Gå til innhold

Hvordan bil trenger jeg for å trekke en bilhenger?

Ranger emnet


Ducklink

Anbefalte innlegg

Hei vurderer og hente en bil på henger, så jeg lurte på:

 

-Hva er totalvekta på en typisk bilhenger.

 

-Hvordan bil har lov å trekke den?

 

Hvis noen har peil på biler eller gidder å sjekke sitt vognkort så si gjerne ifra.

 

 

 

Begynner lista her:

 

Hiacen (2,4td 1997)kann trekke 2000kg

Caravelle vr6 95 kan trekke 2000kg

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på og se på det samme.

Og hengerne ligger vel på ca. 500 kg + tillat nyttelast på 1200-1500 kg er veldig vanlig +/-

Totalvekt på ca. 1700 ++ kg.

 

DVS. du må ha en ganske stor bil for og kunne dra dette låvlig da.

Og så må du ha et utvidet førekort. BE eller C1E eller høyere.....

B og C1 trekker vel bare 750 kg låvlig desverre :(

Toyota Sportsbil Club Norge www.tscn.no Klubben for deg med Toyota og Lexus!

Biler: Mange Toyotaer, Lexus LS400 og BMW 320i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 3-5. Førerett i klasse B

 

Førerett i klasse B gjelder for: 1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.

5. Klasse M kode 147.

 

 

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge: 1. Beltebil med eller uten tilhengerslede.

2. Klasse M kode 146.

3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

Tatt fra Forskrift om førerkort

 

Slik jeg tolker punkt 3 så kan man dra (eksempel, teoretisk sett) tilhenger med tillatt totalvekt 1750kg etter bil med 1750kg egenvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har faktisk lappen på vogntog men har jo ikke kjørt det siden han tok den for 30 år siden. Men hvilke biler (klasseB) kan ha en så stor henger. Tenkte på en 240 eller noe?

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt fra Forskrift om førerkort

 

Slik jeg tolker punkt 3 så kan man dra (eksempel, teoretisk sett) tilhenger med tillatt totalvekt 1750kg etter bil med 1750kg egenvekt.

 

 

http://www.tysse.no opererer de med to bilhengere. En med tillatt totalvekt på 2600 kg og en på 3500 kg. Kan godt hende reglene er slik at man ikke kan kjøre med en henger som har tillatt totalvekt mer enn tillatt totalvekt på bilen, men da er det omtrent bare store amerikanere som kan dra den største.

 

Så mitt svar på tråden er:

 

Kan tenke meg at vanlige bilhengere ligger på ca 2600kg, som betyr at man må ha en pickup av noe slag som har tillatt totalvekt over 2600kg, og lappen på stor henger for å dra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tysse.no Kan godt hende reglene er slik at man ikke kan kjøre med en henger som har tillatt totalvekt mer enn tillatt totalvekt på bilen, men da er det omtrent bare store amerikanere som kan dra den største.

 

 

Hiacen (2,4td 1997) vi har veier 1800kg ifølge vognkortet og kan trekke 2000kg, men med tillat totalt vekt så overstiger man jo vekta på hengeren man kan trekke.

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiacen (2,4td 1997) vi har veier 1800kg ifølge vognkortet og kan trekke 2000kg, men med tillat totalt vekt så overstiger man jo vekta på hengeren man kan trekke.

 

Da har du ikke lov å trekke en henger med tillatt totlvekt på 2600 kg.

 

Men se på tillatt totalvekt på hiacen. Altså hvor mye du kan laste inni bilen ink vekt på bilen. Det er det som ikke må være mindre enn tillatt totalvekt på hengeren man skal trekke. Kan tenke meg bilen har tillatt totalvekt på kanskje 2300kg. Da har du lov til å trekke henger med 2000kg.

 

Husk, det har ikke en dritt å si om hengeren du trekker er tom, politiet kan fortsatt gi deg bot om hengeren tillater for stor vekt. (kommer jo helt an på politimannen da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

Etter hva jeg kan huske kan Land Rover Defender trekke opptil 3500kilo...

Tahoe likeså...

Toyota Hilux kan også trekke noe vansindig etter hva jeg kan huske:)

 

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

En ting som er kjekt når man skal trekke tung henger er lavgir og mye dreiemoment/bakhjulstrekk/firehjulstrekk. Så en Tahoe, diverse pickups og SUV'er er kjekke tips. Er det litt mer low-budget så finnes Subaru Legacy stasjonsvogn med manuell girkasse, lavgir og firehjulstrekk, men jeg er litt usikker på hvor mye den er godkjent for...

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår