sette seg i en syklists situasjon og omvendt..

 

Nei trafikkreglene er ikke like praktiske for alle, man må gjøre det beste ut av det.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen på rulleski slått staven sin i bilen min med vilje, hadde han eller hun fått seg en tur i bilen min og blitt med på et verksted for å få skadene taksert og så fått regninga etterpå.. Om du må ødelegge andres eiendom fordi at du føler deg redd eller provosert, så finnes det mange mennesker som du kan prate med om å få temperamentet ditt under kontroll. For sånn oppførsel burde ikke tillates.

 

En annen ting.. Jeg kjører lastebil på jobb, så var det her en dag forige uke. klokka var 5 på ettermiddagen og jeg skal ut på oppdrag, står så i en ganske trafikert rundkjøring og oppdager to damer på sykkel som kommer syklende på fortauet på min venstre side. står å venter litt til det blir klart til at jeg skal kjøre og begynner å stusse på hvor det ble av de damene, så jeg ser etter dem og da viser deg seg at de har syklet opp på siden av lastebilen min. De hadde da plassert seg mellom lastebilen min og autovernet og jeg skulle til høyre i rundkjøringa og over en liten bro. i tillegg får jeg en midrabatt på min venstre side.

 

I det jeg begynner å kjøre, kan jeg ikke kjøre fortere enn tyoe 10 kmt fordi at jeg ikke vil klemme de damene mellom bilen min og autovernet. hu ene sykler videre opp på siden min sånn at hun ligger paralelt med hytta på bilen og så jeg blir nødt å slippe henne forbi, hun snur seg og ser på meg og jeg rister på hodet, og det samme gjør hun tilbake til meg. jeg må også slippe hu andre dama forbi meg fordi jeg skal til høyre i neste rundkjøring igjen.. Så kommer spørsmålet mitt.. Hva tenker du med når du sykler på innsiden av en lastebil midt i rushen ?

 

i 80% av tilfellene når jeg er ute og kjører og møter på 2 syklister eller flere, så ligger de alltid flere i bredden, ligger du 2 biler i bredden når du er ute og kjører med kammeraten din fordi at dere skal kunne prate?

 

Min personlig mening er at det er flere idiotiske syklister enn det er idiotiske bilister når det kommer til tilfelle mellom syklister kontra bilister.

 

En siste ting, hadde jeg vært syklist og på død og liv måtte ha sykla på veien, hadde jeg valgt ut en annen rute enn hvor jeg måtte ut i 80 sona og/eller trafikerte veier med mye kryss og rundkjøringer. Men dette er jo meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen på rulleski slått staven sin i bilen min med vilje, hadde han eller hun fått seg en tur i bilen min og blitt med på et verksted for å få skadene taksert og så fått regninga etterpå.. Om du må ødelegge andres eiendom fordi at du føler deg redd eller provosert, så finnes det mange mennesker som du kan prate med om å få temperamentet ditt under kontroll. For sånn oppførsel burde ikke tillates.

QUOTE]

 

Det samme kan jo jeg si om billister, at hvis de absolut må kjøre forbi mot en bakketopp eller sving eller kryss, så burde de miste lappen... Er forresten ikke helt sikker på om jeg hadde måttet betale den regninga. Det kommer an på situasjonen men slik det hendte meg når jeg slo i bilen så følte jeg at jeg ble presset av veien.. Og politiet syns ikke veldig synd på billistn som måtte slakke av litt på gassen og bruke krefter på tuta si... Jeg vil si at jeg prøvde å komme meg unna, og på den måten vike, men han viste 0 hensyn...

 

 

Når det gjelder den episoden din med lastebil er jeg helt enig med deg. De har 0 vett når de gjør som de damene...

 

Altfor mange syklister sykler to i bredden, men jeg tror ikke det er flere uvettige syklister enn uvettige billister. Men det er mange av begge, det kan vi være enige om..

Jeg er og enig i at man bør unngå alt for mange rundkjøringer og store kryss på sykkel, men det er vanskelig å unngå 80-soner hvis man skal på en 5-timers sykkeltur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte for en drøy uke siden en hel gjeng, sportslige karer, som var ute på sin årlige sykkeltur - Tour De Francs folk. Jeg vil anta at de var omtrent 50stk. Jeg har stort sett ingen problemer med syklister i veibanen, men når man bruker et helt felt og ikke vil vike for en kø med 10 biler bak seg har man virkelig ingenting i veibanen å gjøre. Det ente med at etter en god del minutter i baken på sykkeltullingene ble det foretatt farlige forbikjøringer av meg og flere biler. Jeg mener også at syklister som ligger i veibanen og ikke viker for bilen (fordi den ikke kommer forbi, pga. motsatt kjørefelt) ikke har noe å gjøre i veienbanen. Skulle vært forbud!

 

Når det gjelder rollerblades gutte bør de pent holde seg på fortauet. De har absolutt ingenting i veibanen å gjøre, og å begynne å ripe opp en bil med en stav fordi han ikke vil slippe bilen forbi blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vil ikke sykklistene sykkle på gang og sykkelstien?

 

Her er det veldig lite mennesker på gang og sykkestien, men likevel er det folk som skal sykkle i veien.:hvaskjera

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ihvertfall at ikke alle har peiling på sykkel....

 

Du skal få låne sykkelen min så kan du sette på en reflekspinne på en meter som du tydeligvis har liggende også kan du sykle i 80km/t på flata. Tipper du hadde blitt stille jeg..

 

Jeg sykler aldri i rushen så det problemet er løst før det har blitt noe problem..

 

Kan ikke du si ifra når du er å kjører på bane da, så kan jeg sykle trygt den stunda...

 

Har mye mer jeg kunne skrevet direkte til deg og andre med samme mening men velger å ikke gjøre det.

 

jeg vil gjerne se deg sykle i 80kmt på flaten også.. tipper ganske enkelt at du ligger kanskje i 30-40kmt MAKS avhenging i hvilken form du er i, i snittfart. tror kanskje du bør jekke deg ned noen hakk mr. kjepphøy- fordi nå er du på et bil- og ikke sykkel forum. og praktisk sett vinner bil mot sykkel hvis vi skal snakke om hvem som presser hvem.

 

dessuten så har gatesyklene (hvertfall de fleste) såpass dårlige bremser at de ALDRI i verden hadde blitt godkjent med skilt med den bremsestrekningen de har. jeg syns heller det er farligere med deres bremsestrekning enn at bilene ligger litt fornærme. og det er heller DU som bør miste lappen fordi det er du som er det største faremomentet her, ikke jeg.

 

og du når du står på rulleski. kan du ikke stikke staven ut til siden da, slik at bilene ikke kommer "faretruende" nær? så lager du litt mer rom til deg selv. jeg håper forstår at du er stokk dum i hode når du tror du kan endre kjøreatferden til flertallet av den norske befolkning.

 

jeg håper også at du forstår at det beste du kan gjøre hvis du absolutt skal ferdes i BIL veien og ikke på SYKKELveien, er å finne på triks som gjør at biler ikke kommer faretruende nær. (feks staven ut til siden, stang ut fra siden på sykkelen):thanks

 

EDIT: hvorfor skal jeg si ifra hver gang jeg skal kjøre på bane/ikke er i trafikken? kan ikke du heller ta litt forhåndsregler når problemet er DITT, og du kan faktisk ikke gjøre en drit for å hindre det?

 

og at du hiver stavene på bilen min forhindrer ikke at du ikke tryner hvis jeg kjører fareturende nær og presser deg utav veien. dvs det har ikke noe vits. det som heller skjer er at jeg kjører forbi deg- og hugger i bremsene slik at du kresjer i meg- og siden du holdt forliten av stand til forrankjørende (meg) så må du betale for ny sykkel til deg selv, lakken på siden på bilen min, og ny bakdør til meg. i tillegg da til hvor ufattelig vondt du har det etter "ulykken" og etter at du får smake at bilen er størst. jeg blir bare glad til fordi da kan jeg ta meg råd til hellakkering. :)

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange steder er sykkelveiene bare noen få km mens de skal trene i 5 timer...

 

Som sagt før, når mange syklister kjører i bredden blir det mange farlige forbikjøringer. Og der har syklistene mye å lære...

 

T.A.S: Du har misforstått. jeg slang ikke med staven fordi jeg absolutt vil være jevel og ødelegge for billisten. Nå får du bruke øya og lese det som står da. Så klart ville jeg at bilen skulle forbi... Herregud, folkens. Les det som står, ikke lag egen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange steder er sykkelveiene bare noen få km mens de skal trene i 5 timer...

 

Som sagt før, når mange syklister kjører i bredden blir det mange farlige forbikjøringer. Og der har syklistene mye å lære...

 

T.A.S: Du har misforstått. jeg slang ikke med staven fordi jeg absolutt vil være jevel og ødelegge for billisten. Nå får du bruke øya og lese det som står da. Så klart ville jeg at bilen skulle forbi... Herregud, folkens. Les det som står, ikke lag egen historie.

 

du slang med staven fordi du syns bilen skulle ha hatt større avstand? ser ikke helt hvordan du skulle fått bilen til å få større avstand til deg fordi..

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange steder er sykkelveiene bare noen få km mens de skal trene i 5 timer...

 

Som sagt før, når mange syklister kjører i bredden blir det mange farlige forbikjøringer. Og der har syklistene mye å lære...

 

T.A.S: Du har misforstått. jeg slang ikke med staven fordi jeg absolutt vil være jevel og ødelegge for billisten. Nå får du bruke øya og lese det som står da. Så klart ville jeg at bilen skulle forbi... Herregud, folkens. Les det som står, ikke lag egen historie.

 

Må jeg sitere hva du skrev?

 

Jeg har allerede møtt flere som ikke deler synet mitt. Senest denne våren ble jeg meldt til politiet fordi jeg slo i en bil. Politiet møtte meg lenger bort, da hadde denne billisten dratt. Jeg sa hva som skjedde, billisten begynte å tute 50 meter bak meg, tuta hele veien forbi og kjørte med en avstand på ca 0,5 m, jeg slo med staven og traff bilen, han stoppa og brukte kjeft.

Og da sa politiet: Faans folk som ikke kan respektere at andre bruker veien, han burde roe seg tre hakk...

Så takk jeg vet hva jeg prater på her...

 

Hadde du virkelig trengt å slå med staven? Du må jo ha slått av en eller annen grunn, og jeg rekner med at det var pga. billisten som tutet. Hadde du hatt litt sunn fornuft i hodet hadde du heller bare latt bilen passere. Så vidt jeg vet hadde du INGEN grunn til å slå med staven, bilen derimot tutet fordi du brukte for mye plass i veibanen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får syklistene o.l. slutte å sykle 5 i bredden, og bruke sykkelstien der det faktisk er sykkelsti!! Bortsett fra det så får dere sykle så mye dere orker uten at jeg skal hisse meg opp pga dere.

 

Men den dagen en rulleskiløper smeller skistaven i sida på bilen min, syns jeg alvorlig synd på vedkommende..:bambam: :biker :ex_machin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår