Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan vel i allefall legge til at jo høyere kelvin-verdi, jo lavere lysstyrke.

50w lyser selvsagt bedre enn 35w (som er vanlig), men disse har man virkelig ikke bruk for i nærlysa. Det negative er at 50w brenner opp fortere enn 35w, nok en grunn til å bruke 50w kun i langlys :)

 

Og dere som kjåker så jævli om at man bare MÅÅÅÅÅ bytte til lykter fra 2018 for at det i heletatt skal være noe vits å montere xenon: SELVSAGT får man bedre lys av å montere xenon-kit i lykter til vanlig halogen. Det lyser jo helt sinnsykt mye bedre. Ja det sprer, og man kan nok risikere å blende møtende, men det lyser jo alikvell sinnsykt mye bedre.

 

Bi-xenon er betegnelsen for pærer med xenon i både nærlys og fjernlys i 1 pære, som f.eks h4.

Monterer man vanlig xenon-kit i en bil med h4-lykter så får man xenon på nærlys og halogen på fjernlys (som vil lyse noe gulere og litt høyere enmn nærlysa med xenon)

 

Jeg anbefaler å kjøpe kit fra kina, ettersom det eksporteres så mye varer derifra at om varene ikke måtte innom tollen så hadde det tatt kortere tid å sende fra kina enn fra kristiansand! ;)

Kittene man får kjøpt rundt om kring over alt på alle mulige butikker og internett-sider fungerer utmerket og er ikke noe problem å installere i heletatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som kjåker så jævli om at man bare MÅÅÅÅÅ bytte til lykter fra 2018 for at det i heletatt skal være noe vits å montere xenon: SELVSAGT får man bedre lys av å montere xenon-kit i lykter til vanlig halogen. Det lyser jo helt sinnsykt mye bedre. Ja det sprer, og man kan nok risikere å blende møtende, men det lyser jo alikvell sinnsykt mye bedre.

 

Xenon i alle andre lyktetyper enn projektorlamper er absolutt ikke å anbefale, det lager seriøse mengder strølys. Spesielt mye i gamle biler (før ca '95) som har parabolisk reflektor med fresnel-linse foran:

 

Headlight_lens_optics_schematic.png

 

 

Også nyere biler med refraktor-prinsippet (formpresset reflektor med klare lykteglass) lager mye strølys:

 

Headlight_reflector_optics_schematic.png

 

 

Siste type teknologi er projektorlamper (om man ser bort fra LED, som strengt tatt bare finnes på Lexus LS600h så langt):

 

Headlight_projector_schematic.png

 

 

Har du ikke projektorlamper, for guds skyld, la være å ettermontere Xenon! Boten om Politiet tar deg i kontroll eller tilfeldig er 2000,- (feil lysbruk). Ved ulykke, om lysbruken er en medvirkende faktor så kan du regne med en betydelig strengere reaksjon, samt mulig avkortning fra forsikringsselskap. På en bil som ikke er levert med Xenon originalt er det ikke mulig å få en Xenon-ombygging lovlig. Om man absolutt må ha Xenon så kjøp i det minste nye lyktehus med projektorer for nærlysa først, så irriterer du ihvertfall ikke dine medtrafikanter.

 

 

 

Bi-xenon er betegnelsen for pærer med xenon i både nærlys og fjernlys i 1 pære, som f.eks h4.

Monterer man vanlig xenon-kit i en bil med h4-lykter så får man xenon på nærlys og halogen på fjernlys (som vil lyse noe gulere og litt høyere enmn nærlysa med xenon)

 

Ikke helt korrekt, "Bi-Xenon" er en betegnelse brukt på biler som har både nær- og fjern-lys med Xenon-teknologi, ikke nødvendigvis i samme pæra. Vanligvis implementeres dette med en projektorbasert lampe for nærlys og en refraktor for fjernlys med D2S-pærer i begge.

 

H4 baserer seg på en pære med to glødetråder, en glødetråd for nær- og en for fjern-lys og har altså ikke en separat halogen-pære for fjernlys. Xenonpærer lyser ved at en gass inni pæra antennes og dermed kan de ikke lages slik som H4, med en tråd for hver lysmodus. Derfor har Xenonkit for H4 et lite elektrisk flyttbart blendeskjold, som beveger seg fram eller tilbake avhengig av om nær eller fjernlys er tent.

Dette gir ikke gulaktig lys med mindre noe er designet totalt feil i pæra. En bekjent monterte H4-Xenon-kit i en gammel Audi 100 (1981). Det ble utvilsomt bedre lys for han, men strølyset ble helt forferdelig, og hver femte bil blinket til han på kveldene, selv om han kjørte med bare nærlys tent.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bot for å bli tatt med xenon. Du får mangellapp og beskjed om å vise den seinere. Faktisk så blender ikke nye biler så reint lite dem heller i mange tilfeller. Og jeg vil nå si at det da kan være veldig greit med gode lys sjøl også på nær, for å i hele tatt se noe som helst. Ekke rått når du ser skyggen av din egen bil heller når det ligger biler bak.

Vil nå seg meg enig med andre her at det er værre med tåkelys og nærlys. Og nå som det har kommet svinglys som er lovlig sammen med nærlys synes jeg er værre, og det er på nye biler som har godt lys i fra før. Til og med politiet her har begynt å kjøre med det. Tenk deg det om noen år, når det slår seg vrangt.

 

Angående blending på gamle biler med xenon, så skal det sies at mange ikke justerer lysene etter monteringen. Noe som igjen forårsaker unødig blending. Juster dem mer ned og noe over mot høyre så skal jeg si deg det gjør det mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel svært mange av oss også opplevd å bli blendet av motgående biler med xenonlys som blender oss, så er egentlig ikke så veldig begeistret for denne oppfordringen om å montere xenon nærlys på biler uten nivå-regulering på lysene, da dette også kan føre til farlige situasjoner da mot gående sjafører kan bli blendet og i værste fall komme over i din kjørebane og skape veldig farlige situasjoner. lys på biler en noe en ikke skal kødde for mye med for det kan fort skape uønskede farlige situasjoner.

 

Ps. til alle dere som vurderer å gå til anskaffelse av xenon lys uten å montere lov pålagt nivåregulering, pass på å ha godt justerte lys hvis dere skulle være så uheldige å møte på meg på en mørk lande vei, for jeg svarer med Rally 3000 lyktene mine til folk som blender meg. Bare sånn til info, for jeg hater å bli blenda av folk med høye nærlys og eller ujusterte tåkelys.anger2

 

Enig. Samme gjelder tåkelys og nærlys i mørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenon i alle andre lyktetyper enn projektorlamper er absolutt ikke å anbefale, det lager seriøse mengder strølys. Spesielt mye i gamle biler (før ca '95) som har parabolisk reflektor med fresnel-linse foran:

 

Headlight_lens_optics_schematic.png

 

 

Også nyere biler med refraktor-prinsippet (formpresset reflektor med klare lykteglass) lager mye strølys:

 

Headlight_reflector_optics_schematic.png

 

 

Siste type teknologi er projektorlamper (om man ser bort fra LED, som strengt tatt bare finnes på Lexus LS600h så langt):

 

Headlight_projector_schematic.png

 

 

Har du ikke projektorlamper, for guds skyld, la være å ettermontere Xenon! Boten om Politiet tar deg i kontroll eller tilfeldig er 2000,- (feil lysbruk). Ved ulykke, om lysbruken er en medvirkende faktor så kan du regne med en betydelig strengere reaksjon, samt mulig avkortning fra forsikringsselskap. På en bil som ikke er levert med Xenon originalt er det ikke mulig å få en Xenon-ombygging lovlig. Om man absolutt må ha Xenon så kjøp i det minste nye lyktehus med projektorer for nærlysa først, så irriterer du ihvertfall ikke dine medtrafikanter.

 

 

 

 

 

Ikke helt korrekt, "Bi-Xenon" er en betegnelse brukt på biler som har både nær- og fjern-lys med Xenon-teknologi, ikke nødvendigvis i samme pæra. Vanligvis implementeres dette med en projektorbasert lampe for nærlys og en refraktor for fjernlys med D2S-pærer i begge.

 

H4 baserer seg på en pære med to glødetråder, en glødetråd for nær- og en for fjern-lys og har altså ikke en separat halogen-pære for fjernlys. Xenonpærer lyser ved at en gass inni pæra antennes og dermed kan de ikke lages slik som H4, med en tråd for hver lysmodus. Derfor har Xenonkit for H4 et lite elektrisk flyttbart blendeskjold, som beveger seg fram eller tilbake avhengig av om nær eller fjernlys er tent.

Dette gir ikke gulaktig lys med mindre noe er designet totalt feil i pæra. En bekjent monterte H4-Xenon-kit i en gammel Audi 100 (1981). Det ble utvilsomt bedre lys for han, men strølyset ble helt forferdelig, og hver femte bil blinket til han på kveldene, selv om han kjørte med bare nærlys tent.

 

 

Syntes du skal tenke litt før du skriver jeg.

Du skriver Xenon i alle andre lyktetyper enn projektorlamper er absolutt ikke å anbefale. Det er tull, fins nå mange biler som blir levert med xenon orginalt som har vanlig reflektorlamper å ikke prosjektor.. Deribland den tidligere modellen av Volvo V70,S60, Nye Scania o.s.v

00 Volvo V70 2.4T---Finbilen

07 Toyota Hiace D4D 4¤4 Lang type---Firmabil

82 Ford Transit 3,0 v6 Med Tvillinghjul---Festbil/Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du skal tenke litt før du skriver jeg.

Du skriver Xenon i alle andre lyktetyper enn projektorlamper er absolutt ikke å anbefale. Det er tull, fins nå mange biler som blir levert med xenon orginalt som har vanlig reflektorlamper å ikke prosjektor.. Deribland den tidligere modellen av Volvo V70,S60, Nye Scania o.s.v

 

Ja, men disse har reflektorlamper SOM ER BEREGNET for xenon!

 

Er en viss forskjell på disse, og en elgammal MB 190, sierra, audier osv osv som kliner på detta i reflektorene sine

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What he said...

 

 

Det stemmer som Unge_Lafton sier at enkelte fabrikanter har brukt Xenon i refraktor-hus. Mercedes er vel de som har puttet slike løsninger i flest biler. Løsningen er ikke like god som projektorhus, men det fungerer. Merk også at da er refraktoren laget spesiellt for bruk med Xenon pære og det brukes også en annen pæretype, "D2R", istedet for den vanlige D2S pæretypen. Slike systemer kan ikke sammenlignes med biler som har ordinære refraktor eller reflektor-systemer. Dermed er det fortsatt sant at for ettermontering (som er det denne tråden handler om) så er Xenon i alle andre lyktetyper enn projektorlamper absolutt ikke å anbefale!

 

Forøvrig møtte jeg en Volvo 850 for to-tre dager siden i godt opplyste bygater som blendet så mye at jeg trodde han hadde langlysene på. Han fikk langlysene i retur og jeg håper mange andre gjør det samme så han slutter med dumskapen.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ett sett på ebay fra Kina engang, og mener det tok 2-3 uker...

 

Ok. :)

 

Jeg har bestillt endel varer fra Hong Kong/Kina, tar ca et døgn fra HK til Oslo, deretter fem dager med Posten fra Oslo-Tromsø...

 

Haha. Litt merkelig at det tar ett døgn helt derfra, så bruker posten i Norge 5 dager. :lol:

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår