Gå til innhold

helavegen

Bruker
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om helavegen

  • Bursdag 11/16/1978

Contact Methods

  • Bosted
    Østfold

helavegen's Achievements

  1. Turboed1, fant linkene om dette, mulig jeg uttrykte meg uklart, men det sies her at "gassene i tanken ledes inn i forbrenningen" og "suger bensindamp fra tanken inn i motoren" : http://www.bilinform.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3355&Itemid=99999999 http://www.bilinform.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1484&Itemid=105 Googlet på tema, og det kan virke som "vakum" på tanken også er "normalt", litt forvirrende dette. Men blir det for voldsomt så imploderer kanskje bensintanken eller at bensinpumpa sliter unødvendig tungt. Hva kan i verste fall skje hvis jeg går for å borre et lite hull (2 mm.) i skrulokket?(er annet hengslet lokk på utsiden, skal neppe komme vann inn) Kondensproblemer? Eller er det kanskje det som nevnes i linkene over her, "canisterventil" og "kullbeholder/kullfilter" som kan være årsaken til slike problemer? Noen som har måttet fixe/bytte disse delene noen gang??
  2. Er det farlig med masse undertrykk (vakum) i bensintanken? Fikk meg nylig en 1988 Toyota Camry, og synes liksom det er påfallende mye suug når jeg åpner tanklokket for å sjekke, selv etter en liten kjøretur. Er det noe slags utluftning som kan være tett? Har sysslet med ideen om å borre et 2mm. lufte-hull i skrulokket, men leste et sted (stod ikke noe om vilket bilmerke det gjaldt) at noen forgassere ved visse hastigheter henter bensindamp fra tanken, da er det kanskje ikke lurt å borre hull heller.. Hvor utbredt er "vakum" på andre bilmerker? Bør man foreta seg noe?
  3. Vel, det ble nedslående resultat, finner ikke ut av det. Er nok pent nødt til å la verkstedet ordne opp. :/ edit: Jeg brukte ei sånn + - kontroll lampe/penn, og fant + på ledninger som egentlig skal være - jord.. En annen "morsom" tingen var at en sikringsholder inneholdt en gåen glassikring, og at luringen hadde tatt en tynn kobbertråd fra topp til bunn på denne sikringen.. Rart ikke alt har smeltet eller at det har begynt å brenne? Kunne iallefall sagt ifra når jeg kjøpte bilen.
  4. Vet jo ikke hva slags feil trådstarter har fått på bilen i denne eu-kontrollen, men dyrt ble det. En "utvei" kan være å ta en ny eu-kontroll på et annet verksted og håpe på at de finner færre feil. Er jo kjent at enkelte verksteder er unødvendig pirkete, så å bruke kr.500 på en second opinion/ny kontroll kan være penger spart. Eller tapt.. Står også å lese om her: Selv om det koster noen hundrelapper ekstra, kan det ofte være lurt å la flere foreta EU-kontrollen, eller periodisk kontroll, som det heter på det offisielle språket. Om bilen kontrolleres av flere og bilen må repareres, kan bileieren selv velge hvilken "mangellapp" som skal følges opp. Det er nemlig bare godkjenningen og ikke mangellappene, myndighetene registrerer http://forbruker.no/bil/nyheter/article1204571.ece
  5. Ok, får gjøre et seriøst forsøk til på å finne den jordfeilen. Er endel ledningskvas under dashbord, fra forrige eier, og jeg mistenker at feilen sansynligvis er der.
  6. Vet ikke om det er mk.1 S1 eller S2, men er reg. okt. 85, har den store typen tenningsmodul. Ang. ledningsnettet så er det ikke helt originalt hele veien, da den forrige eiern nok har flikka litt her & der. Men dog fungerte alt tidligere, før de problema jeg har nevnt oppstod. Du skriver; "At du må skru på lyset er ikke så uvanlig for å få nærlys til å fungere". Vet ikke om jeg misforstår deg, men jeg hadde det slik at når jeg vrei på tenninga, så kom instrumentlys, nærlys, og baklys på. Det er vel det normale? Nå må jeg som nevnt tidligere, i stedet bruke lysbryteren (2 pos. opp) for å få lys, og det slår seg ikke automatisk av når jeg stopper motoren, slik "det andre lyset" gjør. Er helt grønn på dette, men betyr Jordingsfeil, at en ledning med +strøm kan ligge å gnisse mot karosseriet et sted? Eller at en -ledning har for dårlig/mangler jord?
  7. Bilen: 1985 mod. Sierra 2.0 L Har diverse sære problemer med at vindusspyler(virker innemellom), dahsbordlys, 1 fjernlys. Forsåvidt problem med nærlys også, i den forstand at jeg nå må ta bryter-armen(på rattstammen) to trinn opp for å få nærlys(og lys på dashbordet). Det rare med fjernlys er at når jeg slår på dette, så virker det bare på én lykt, mens den andre lykta mister nærlyset. Ved bruk av lyshorn så virker begge nærlys og det ene fjernlyset. Jeg har sjekket sikringene i sikringsboksen med en sånn Biltema lysdiode duppeditt, og de er ok. Videre har jeg sett etter evt. løse kontakter/ledninger etc. under dashbord og i motorrommet. Har desverre ikke noe måleapparat eller kunnskaper om hvordan bruke et slikt. Ser det sitter endel reléer i sikringsboksen, kan det være feil på noen av disse? I en boks ved siden av batteriet er det vel også 2-3 reléer. Synspunkter?
  8. Nydelig bil! Hva må man betale for et så pent eksemplar?
  9. Siden alt annet er forsøkt utbedret, -hva med dekk/felger og avbalansering? Kan det påvirke skivene?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår