Gå til innhold

Undertrykk i bensintank

Ranger emnet


helavegen

Anbefalte innlegg

Er det farlig med masse undertrykk (vakum) i bensintanken? Fikk meg nylig en 1988 Toyota Camry, og synes liksom det er påfallende mye suug når jeg åpner tanklokket for å sjekke, selv etter en liten kjøretur.

 

Er det noe slags utluftning som kan være tett? Har sysslet med ideen om å borre et 2mm. lufte-hull i skrulokket, men leste et sted (stod ikke noe om vilket bilmerke det gjaldt) at noen forgassere ved visse hastigheter henter bensindamp fra tanken, da er det kanskje ikke lurt å borre hull heller..

 

Hvor utbredt er "vakum" på andre bilmerker? Bør man foreta seg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vakuumet høyt nok får ikke motoren bensin...litt uflaks da så drar du på deg litt detonasjoner og sånn. Skal normalt ikke finnes vakuum i en bensintank under noen omstendighet. Har aldri hverken hørt om eller sett en forgasser som skal kunne "veksle til gass" noen steder i registeret,det ser jeg på som den største feilkilden jeg noensinne har hørt om (hvis det finnes). :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hverken hørt om eller sett en forgasser som skal kunne "veksle til gass" noen steder i registeret,det ser jeg på som den største feilkilden jeg noensinne har hørt om (hvis det finnes). :)

 

Turboed1, fant linkene om dette, mulig jeg uttrykte meg uklart, men det sies her at "gassene i tanken ledes inn i forbrenningen" og "suger bensindamp fra tanken inn i motoren" :

 

http://www.bilinform.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3355&Itemid=99999999

 

http://www.bilinform.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1484&Itemid=105

 

Googlet på tema, og det kan virke som "vakum" på tanken også er "normalt", litt forvirrende dette. Men blir det for voldsomt så imploderer kanskje bensintanken eller at bensinpumpa sliter unødvendig tungt. Hva kan i verste fall skje hvis jeg går for å borre et lite hull (2 mm.) i skrulokket?(er annet hengslet lokk på utsiden, skal neppe komme vann inn) Kondensproblemer?

 

Eller er det kanskje det som nevnes i linkene over her, "canisterventil" og "kullbeholder/kullfilter" som kan være årsaken til slike problemer? Noen som har måttet fixe/bytte disse delene noen gang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår