Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg først fikk bilen min (Omega A)sladdet jeg så godt som hver eneste gang jeg var ute å kjørte. En dag kom snøen og jeg stakk opp til et industriområde sammen med noen bekjente og herjet rundt der. Etter det roet jeg meg betraktelig på veien en stund. Før jeg følte trangen igjen:P Poenget er at jeg fikk rast fra meg og følte ikke for å drive å tulle på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager,når man faktisk kunne kjøre normale biler på Gatebil,så kjørte jeg ihvertfall rolig i en stund etterpå... hjelper masse å få blåst ut adrenalinbeholdingen. Nytter ikke å få gutta med ADHD til å sitte i en krok og trè perler... gi de en bil med bur,hjelm og kjøredress og tupp de ut på en bane. Og derfor er det for få baner i Norge... De behøver jo ikke være "Norges riksanlegg for motorsport"... en 1.3 km's asfaltert slynge i et gammelt steinbrudd,seff lagt opp med avkjøringssoner...drit i publikumsplasser. Tviler på at noe sånt koster mye mer en et par-tre mill. Vis meg noen som ikke ville gasset der hvis de reglene som gjaldt var: Hel og frisk bil (ergo man må Tech-sjekkes) / Hjelm / Kjører på eget ansvar,forsikring er ikke til stede. Jeg ville..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det inntrykket av verden og trafikken rundt meg, at alder ikke altid har så mye og si. Det kommer alt an på hvor mye personen har kjørt.

 

Var senest i går vitne til en "udugelig" forbikjøring. En mann i 40 åra, lå bak en traktor, og la seg ut etter jeg hadde passert, jeg bremsa for å se i speilet, det kom da biler ikke langt bak meg, jeg så på lysa til den første i rekka bak der at han bremsa kraftig. Og denne herremannen smatt AKKorat inn mellom. Selv har jeg kjørt veldig mye siden jeg fikk lappen, og har også erfart "smerten" med å miste lappen. Selv om jeg bare hadde 1 km/t over gremsen for å miste lappen. Kjørte 76 i 50 sona. Som resulterte i bot på 7500,- samt lappløs i 3 mnd. Jeg dreiv å kjørte litt da i den perioden, og fikk da oppdage hvor mye "dårligere" jeg hadde blitt til å kjøre en da jeg hadde lappen og kjørte hver dag, jeg skulle spinne litt på en grusvei, og fikk kontra og dro rett ut på ei mark. Da oppdaga jeg hvor dårlig kontroll jeg hadde fått bare av et par måneder uten lappen! (Dette var før jeg fikk den igjen). Kjørte ganske forskiktig når jeg fikk den igjen da.

 

Når det gjelder abs, så synst jeg dette er litt betryggende når det er glatt. Har ikke forska noe på bremselengd osv. da det ikke er så lenge siden jeg gikk over til bil med abs. Men hadde et lite problem slik at abs lampa lyste og den ikke funka, i den perioden merket jeg at biler med abs som IKKE funker, er mye værre å kjøre en biler uten abs. Følte at jeg ikke merket når dekka låste seg. I forhold til hva jeg følte i min gammle 244.

 

Til sist:

Det er stor forsjell på personligheten til førere, noen forstår "trafikken" hvor fort ting kan skje. Mens noen ikke gjør det og kjører som noen idioter. Har selv sett flere eksempler på dette her jeg bor. Selv har jeg bare kjørt av veien den ene gangen som har vært noe å snakke om. Har vært inn i et par snøfånner, men dette var under "lek" og ikke i trafikken. :) Har snart hatt lappen i 4 år, minus 3 mnd :) Så jeg er stolt av meg selv, at jeg har klart og tatt det så fint og ikke krasjet:) Har og vært redd for mine biler da:usa:

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm så klart ALLE er forskjellige.. men jeg er ihvertfall sånn at jeg er ALDRI fornøyd med hvor flink jeg er til å kjøre bil..

jeg vil ALTID forbedre meg.. så når jeg har lært kjempe masse på bane blir jeg bare mere gira på å lære mere..

MEN det skal sies.. Jeg har ikke enda hatt noen ulykker..

tar aldri noen dumme forbikjøringer.. kjører også rolig når jeg har passasjerer. Men når jeg er alene på veien er det noe annet for da er det kun meg jeg setter i fare..

 

lande veier hvor det ikke er noen andre i mils omkrets... Finnes det noe bedre?

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

er ikke bare ungdomen som har skylden i mye av ulykkene..er flere faktorer som spiller inn..sjåføren,bilen,veien og miljøet rundt..at en del av ulykkene består av ungdom er så.er mange eldre som er i ulykker også..hvis en ungdom er i en ulykke så blir det blåst opp uten like.er det eldre så er det ikke så farlig.ungdomen er kansje hardere til å kjøre enn eldre da.ungdomen klarer ihvertfall å holde fartsgrensen de da.ikke ligge fra 5 til 15 kmt under..men at de meste av ungdomen kjører eldre bil har flere grunner..stylig og trimming er så.dette gjør ikke bilene farligere fordi.men ikke alle vil gjøre seg til gjeldsslaver for å kjøre rundt i "ny" bil..så mye avgifter som norge tar inn på bil så burde noe gjøres..kommer til ha eldre bil jeg..vil heler ha en plass og bo..staten bør begynne å tenke litt lenger enn bare på seg selv..gi ungdomen en plass å "herje" ifra seg så blir det kansje bedre etter veien..øk aldersgrensen på førerkort opp til 23 år..ok..frata eldre førerkort når de passerer 65 da..blir akkurat det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Snakk om ungdommer og bil...

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/article2405254.ece

 

Kjøre inn i et tre på Bygdøy i en hvit TT. Kan vel ikke egentlig vite at dette er ungdommer, men tar mine forutinntatte holdninger.

 

HVORDAN ER DET MULIG Å VÆRE SÅ ...ung i hodet????

 

Det er ikke rart forsikring koster penger.. Når en bil totalhavarer og dreper 3 i en 50 sone...... Aner ikke hvor stor fart man må ha for at det skal se sånn ut, men pent er det ikke.

 

Dette er ikke ment å støte de det angår. Det er virkelig trgisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært på bygdøy og sett åstedet. Ny hvit Audi TT med 18" eller 19" felger. Ingen bremsespor. Totalt ødelagt bil!

 

Sykt...

2007 Audi A3 S-Line 2.0TDI 170hk Quattro

1993 BMW M5 - Banebil

2003 BMW 320 DA M-TECH II

1997 Audi A4 TurboQuattro TS-Racing

1991 Mercedes 190E 2.5-16 Evolution I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første som mange sier i tråden så er alder ingen begrensning for råkjøring. som sagt var det jo en 40åring som tok forbikjøring. Å sette opp aldersgrensen for lappen opp til 23år hjelper nok ikke noe.

 

 

Når du er 18år vil du som regel prøve ut bilen litt, og etter lengre tid, si når du har hatt lappen fra 18år til 23år vil du nok synes bilen går kanskje litt sakte når jeg kjører den så du trår litt extra på gassen. Og når du har fylt 23år for å ta lappen(hvis tiden er forlenget)skjer nok det samme.

 

Det er jo ting man kan gjøre for å stramme opp litt og:

 

*Ha foredrag på ungdomsskoler og videregående om hvor farlig fart er og vise bilder av ulykker, se sånne krasj-tester med dukker.

 

*La foreldre snakke med barna sine om ting som er farlige.

 

* Hvis barnet ditt skal få mopedlappen så sier du at: hvis du kjører farlig i trafikken så blir sertifikatet forlenga for deg. Hvis du ikke blir forlenga av politiet skjer det av meg.

 

også kommer det an på hvordan type personen er. Er det en som har bevart barnet sitt så er nok ikke han/hun den mest hensynsløse i trafikken, men hvis Han/Hun har vært ''englebarn'' og har blitt voksne skal du nok ikke se bort ifra at personen er grei i trafikken og tålmodig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2406521.ece

 

det står der under at det kan bli restreksjoner som er

 

Forbud mot helge- og nattkjøring

Forbud mot kjøring på motorvei

Begrensninger i antall passasjerer

Begrensninger som følge av trafikkforseelser

 

dette er for folk mellom 18-20

men det ikke folk forstår er at faktisk uannsett når vi starter så vill gutter og jenter prøve ut ting som dem ikke har prøvd før. de vill kjenne den følelsen åssen er det å ligge i 170 ? hvordan føles det? etterhvert de har prøvd dette og flere ganger så vill de bli litt lei og roe seg ned. men dette vill nokk skje uannsett alder for man vill alltid være ny bak rattet om man får lappen når man er 25 eller 18 år. så blir likt uannsett alder.

 

Hva er vitsen med å få lappen da vi ikke kan kjøre ? når skal vi kunne komme oss frem og tilbake hvis vi ikke kan kjøre i helgene!unge mennesker har jo ting de skal gjøre de og ! meget teit forslag synes da jeg.

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står der under at det kan bli restreksjoner som er

 

Forbud mot helge- og nattkjøring

Forbud mot kjøring på motorvei

Begrensninger i antall passasjerer

Begrensninger som følge av trafikkforseelser

Sånne forslag til begrensninger viser egentlig bare hvor grenseløst tafatte Staten er når det gjelder å kommunisere med bilfolket...eller folket utenfor regjeringskvartalet/stortinget/politikken generelt.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår