Nitrofish Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 kommer jo an på hva du skal bruke den til...skal du trimme litt er det jo ikke uvanlig å bytte stempler eller veiv, og da trenger du andre råder. (når det gjelder motoren over har den mye mer slag enn den originalt hadde, så det er umulig (og ikke aktuelt) å bruke de rådene som en gang har sittet i blokka.) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 Gir ikke lang slaglengde mere moment? mens kort slaglengde tillater høyere turtall og gir mere hester? Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 Stor stempeldia. og kort slaglengde er mindre turtallsvillig enn en langslagsmotor med mindre stempler. Så skal du gå opp i motorvolum er det mye bedre å bytte veiv iforhold til å bore opp. Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mk1classic Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 Originally posted by SpeedWell Stor stempeldia. og kort slaglengde er mindre turtallsvillig enn en langslagsmotor med mindre stempler. Så skal du gå opp i motorvolum er det mye bedre å bytte veiv iforhold til å bore opp. Ta å tenk litt på det du har skrevet.. ;) Siter "mk1classic" '83 Golf GTI Rabbit '83 Golf GTI "Prosjekt" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 Les en gang til selv, eller forklar hva du mener er feil. Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 Originally posted by Hersker Hans Gir ikke lang slaglengde mere moment? mens kort slaglengde tillater høyere turtall og gir mere hester? Det er et spørsmål som krever definisjon... Etter det jeg har sett etter å ha prøvd ganske mange forskjellige kombinasjoner på et dynoprogram som heter desktop dyno 2000 (veldig nøyaktig) er at en overkvadratisk (dvs større borring enn slaglengde) motor har en flatere momentkurve enn en under-. (jo flatere momentkurven er, jo høyere turtall man har høyt moment på, jo høyere effekt får man) Riktig at med kortere slaglengde kan turtallet økes, fordi stempelhastigheten går ned. En lang slaglengde (forutsatt at motorvolumet er det samme) gir som regel høyere dreiemoment, men ikke nødvendigvis høyere effekt, på grunn av den spisse momentkurven. allikevel kan en overkvadratisk motor gi massere av moment med riktige kammer, og kan ofte føles som sterkere enn en underkvadratisk en, fordi den er "seigere", den opprettholder momentet over et bredere register. WRC- motorene til skoda er 10mm underkvadratiske, fordi de ikke skal ha noe voldsomt turtall, mens en Cossie motor er drøyt 14mm overkvadratisk, og disse snurrer jo litt mer. så er f.eks den nye M3 motoren nesten 4mm underkvadratisk igjen og den har jo en høy litereffekt, mens honda S2000 motoren er 4mm overkvadratisk, og den har jo også høy litereffekt... Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 Originally posted by SpeedWell Les en gang til selv, eller forklar hva du mener er feil. Det er stikk motsatt:) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mk1classic Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 Jeg antar du mener motsatt. En turtalls motor er vanligvis overkvadratisk altså den har større borring en slaglengde. Se på en Formel 1 motor som har maks turtall på ca 19.000o/min nå. Den er meget overkvadratisk med en stempel diameter rundt 95-100mm og 10 sylindere. (Det er opp til deg å regne ut slaglengden til de motorene ;) ) Store skips motorer med mye dreiemoment og lite turtall har lang slaglengde og liten stempel diameter (relativt til slaglengde) Du får mer motorvolum ved å øke stempel diameter enn slaglengde. Dette ser man fra formelen for motorvolum. Stempel diameteren / radien har større påvirkelighet på total volumet da igjennom sin opphøyning i 2 potens. Totalt motorvolum = antall sylindere x ( (pi ) x stempel radien^2 ) x slaglengde Siter "mk1classic" '83 Golf GTI Rabbit '83 Golf GTI "Prosjekt" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 altså ca 40mm, sånn kjapt.... teorien med masse slag var noe Pyssjå ingeniørene drev på med for 50-60år siden, med motorer som hadde 80mm borring og 128mm slag... dette måtte jo være gromme motorer mente de....heldigvis forbedret de seg litt ihvertfall.. Men, man kan lage turtallsvennlig underkvadratisk motor også, bare man bruker lette og sterke nok deler... Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 Originally posted by mk1classic Jeg antar du mener motsatt. En turtalls motor er vanligvis overkvadratisk altså den har større borring en slaglengde. Se på en Formel 1 motor som har maks turtall på ca 19.000o/min nå. Den er meget overkvadratisk med en stempel diameter rundt 95-100mm og 10 sylindere. (Det er opp til deg å regne ut slaglengden til de motorene ;) ) Store skips motorer med mye dreiemoment og lite turtall har lang slaglengde og liten stempel diameter (relativt til slaglengde) Du får mer motorvolum ved å øke stempel diameter enn slaglengde. Dette ser man fra formelen for motorvolum. Stempel diameteren / radien har større påvirkelighet på total volumet da igjennom sin opphøyning i 2 potens. Totalt motorvolum = antall sylindere x ( (pi ) x stempel radien^2 ) x slaglengde Jeg har såfall blitt fortalt det stikk motsatte. Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Oktober 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2003 Da må du fortelle vedkommende som fortalte deg dette at han/hun tar feil!:) (Wohoo, post 200! ehh...) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Gidd ikke lese alt dette nei, men kan no iallefall si at det kommer an på hva du skal bruke den til. Du kan ikke ha ENORM slaglengde hvis du skal ha høyt turtall f.eks, da blir stempelhastigheten for stor... Men du får ikke dreiemoment uten enorm slaglende, kun hester pga det enorme turtallet... Men god natt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by mk1classic Jeg antar du mener motsatt. En turtalls motor er vanligvis overkvadratisk altså den har større borring en slaglengde. Se på en Formel 1 motor som har maks turtall på ca 19.000o/min nå. Den er meget overkvadratisk med en stempel diameter rundt 95-100mm og 10 sylindere. (Det er opp til deg å regne ut slaglengden til de motorene ;) ) Store skips motorer med mye dreiemoment og lite turtall har lang slaglengde og liten stempel diameter (relativt til slaglengde) Du får mer motorvolum ved å øke stempel diameter enn slaglengde. Dette ser man fra formelen for motorvolum. Stempel diameteren / radien har større påvirkelighet på total volumet da igjennom sin opphøyning i 2 potens. Totalt motorvolum = antall sylindere x ( (pi ) x stempel radien^2 ) x slaglengde Halla, satt lenge å så på den formelen. er temmelig trøtt nå da, kom hjem fra verkstedet, vi har støpt 100 kvm med gulv.. Jaja, avsporing avsporing kl er 0600. Tror du må komme bort å regne litt på hva slags stempler og råder og trykk og slaglengde og kompresjon og ladetrykk og ditt og datt jeg må ha på den neste motoren i Camaron. Det hadde sikkert blitt knallbra. Prøvde å finne ut hvorfor økning i boring øker volum mere enn slaglengde, det er jo rett å slett fordi at jeg ser at stempel radien er opphøyd i andre :-), mere klarer jeg ikke forstå nå. Den nye motoren min blir jo en 350, men jeg ser mange bygger den om til 383 "stroker" med større slaglengde, og muligens mindre turtall, er ikke sikker, men med de rette delene kan man sikkert opprettholde det svimlende høye turtalle Chevy 8rn har fra før ;) Tror den skulle passe bedre med kompressor. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by mk1classic Jeg antar du mener motsatt. En turtalls motor er vanligvis overkvadratisk altså den har større borring en slaglengde. Se på en Formel 1 motor som har maks turtall på ca 19.000o/min nå. Den er meget overkvadratisk med en stempel diameter rundt 95-100mm og 10 sylindere. (Det er opp til deg å regne ut slaglengden til de motorene ;) ) Store skips motorer med mye dreiemoment og lite turtall har lang slaglengde og liten stempel diameter (relativt til slaglengde) Du får mer motorvolum ved å øke stempel diameter enn slaglengde. Dette ser man fra formelen for motorvolum. Stempel diameteren / radien har større påvirkelighet på total volumet da igjennom sin opphøyning i 2 potens. Totalt motorvolum = antall sylindere x ( (pi ) x stempel radien^2 ) x slaglengde Eller du kan ta den enkle formen...for en Cossie blir volumet 0,7854x9,082x9,082x7,695x4=1993,98cc... 0,7854 er pi delt på 4,alle mål i motoren i cm...ergo kubikkcm i svaret :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2003 Originally posted by Nitrofish Det er et spørsmål som krever definisjon... Etter det jeg har sett etter å ha prøvd ganske mange forskjellige kombinasjoner på et dynoprogram som heter desktop dyno 2000 (veldig nøyaktig) er at en overkvadratisk (dvs større borring enn slaglengde) motor har en flatere momentkurve enn en under-. (jo flatere momentkurven er, jo høyere turtall man har høyt moment på, jo høyere effekt får man) Riktig at med kortere slaglengde kan turtallet økes, fordi stempelhastigheten går ned. En lang slaglengde (forutsatt at motorvolumet er det samme) gir som regel høyere dreiemoment, men ikke nødvendigvis høyere effekt, på grunn av den spisse momentkurven. allikevel kan en overkvadratisk motor gi massere av moment med riktige kammer, og kan ofte føles som sterkere enn en underkvadratisk en, fordi den er "seigere", den opprettholder momentet over et bredere register. WRC- motorene til skoda er 10mm underkvadratiske, fordi de ikke skal ha noe voldsomt turtall, mens en Cossie motor er drøyt 14mm overkvadratisk, og disse snurrer jo litt mer. så er f.eks den nye M3 motoren nesten 4mm underkvadratisk igjen og den har jo en høy litereffekt, mens honda S2000 motoren er 4mm overkvadratisk, og den har jo også høy litereffekt... Hvor lenge har du brukt det programmet,sånn cirka...? Hvor nøyaktig prater vi om? Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.