Gå til innhold

340/360 - hva bør jeg se etter?

Ranger emnet


sablabra

Anbefalte innlegg

Min første post på forumet! Anyhow, sitter og vurderer en Volvo 360 eller 340. Siden disse bilene gjerne er 20 år gamle, er det mye som kan gå galt regner jeg med. Men hva skal jeg se etter av feil og mangler? Hva er gode tegn? Hvor ser jeg etter rust, typiske områder? Er bilen grei å skru på selv?

 

Jeg tenker i all hovedsak på 2 literen innsprut med ca. 115hk. Er det en grei og forholdsvis driftsikker motor? Er forholdsvis fersk når det gjelder å skru på biler, så jeg trenger en bil hvor jeg kan skru det meste selv og hvor jeg har god deletilgang... Har hørt mye jævlig om om blant annet girkassa på grunn av den uvanlige plasseringen. Er det et stort problem?

 

Takker for alle innspill på forhånd! Det er synd å se at det blir stadig færre og færre 360/340 på markedet nå, må kanskje skaffe meg en mens jeg enda kan :phatyo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en 360, også må du ha en med enten b200k eller b200e, det er volvo motorer, det andre er no sånn fransk drit, det er BARE Å STYRE UNNA, hvis ikke ber du om problemer...

Volvomotorene går som regel evig og litt til...

 

mener 340 er de som ble levert med franske, og noen 360er ble levert med de, men skal ikke si noe sikkert på den saken...

 

Girkassa sitter på bakakselen, ikke noe stort problem det egentlig...

 

Å skru på bilen er kanskje ikke like lett som på 240/740, da det er endel mindre bil så ergo trangere plass, men tror ikke du må være rakketforsker.

 

Ellers så er den vedlig god å slædde med på løst underlag, og har kjøreegenskaper som en båt..

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sålenge du går for 360, er det Volvo-motor. Disse får du med B19, B200K (forgasser) B200E (GLT-modellen) B200F. Forskjellen på E og F er at F har katalysator.

 

De er helt OK å skru på, noen ting er vanskeligere enn andre Volvo-modeller, andre ting er enklere.

 

340 med B14 er ikke helt håpløs den heller, bare sørg for at du ikke går for en med "remjohan", altså reimdrift.

Det er somregel M45R eller M47R. (R for rear, bakmontert. Transaksel.)

 

Hvis du lurer på no mer, er det bare å spørre. Jeg har hatt 360 før, og svarer gjerne.

 

Skulle hatt en ny en gitt.. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det stemmer vel at 1,7l og 1,4l i 340 er Renault-motorer, så de skal jeg nok unngå. Ser ut som om B200E eller B200F er mest aktuelt, ettersom at jeg ikke er veldig begeistret for forgassere...

 

Jeg lurer litt på hvor typiske rustområder er jeg? Hva annet av feil skal jeg se etter? Hvordan merker jeg lett om støtdempere, bærekuler, opphenget osv. er slitt? Typiske slitedeler som f.eks registerreim bytter jeg vel nesten uansett :)

 

B230ft: Kan kanskje være en fordel å begrunne hvorfor jeg heller burde kjøpe en 240 eller 740? Jeg liker originale 240/740/940 også veldig godt, men det er bare et eller annet ved 360 jeg liker :p

 

 

Btw, hvor dårlige/gode er kjøreegenskapene? Vet at den krenger og gynger ganske jævlig, men at vektfordelingen skal være god blant annet på grunn av at girkassa er bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "stor" Volvo fremfor "liten": Det finnes gode argumenter for 240, 740, 940 - hvis man verdsetter f eks formen, størrelsen, sikkerheten og kvaliteten. Mange av oss mener nærmest at dette er noe av det beste som finnes i bilverdenen uansett, så til syvende og sist blir det et "religiøst" spørsmål. ;) 360 har vel også sine tilhengere, så det er disse du bør høre på hvis det er en slik bil du er ute etter...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "stor" Volvo fremfor "liten": Det finnes gode argumenter for 240, 740, 940 - hvis man verdsetter f eks formen, størrelsen, sikkerheten og kvaliteten. Mange av oss mener nærmest at dette er noe av det beste som finnes i bilverdenen uansett, så til syvende og sist blir det et "religiøst" spørsmål. ;) 360 har vel også sine tilhengere, så det er disse du bør høre på hvis det er en slik bil du er ute etter...

 

Ja, blir kanskje litt vanskelig når alle skal promotere sin egen "religion" :knock:

 

Når det er sagt har jeg ikke utelukket "stor" volvo heller, jeg ser spesielt litt på 940. Den blir selvsagt dyrere i innkjøp og mest sannsynlig høyere forbruk, men hvordan blir forsikring og utgifter for deler osv. sammenlignet med en 360? Er ikke 360 rimelig å forsikre for en fersk 18-åring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en 360, også må du ha en med enten b200k eller b200e, det er volvo motorer, det andre er no sånn fransk drit, det er BARE Å STYRE UNNA, hvis ikke ber du om problemer...

Volvomotorene går som regel evig og litt til...

 

mener 340 er de som ble levert med franske, og noen 360er ble levert med de, men skal ikke si noe sikkert på den saken...

 

Girkassa sitter på bakakselen, ikke noe stort problem det egentlig...

 

Å skru på bilen er kanskje ikke like lett som på 240/740, da det er endel mindre bil så ergo trangere plass, men tror ikke du må være rakketforsker.

 

Ellers så er den vedlig god å slædde med på løst underlag, og har kjøreegenskaper som en båt..

 

er ikke den volvo motoren b200K en motor som det er vanskelig å skaffe deler til? jeg hadde b230K motor i min 88mod 240. dyrt å fikse den så jeg heiva ut den og satte inn fk motor.

jeg har aldri sittet i en bil som er så lett på rumpa på glatta som 340/360 bila, utrolig morsomt bil!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, hvor dårlige/gode er kjøreegenskapene? Vet at den krenger og gynger ganske jævlig, men at vektfordelingen skal være god blant annet på grunn av at girkassa er bak?

 

Ja den gynger som en båt, orginalt. Men fremdeles er den veldig fin å leke med på vinteren, og den føles ikke som den skal velte når man slædder, som mye annet. Jeg sitter alttid med kjempeglis når snøen laver ned:volvsmile

Med bedre dempere(gas) og senkefjærer fjærer tror jeg kjøreegenskapene blir bra.

Også syns jeg setene i bilen er dårlige, alt for store og gir liten støtte. Jeg blir nok å bytte mine til noen bøtteseter.

 

Sikkert smart å kjøpe en med innsprut.

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp min 360!! hehe.. er b200e motor!! 180 000 km.... glt interiør ( fine stoler ) Sentral lås, el vinduer, tåkelys!!

 

Jeg kommer nok til å vente en stund med å kjøpe vil jeg tro. Tør jeg spørre hvorfor du selger den? :)

 

Nikdev: Takk for svar, bøtteseter blir det nok uansett hvilken bil jeg kjøper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å vente en stund med å kjøpe vil jeg tro. Tør jeg spørre hvorfor du selger den? :)

 

Nikdev: Takk for svar, bøtteseter blir det nok uansett hvilken bil jeg kjøper ;)

 

Har kjøpt meg 740.. var det jeg ville ha helt siden jeg starta på lappen... men kjøpte bilen etter farfar (!) fordi den var i bra stand, bra pris osv.. har vært stolt eier i 2 år! trenger ikke 2 biler så skal selge den snart... kan poste bilder om det er interesse..

 

bare dette ikke blir for mye kjøp/salg i denne delen av forumet så!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du lurer på plasser der det er rust på ein 300 serie volvo er dette plassene å sjå:

Jekkfestene framme og bak, innerskjerm framme, kanalane(seff), også framme ved vangene på sidene, der er det ofte rusta litt.

Desse plassane kan du fort pruta litt på. Ofte lurt å sjekke tannstang, kan være gåen.

Lurt å sjekke fjørfestene bak for å sjå koss det ser ut, samt sjekke om gir/kardang ser fint ut(ikkje masse oljelekasje).

 

Og ein ting til, fjørkoppane på fjærbeina framme, sjekk dei. det er ein plass det ALLTID ruste på ein 300-serie, og det er litt arbeid å bytte desse.

 

Noko meir du lurar på så spør;) har skrudd sånn bil i 6 år nå både som løpsbil og gatebil, så vil tru eg har litt erfaring i alle fall;)

1986 Volvo 240 2.3 Stv

1982 Volvo 360 2.3 Rcn u/2.4

1986 Volvo 360 2.3 Bilcross

1999 Hyundai Galloper 2.5 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår