Gå til innhold

Amcar som førstebil?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

God 1. Mai alle sammen. Har et par spørsmål til de allvitende AmCar entusiastene her på forumet!(og alle andre som viser interesse selvfølgelig :) )

 

Jeg er nitten år og lurer på å kjøpe meg bil - Eller, det vil si, jeg MÅ kjøpe meg bil før 1. Juli, for da skal jeg kjøre til Roskilde-festivalen i Danmark. Har en forkjærlighet for Amerikanske biler, men ikke noe mer enn at jeg liker å dra på 4.Juli-treff i Lillestrøm ettersom jeg er herfra og liker måten de ser ut på. Har kikket litt rundt og har ikke tenkt til å bruke mer enn 20 000. Veit at dette ikke er så mye, men skal nok være nok til å få meg en grei cruiser fra sent 70- eller tidlig 80-tall.

 

Det jeg lurer på er om en amcar går an å ha som en bruksbil (i mitt tilfelle - førstebil), eller om det blir for dyrt med tanke på forbuket. Har bl.a sett på en 1980 mod Chevrolet Malibu (350?) på finn.no. Liker sånne biler med fint interiør og automatgir går fint. Hvor bør jeg lete ? Er import en reel mulighet ettersom jeg har tenkt til å bruke lite? Veteranbiler kontra nyere. Hvordan er reglene med veteranbiler (avgifter, antall km man kan kjøre i året osv.)?

 

Her er forresten link til den bilen jeg har kikket på:

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=9816074&sid=11abcdaPe_586565&pos=2&tot=3

- Dere som har kunnskaper og erfaring: Hvordan ser dette ut prismessig? Hva bør jeg være kritisk til?

 

Håper noen kan ta seg litt tid og svare på noen av spørsmålene. Vet det ble litt mye, men alt av tilbakemelding er fint!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser vel OK ut den der... finner ikke mye spennende i bra stand til dine 20.000'

 

Klart du kan bruke denna som bruksbil...

vil bruke rundt 1l per mil eller noe mer...MEN er det en fin gubbebil, å du drar den ut i saltlaken en vinter... ja da tror jeg du muligens får en overraskelse.

Kan komme mye rust og godaker fra utpå nester sommer da...

 

Mitt tips.... ikke mye mandigt, men praktisk ;)

 

Finn deg en Toyota corolla/starlett... bruker minimalt med bensin...billig forsikring, billige deler...

 

Kør med denne å spar kr.... så du kan kjøpr deg en bil til 50-100. 000 eller mer.

 

Da vil du muligens ha mere glede av den som "lekebil", å heller knekjøre en Toyota isteden...

 

MVH en med 85 Starlet. :D

Å Chevy Big dually og 68 Camaro med STOR bensinsluker...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Er jo utrolig mange billige biler til salgs i norge, men ikke så mange amerikanske. Derfor jeg har lyst på en også. Selv om det ser gubbebil ut, liker jeg stilen:) Velour-seter, og rødt dash f.eks. Litt "luksus" i forhold til en gammel toyota eller volvo. Hvis den bruker 1 liter på mila er det jo heller ikke helt halvgæli. Men vinteren kan bli spennende ja..

Har kikka på autodb, finn og amcar.no..

 

Noen andre som har noe kommentarer eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring fra denne typen biler. Selv om de er litt kulere enn en like gammel Volvo så er ikke kvaliteten noe særlig å skryte av. Innredningen detter fra hverandre og det elektriske slutter å virke. Riktignok så denne pen ut, men det ser ut som motoren (Chevrolet 305) er overhalt. Selv hadde jeg en 1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser stasjonsvogn med samme motortype en gang på 80-tallet, og det er nok ikke en bil jeg vil anbefale en uerfaren førstereisgutt. Men er du ihuga amcar-fan og ikke klarer å oppnå lykke uten en deilig buldrende V8 på gården, så er vel dette noe av det billigste du kan få tak i og som samtidig er klar til bruk.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn med tanke på mye jobb og om det er verdt penga? Hvis jeg kjøper denne og det er en skikkelig problembil, så er det jo ikke så artig. og blir den "ødelagt" hvis man bruker den en vinter liksom, tåler den det ikke? Pga rust og drit?

 

Så oppsummerende; Amcar egner seg ikke som bruksbil? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den krever stell. Alle gamle biler gjør det, men gamle amerikanske biler krever litt ekstra med stell. Du bør derfor være entusiast og vite hva du går til hvis du kjøper denne. Lakkvaliteten er så som så, men det kan jo tenkes at den er omlakkert. Hvis du ser nærmere på bildene så har den sine skavanker. Og husk at en bil aldri blir finere enn den er i salgsannonsen...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv en slik som min første bil/amcar. Den var det isatt en ny 350 motor,som hadde gått 80000 når jeg kjøpte`n. Brukte bilen daglig i 2 år,og det var full gass hele tia(nesten). Hadde ikke noe problemer i det hele tatt. Meget driftsikker. Men etter MYE burning etc,takket bakakselen for seg,kjøpte brukt en til 1500 kr og kjørte videre:-). Når det gjelder int og det eletriske,kommer det 100% an på foregående eiere. Er den tatt vare på er det null problem-solide og enkle biler,også så mye bedre å kjøre en fks Volvoer ol fra den tia. Men sjekk i bakramma for rust! Fra bakakselbøyen og bakover der hjulspruten er. Kameratene mine på den tia kjørte Ascona`r,og de skrudde mye mer en meg(også ble de altid parkert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at dette er en 1979 modell som er registrert i 1980. -80 har annen front, andre lykter bak, annet stoff i dørtrekk/seter og treimmitasjon i instrumentering/dashbord.

 

Men løp og kjøp sier nå jeg. kjempe bruksbil som skiller seg ut, billige deler, enkel å vedlikeholde og digg å kjøre.

 

Bilen i annonsen ser meget pen ut, men vær obs på rust i bakramme, dører, a-stolper, nedre/bakre deler av bakskjermer og karrosserifester.

 

har selv hatt sånn bruksbil i mange år uten flere problemer enn de jeg selv fremkalte.

 

har en kompis som hadde slik en som bruksbil i ni år som i utganspunktet var like strøken som denne ser ut til å være. Han var storfornøyd og han hadde ikke noen store tekniske problemer utenom en radiator, en starter, en girkasseoverhaling, bremsedeler, vannpumpe, lapp av bakramme og eksosanlegg. Desverre ble den spist opp av rust siden han aldri rustbehandla denne.

 

Så blir det handel så for all del få denne rustbehandlet hvis du skal bruke den om vinteren og hold bakramme ren innvendig!

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn med tanke på mye jobb og om det er verdt penga? Hvis jeg kjøper denne og det er en skikkelig problembil, så er det jo ikke så artig. og blir den "ødelagt" hvis man bruker den en vinter liksom, tåler den det ikke? Pga rust og drit?

 

Så oppsummerende; Amcar egner seg ikke som bruksbil? :(

 

Biler til 20.000 kan vise seg å være problembiler som du sier. Amcar eller ikke.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Takk for positive innlegg. Det gir meg litt bedre følelse også:) Har lyst til å ta en titt på denne jeg, og har en hytte i nærheten jeg skal til, så avstanden blir ikke noe problem. Syntes den er såpass stilig og skiller seg ut så om den bruker litt ekstra gjør ikke så mye. Fant forresten ut at den var annonsert på amcar.no også. Større bilder.

http://amcar.no/marked/BilDetalj.aspx?bid=3556

Det jeg trodde var en lakkskade nede bak på venstre side var et emblem med Malibu Classic tror jeg. Ettersom den er 1979 blir det også bare to år (en årsavgift) til den blir veteran også! Yey. Takk for alle svar så langt. Vet hva jeg skal se etter.

 

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde selv storebror til denne som førstebil... (caprice wagon), mange som syntes dette er gubbebil osv, men må si at jeg kunne ikke hatt en bedre førstebil..

 

kommer til å jakte på en til som neste bruksbil tror jeg.. bare må ha :)

 

og som nevnt av andre... det hender at dingser på dette feiler. til gjengjeld er de bygget opp av deler som er mere standardiserte enn legoklosser.. Lavt prisa og kurant å få tak i for det meste. (husker jeg bytta alt på bremsene utenom rør og tromler bak til 5000 kr.)

 

ta også en kikk på bensintanken... endel chevy tanker rundtomkring da hadde oppovervendt fals i framkant. oppovervendt=drittsamler=ruste hull.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gronbeck.

 

Kjøpte meg en 1977 Chevrolet Caprice en stor måned før jeg fylte 18, og har den fremdeles i dag (7 år). Min første og eneste bil. Den kostet 27.000 kr, og ble kjøpte i Kristiansand.

 

Dette er en bruksbil, og den kjøres året rundt. Men det blir forholdsvis lite kjøring på vinteren da jeg bor i by (Trondheim). Og angående vinterkjøring har jeg aldri hatt problemer, til tross for at bakakselen er uten sperre. Bruker piggdekk. Men dette vil nok være forskjellig fra bil til bil.

 

Malibuen så fin ut den, men jeg tror det er klokt å få med seg en kjenner som kan finne typiske mangler og feil, slik at du ikke sitter igjen med skjegget i postkassa. Når en bil er såpass gammel er det vel ikke så voldsom forskjell på amcar og europeer/japse hva tilstand angår? Og husk at de har vinter i USA og. Min hadde rust i dørk og dørstolper, som ble sveiset for ca 10.000 kr om jeg husker rett. Ser uansett ut som du har fått mange gode tips her.

 

Spyler den under etter hver vinter, og la på Tectyl her i påska. Ellers prøver jeg å få den polert 2-3 ganger i året. Bytter som regel olje en gang i året, siden den ikke kjøres så voldsomt langt. Vedlikehold vil lønne seg, amerikaner eller ei.

 

Forbruket antar jeg er rundt literen eller under på langkjøring, og har målt den til 1,4 på blandakjøring (20 mil i by og 20 mil landevei). Men selvsagt vil dette også være avhengig av bil og motoroppsett, og ikke minst høyrefoten. En annen ting er om du bruker bilen konstant, eller ved behov. En cruiserunde i ny og ne er selvsagt lov, men kjører du opp og ned hovedgata i sentrum dagen lang (slik som storparten av ungdommen fra mitt hjemsted gjør) vil det naturligvis gå med mye bensin.

 

Så hvis du har lyst på en gammel amerikaner, sier jeg slå til. Gjør litt research først (som du absolutt er i gang med), og få en god oversikt over bilens tilstand før du kjøper.

 

Legger ved et bilde av Capricen min:

 

Cheva1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min negative erfaring med biltypen skyldes vel at jeg fikk tak i et temmelig nedkjørt eksemplar. Kombinert med at jeg hadde en desperat lengsel etter en bil med V8 tok jeg det første og beste som dukket opp. Likevel hadde jeg mange fine mil i bilen. Savner Olds'en litt når jeg tenker etter... Gjennopplever litt av følelsen i min like shabbye Chevy Van for tiden. Jeg blir en mye bedre sjåfør i slike biler. Siden den ikke går spesielt fælt eller har særlig sportslige kjøreegenskaper så legger jeg om kjørestilen og nyter lyden og kraften fra åtteren istedet for å komme fortest mulig fram eller forsere apex mest mulig perfekt. Er vogna rustfri, det elektriske funker og du er forberedt på at en gammel bil krever mer vedlikehold enn en ny bil, så synes jeg du skal klinke til...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår