Gå til innhold

OndSofa uten lappen(!) aka OndSofa vs Politiet

Ranger emnet


OndSofa

Anbefalte innlegg

Ble en forholdsvis lang post dette MEN har virkelig prøvd å gjøre den greit lesbar, så setter stor pris på om dere tar dere tid til å faktisk lese hele suppa :) Belønning venter i himmelen.

 

3675030.jpg

Den 2. April var jeg på vei fra Trondheim til Verdal. Som dere ser, gikk ikke det så bra.

 

Har nå tenkt å forklare min side av hva som skjedde. Spesielt interesserte kan følge mspaint-skissene på http://www.ondsofa.org/argh

 

Scenario: Er som sagt på vei fra Trondheim til Verdal, langs E6. Det er oppholdsvær, men litt bløtt i veibanen. Jeg ligger bakerst i ei kø som i følge GPS'en holder i underkant av 70kmt. I det vi (en kompis sitter på) kommer opp i Vuddudalen (for lokalkjente) kommer det ett par-tre biler i mot, før det blir klart i motgående kjørefelt. Når man er helt nederst i Vuddudalen har man god oversikt over veien flere hundre meter fremover. I tillegg er det ei avkjøring til venstre lengre fremme, inn til en parkeringsplass.

 

Bestemmer meg for å passere kø'en, slår på blinklys og legger meg i motgående kjørefelt. (Ref: Skisse #1). Jeg er altså da bil A, om det skulle være noe tvil.

 

Nå er det noe begrenset hvor fort en Hiace går i slak motbakke, men i det jeg begynner å komme opp på siden av bilen som tidligere lå foran meg, ser jeg at bil B (tredje bil bakfra) har slått på venstre blinklys. Jeg rekker å observere blinklyset og gå av gassen før bil B begynner å legge seg ut i motgående kjørefelt. (Ref: Skisse #2).

 

Da jeg skjønner hva som er i ferd med å skje tramper jeg omtrent bremsepedalen gjennom gulvet, som resulterer i blokkering. ABS er så klart ekstrautstyr på Hiace. Skjønner fort at jeg ikke har noe som helst slags mulighet til å stoppe opp før bil B kommer seg ut av veien, så slipper derfor opp bremsen nok til å få styring. Prøver da å styre meg mellom køen på min høyre side og bil B som fremdeles er på vei over veien, samtidig som jeg på nytt har full brems. Jeg kommer derimot for fort, bil B kjører eventuelt alt for seint ( ;) ) som resulterer i at jeg treffer den midt i venstre hjørne (Ref: Skisse #3), og sender den i spinn ut av veien. Bilen min fortsetter trillende 10 meter ut i grøfta på samme side.

 

Ambulanse kommer til stedet, og samtlige (Jeg, kompis, sjåfør av bil B) blir sendt til Levanger Sykehus for rutinemessig sjekk. Politiet er også så hyggelig at de stikker innom for å ta ett kjapt avhør.

 

Og i går får jeg telefon fra Nord-Trøndelag politidistrikt om at de har vedtatt at førerkortet mitt skal beslaglegges, og at jeg bare kan dukke opp å levere det inn hos nærmeste lennsmannskontor. Den hyggelige mannen i den andre enden kunne opplyse om at jeg hadde "opptrett grovt uaksomt", men kunne ikke fortelle noe om hva som var lagt til grunne for avgjørelsen. Etter litt telefonering frem og tilbake så finner jeg ut at det er ikke stort jeg kan gjøre, da førerrettet min allerede er midlertidlig inndratt uansett om jeg har lappen fysisk eller ikke. Tropper opp på mitt lokale kontor, leverer inn lappen samtidig som fyller ut ett skjema hvor jeg erklærer at jeg ikke samtykker til beslaget. På dette tidspunkt så er det heller ingen som kan opplyse meg om hva som er lagt til grunne for avgjørelsen.

 

Har saumfart lovdata litt opp og ned nå, men har ikke tenkt å gjengi paragrafene eksakt.

Ved svinging så står det ikke noe spesielt som går innunder mitt tilfelle egentlig.

Derimot, så har jeg følgende plikter når jeg skal kjøre forbi noen: Forvisse meg om at vegen er fri, at bilen foran ikke skal forbi, at det ikke kommer noen bak meg som er på vei forbi, og at jeg klarer å komme meg inn i trafikkstrømmen.

Videre sier vegtrafikkloven følgende; "Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses."

 

For spesielt intresserte;

§ 8. Kjørefeltskifte

§ 12. Forbikjøring

 

Sånn som jeg ser det, har jeg overholdt alle mine plikter som forbikjørende. Samtidig kan det vel stilles tvil til bil B sitt ansvar siden den skulle AV veien og ikke bare skifte felt, og loven tydeligvis ikke sier noe spesifikt om det.

 

Forsikringsmessig så er ikke saken vurdert enda, men agenten min mener jeg helt klart har saken på min side. Har også vært i kontakt med advokat som utifra min version mener det er ubrettiget å kreve innlevering av førerkortet. Samtidig har jeg sendt over mail til en kjøreskole her i Trondheim som har vært så snille og sagt de skal se på saken, og vurdere saken ut fra vegtrafikkloven.

 

Sakens videre gang, er jo nå at Politiet har tre uker på seg til å få sendt denne saken over til tingretten som skal vurdere om jeg bør miste lappen. Har vært i kontakt med Levanger-politiet slik at jeg så fort som mulig kan bli avhørt om saken. Vil deretter kreve å få saken revurdert av en jurist, slik at jeg kanskje kan få lappen tilbake inntil saken kommer opp i tingretten.

 

Jeg setter stor pris på om vi klarer å holde denne tråden forholdsvis rydde og saklig, men kom gjerne med egne meninger og vurderinger, eventuell erfaring i lignende saker!

Jeg kommer såklart til å oppdatere tråden når det skjer noe.

 

 

EDIT: Bilder fra stedet - www.ondsofa.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ut fra den versjonen du legger ut her, er det litt fristende å støtte deg. Men vesentlige punkter er jo hva hastigheten din var (man klatrer fort opp i over lovlig hastighet selv men en Hiace), og hvorvidt han du kjørte inn i hadde signalisert avkjøringen på en skikkelig måte. De eneste som kan hjelpe deg med det, er jo eventuelle vitner i de bilene som ikke var innvolvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kræsjet akkurat likt som deg (dog med moped)

 

Jeg fikk all skyld, de (forsikringsdritten) sa at det ikke var lov å kjøre forbi på vei der det er innkjøring tvers over kjørerbanen. Hvis noen skjønte det?

 

PS: skisse 3 er skisse 2.. Bare å bytte om på 2 tallet i urlen..

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Paragraf 3.. Siden dette skjedde har du garantert gjort noe feil, og noe kunne vært gjort annerledes.. De har deg uansett.. Paragraf 3 kan brukes til absolutt ALT!! Det må du bare lære deg med en gang. Har vært oppi dette selv.

 

Det du må håpe på nå er at de ikke gidder å bruke resurser på deg.

 

Uaktsomkjøring.. Blir 5000 i bot også. Det får du vel uansett

 

Hilsen stor fan av den norske stat

BMW e46 325ic kompressor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en forkjørsvei (?) og da har vel bil B vikeplikt for all trafikk i det feltet han skal krysse? All traffikk vil da også bety deg, selv om du kommer feil vei.

 

Fører B kan umulig ha sett i speilet da, slik man skal gjøre (for å forvisse seg om at ingen lenger bak har startet en forbikjøring)

 

Har nesten brent meg på det selv, da en bil lenger fram i køa plutselig bestemte seg for å kjøre forbi, selv om jeg kom i godt driv allerede på tur forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk all skyld, de (forsikringsdritten) sa at det ikke var lov å kjøre forbi på vei der det er innkjøring tvers over kjørerbanen.

 

lovdata har så klart noe å si om dette også :)

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Utfra denne parkeringsplassen er det så klart vikeplikt.

En annen sak er vel om denne utkjøringen kan defineres som vegkryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan alle lover og regler på forbikjøring, så skulle en vel tro at bil B hadde vikeplikt for deg? Jeg har vertfall vært borti 2 tilfeller hvor bil B har fått skylden, siden han har krasjet med en bil som var på vei forbi.

 

En her oppe nevnte noe om at det ikke var lov å kjøre forbi dersom det er innkjøring på tvers. Om det stemmer så er jo saken en litt annen, men da hadde det vært kjekt med en paragrafhenvisning, slik at man kan se hva det egentlig står. At politiet sier slikt forundrer meg ikke, men jeg stoler ikke på slikt får jeg har sett det beskrevet et sted. :)

 

Var det forresten lov å svinge inn på den parkeringsplassen når man kjørte i din retning? Ser lenger sør på E6 vertfall, så er det innkjøring forbudt på mange av rasteplassene på motsatt side av veien.. :)

 

Lykke til vertfall. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lovdata har så klart noe å si om dette også :)

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Utfra denne parkeringsplassen er det så klart vikeplikt.

En annen sak er vel om denne utkjøringen kan defineres som vegkryss.

 

 

Jeg kjørte på forkjørsvei.

Veien til venstre var bare en grusvei.

 

Gikk det bra med dere forresten? (Hvis det står i teksten din, har jeg ikke sett det isåfall)

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis du ikke hadde hatt lov til å kjøre forbi skulle det vært helstrukken linje i mellom kjørefeltene, og etter det jeg ser på bildet er det "varsellinje" eller hva det heter. For ved store vegkryss er det helstrukken linje og ikke lov å kjøre forbi.

Her som det ikke er heltrukken linje har du altså lov til å kjøre forbi og kjøretøy B har vikeplikt for deg HVIS du hadde startet forbikjøringa før han begynte å blinke seg inn på denne vegen.

 

Litt krunglete forklart.. Skal lete litt i paragrafer og se om jeg kan finne no som beviser din uskyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo såklart bil B sin skyld!

Det er forkjøsvei, så du ar ikke vikeplikt ut av den parkeringsplassen! Og det heter, om du skal inn eller ut av parkering har du vikeplik, uansett om det er forkjørsvei du skal inn eller ut av, eller ikke!

Om midtstripa er lik som du har tegnet opp, har han vikeplig uansett om du kommer foran eller bak!

Er ikke noe og diskutere!

 

Stå på ditt, og la staten norge ta støten!

Selv om jeg tivler på at du blir frikjent her!

Politiadvokater har det med og dikte opp egene lover og regler, som alle som avgjør om du er skyldig eller ikke tror på.

 

Vi må få vite om du får lappen tilbake eller :P

Får du ikke det skulle vi laget ett opprør mot korrupsjon innen den norske stat!

 

lykke til!

Og hvordan gikk det med dere ?

Ford Mondeo Mistral 1.8i

Mazda 929 2.2i SPIKER

Motorhispania RX 50ccm SOLGT

 

http://www.skittau.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil B skulle sett i blindsonen og da ville han sett deg, som du sa selv så har den personen som vil skifte felt vikeplikt for andre i det feltet.

 

Du har lov å forbikjøre på den veien med tanke på vegoppmerkingen.

 

Kjøretøy som skal ut fra parkeringsplassen kommer ikke fra en gate/vei så den personen har vikeplikt for kjøretøy som kommer både fra venstre og høyre. Så forbikjøringen din var ikke uaktsom hvis det er bra sikt og du ikke oversteg fartsgrensen.

 

 

Bil B har selvsagt gjort en feil. Og nei politiet skulle ikke inndratt førerkortet ditt såfremt du ikke kjørte for fort.

 

edit: Og bil B skulle ikke kjørt av veien. Som det står i teoriboka, skal man tenke på alles sikkerhet med tanke på når man skal svinge av veien. Og hvis bilen skulle til venstre der så skulle han satt på blinklys mye tidligere og gitt klart signal at han/hun skulle svinge inn på parkeringsplassen.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Paragraf 3.. Siden dette skjedde har du garantert gjort noe feil, og noe kunne vært gjort annerledes.. De har deg uansett.. Paragraf 3 kan brukes til absolutt ALT!! Det må du bare lære deg med en gang. Har vært oppi dette selv.

 

Det du må håpe på nå er at de ikke gidder å bruke resurser på deg.

 

Uaktsomkjøring.. Blir 5000 i bot også. Det får du vel uansett

 

Hilsen stor fan av den norske stat

 

Det er sant så sant, hvis de finner ut at de ikke kan ''ta deg for noe'' så slenger de en nok en paragraf 3 på deg. Men lykke til videre i saken, rimelig sikker på at du har en god sak her og jeg ville kontaktet en advokat! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår