Gå til innhold

Vurderer Vectra...

Ranger emnet


hekna

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har helt siden vectra b kom ut vært litt "småforelsket" i denne typen. Vurdere nå å gå i innkjøpt av en sedan om jeg finner no jeg liker.

 

MEN, det eneste jeg hører fra såkalte bilkjennere er at vectra ikke er no å satse på. Problemer med innsprøytinga, startmotoren, det elektriske, rust osv.. :shake

Så da tenkte jeg å høre med dere som faktisk har vectra om hva dere mener? Hva bør jeg være på utkikk etter, hva bør jeg styre unna?

 

Noen råd og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg har helt siden vectra b kom ut vært litt "småforelsket" i denne typen. Vurdere nå å gå i innkjøpt av en sedan om jeg finner no jeg liker.

 

MEN, det eneste jeg hører fra såkalte bilkjennere er at vectra ikke er no å satse på. Problemer med innsprøytinga, startmotoren, det elektriske, rust osv.. :shake

Så da tenkte jeg å høre med dere som faktisk har vectra om hva dere mener? Hva bør jeg være på utkikk etter, hva bør jeg styre unna?

 

Noen råd og tips?

 

 

Jeg er storfornøyd med min vectra B. Har en 99modell facelift og det har faktisk komt rust på den allerede.... Men det tror jeg har veldig mye med forrige eier å gjøre. Skrapete lakk div steder så det har rusta. Så gjelder vel bare å passe på bilen du har. vaske og pleie den så holder den seg deretter også. Når du nevner elektriske problemer, så har ikke jeg hatt noen ennå ihvertfall. Nå har ikke jeg så mye erfaring med andre bilmerker heller, så har ikke så mye å sammenligne med... Men som sagt så er jeg storfornøyd med min :D

 

Ikke så fryktelig mye som skal til for å få de rå....

 

IMG_0080.jpg

 

IMG_0036.jpg

 

Img_0530.jpg

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

 

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge ut litt om det som har fulgt meg og min Vectra da.

Bilen er en 1998 1,8 CD, bilen så veldig bra ut da jeg kjøpte den men en NAF test avslørte store feil etter 6 mnd.

Gidder ikke liste opp alt, men det var 3 sider (A4) med feil. Deriblandt var rust ett av punktene. Mannen på NAF sa at han ikke hadde sett så mye rust på en så ny bil før... Rusten var nederst på dørene, hjulbuene bak, c-stolpene og kanalene. Bilen ble innleveret til forhandler med grei beskjed om å utbedre. 3 uker senere var den tilbake med ny lakk, men ser i ettertid at det er gjort dårlig arbeid.. Bobler fram igjen...

Når det kommer til elektronikken er det sorgens kapittel. Nå har jeg skiftet Veivføler 2 ganger og Kamføler 1 gang. ABS følerene er også ute på bærtur. Sliter også med at lysene forsvinner inne i bilen, at bilen nøkker under akslerasjon, rare lyder og en masse annet...

Dette er sikkert ikke noe som går igjen på alle Vectraene, men pass godt på når du handler DIN DRØMMEBIL...

 

Skal sies at bilen ellers er meget god å kjøre og at jeg nå holder på å importere delebil til den, men nå med V6...

 

LYKKE TIL...

1996 Audi A6 2,6

2001 Audi A6 1,9tdi

93 Audi S4 Avant http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=11831

96 Audi A6 2,6 Quattro(X)

85 Audi 90 2,2(X) http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=4720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jeg har ikke hatt noen store problemer.

Har en 1996 2.0cd.

Svært lite rust. Eneste problemet jeg har hatt er dynamoen...

 

http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=709

-1998 Audi A6 2.5TDI Quattro 180hk

-1994 Opel Omega B Gate prosjektet

-1995 Opel Omega "Kungfu Panda Drifter"

x1997 Opel vectra b turbo (c20let)

x 1996 Opel Vectra B 2.Ocd solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt min nå nesten 25.000km og ikke hatt noe problemer. Bittelitt rust nede på en dør er det eneste jeg vet om.

 

Det er det eneste jeg har og. førerdøra, skal pusses nå...

(har kjørt 60.000km)

 

Stor fornøyd!

-1998 Audi A6 2.5TDI Quattro 180hk

-1994 Opel Omega B Gate prosjektet

-1995 Opel Omega "Kungfu Panda Drifter"

x1997 Opel vectra b turbo (c20let)

x 1996 Opel Vectra B 2.Ocd solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt min 96mod vectra 1.7td i nesten 10mnd. Storfornøyd. Det som har vært feil/er feil med min er tre ting. Abs følerene liker ikke vann og kulde. byttet to ganger, og nå har de funket i 5mnd uten problemer. En foring bak på høyre side er slitt. Bilen har rullet 220.000, og i permen med kvitteringer fra forrige eier, så kan jeg ikke se at det er skiftet foringer siden bilen var ny, så egentlig er jo det ganske bra til å være opel?(En foring på 11 år=) Sentral låsen har en tendens til å leve sitt eget liv. Men jeg fant fort problemet. Det var ledningene i bagasje rommet som hadde brudd. 3 plasser faktisk. Ganske svakt av opel å lage "feste" anordningen til sentral låsen slik syns jeg. Men der de går ned langs med bøyen/løfteren og videre inn under hattehyllen, så bøyer de seg og brister. Bare å koble sammen og ennten teipe godt, eller som jeg gjorde, legge en tykk(3mm) vakumslange rundt og teipe den fast siden jeg delte den på langs for å få den over. Så å har man på de fleste vectraer(iallefall de som er kjørt mye i byene på saltede veier) mye overflate rust i kanaler, skjermer og dører. Forrige eier er glad i bilene sine sa han, så han vedlikeholdt dem ganske bra, men rust er det likevel.

 

Alt i alt er jeg forundret over at bilen ikke har større feil enn det som er. Ingen store verksted besøk i historie permen jeg fikk. Det er jo tross alt en opel. Jeg har hatt to stk golf og brukte mye mer tid i garasjen enn jeg har gjort med vectraen.

Og til slutt, ta en naf test før du kjøper den. Bedre å betale de 600kr eller hva det koster istedenfor å måtte bruke flere 1000kr på reperasjoner i ettertid. Billig forsikring. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 1997 Opel Vectra 1.8 CD

Jeg har eid bilen i 1 år og kjørt bilen de siste 16 000 km. Nå står telleren på 198 000 km ca.

 

Problemene jeg har møtt på:

- Måtte bytte tomgangsregulator samt borre opp en nippel på gasspjeldhuset. Dette var fordi motoren stoppet på tomgang i tide og utide.

- Byttet startmotor.

- Byttet endeledd på styringa.

- Nå har jeg en nivågiver for oljenivå på bunnpanna som holder på å takke for seg, så denne må byttes i tillegg til bunnpanne-pakningen.

- Ellers har jeg bittelitt rust på en hjulbue og litt nederst på ei dør.

 

Jeg synes ikke dette er så ille av kostnader over et intervall på nesten 20 000 km på en bil som er 10 år, har gått nesten 200 000 km, og som ikke koster allverdens. I tillegg er ikke deleprisene så ille som mange konkurrenter heller.

Jeg regner såklart ikke med slitedeler her som bremseskiver/klosser da dette nok slites likt på alle biler omtrent. Registerreim må man jo også skifte til rett tid. Dette er også en kostnad, men burde for alle være forutsett. Det jeg har listet opp i starten var sånne feil som kommer mer uventet. (Ikke uvanlig at man må bytte startmotor på gamle biler da, men man vet jo aldri nårtid.)

 

Ellers kan jeg også si at Vectra B er en veldig god bil å kjøre, og har du hvertfall CD-utgaven eller bedre (CDx er eneste som er bedre om jeg ikke husker feil, litt sjelden utgave i Norge..?) så får du en bra utstyrt bil til en gunstig pris. Men test den nøye og skaff tilstandsrapport, siden det virker som noen eksemplarer er mer utsatt enn andre!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

tror ikke det er noe særlig forskjell før 1999 modellen...

Da kom de med hele lykter forann og sånt.

Rusten skyldes vel mest dårlig vedlikehold og dårlig tectylbehandling.....

-1998 Audi A6 2.5TDI Quattro 180hk

-1994 Opel Omega B Gate prosjektet

-1995 Opel Omega "Kungfu Panda Drifter"

x1997 Opel vectra b turbo (c20let)

x 1996 Opel Vectra B 2.Ocd solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen har skvettlapper forann er den ikke så utsatt for rust. CD utgaven mener jeg var tectylert eller noe lignende.

 

Der bilen er utsatt for rust er:

 

- Nederst på dørene

- Hjulbuene, spesielt bak

- Feste til bakdørene

- Hjulbrønnen

- Kanalene

 

Dette merker du fort når du sjekker bilen. Min bil hadde litt rust nederst på en dør, som nå er tatt. Ellers er jeg egentlig storfornøyd med min bil.

- ( ) Mazda 323 GT-R

- (X) Opel Vectra B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår