Gå til innhold

Fra Varebil til helvete

Ranger emnet


Tortilla

Anbefalte innlegg

Klagesak omregistrering av Varebil til Personbil

 

Ønsket

Jeg har hatt en 18 år gammel Chevrolet Astro varebil på grønne skilter. Jeg ønsket i våres å omregistrere denne til personbil med baksete (5-seter totalt).

 

For å gjøre dette måtte jeg fjerne skillevegg og montere inn et baksete med sikkerhetsbelter.

Etter nitidig lesning av Kjøretøyforskriften forstår jeg det slik at det skal være mulig å få godkjent belter som er i henhold til amerikanske Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS). De originale beltene er merket med en selvdeklarasjon fra General Motors (GM) om at de er i henhold til FMVSS og er fabrikert av velrennomerte Bendix.

Biler over 10 år er avgiftsfrie m.h.p. bytte fra vare- til personbilstatus.

 

 

Ting går tregt

For å få avklart om ombyggingen kan godkjennes vil jeg avtale visning av bilen på min lokale trafikkstasjon i Drøbak. Jeg ringer først Vegvesenet sentralnummer og blir flere ganger forsøkt satt til Drøbak uten at telefonen noen gang blir tatt, tiltross for lang venting. Noe direktenummer til Drøbak er umulig å oppdrive. Tilslutt sender jeg epost til Vegdirektoratet som svarer at de videresender eposten med spørsmålene til Drøbak Trafikkstasjon. Det kommer aldri noe svar fra Drøbak.

I mellomtiden er det kommet innkalling til Periodisk Kjøretøy Kontroll (PKK), denne er i ferd med å løpe ut. Jeg viser bilen på NAF Mastemyr som ikke anmerker annet enn at lastsikring (skillevegg) mangler. De erklærer også at de kan lese både E2, E3,E5 og til og med den vanskelige forkortelsen FMVSS. Men de har ikke myndighet til å godkjenne evt. sikkerhetsbelter om sete hadde vært satt inn og forteller at jeg må møte på en Trafikkstasjon for å få dette gjort.

 

 

Mangellapp

Med anmerkningen i hånda drar jeg til Drøbak og får en ”Drop In”-time selv om Region Øst tidligere hadde påstått at de ikke hadde satt av timer til kontroll i det hele tatt.

Ved ankomst er det en hel stim med Porche Cayenne Turbo som ivrig betukles av personellet. Hm, ingen timer å oppdrive??.

 

Kontrolløren Vidar rister på hodet omsider og sier at ”Disse FMVSS-merkede beltene er ikke FMVSS- merket”. ”De skal være i henhold til FMVSS 209 eller FMVSS 210, eventuelt E-merket” og ”Dette er en nyregistrering” (??). Ja når tilkom 209 eller 210? Ikke vet jeg.Ikke vet Vidar og Kjøretøyforskriften innbundet av forlaget Buss Og Last er en taus østers.

At GM, og andre fabrikanter, selvdeklarer FMVSS konformitet er tydligvis fullstendig ukjent. Jeg drar hjem og får vite at Trafikkstasjonen Drammen visstnok har kompetanse på amerikanske kjøretøyer og tolkning av de relevante foreskriftene. Jeg ringer Drammen og blir satt til Jensen som uttaler at ”det viktigste er sikkerheten og at beltene fungerer som de skal. Han nevner bl.a. dobbel (g-kraft, tilt og belteaksellersjon) sperremekanisme for eventuelle sneller. Han er villig til å se på installasjonen og sier det bare er å møte opp, ”tar kort tid, typisk ”Drop In””. Og nei; dette er ingen nyregistrering, sier han.

 

 

Til Drammen

 

Etter det ”vellykkede” oppsøkende besøket på Drøbak Trafikkstasjon tar jeg med meg taktikken en feriedag og setter kursen mot Drammen med Chevroleten. Etter en masse forurensende kjøring i Drammen sentrum får jeg vite at det Vegvesenmerkede bygget bare er en slags lokkedue, at adressen som ligger på nett er feil og at Drammen Trafikkstasjon ligger på Lierstranda.

Møter opp på Lierstranda, trekker kølapp og en time senere får jeg vite at ”Drop-In” starter kl. 0900 og ikke kl. 1200 som på Drøbak Trafikkstasjon. Hurra for samkjøring og enhetlig opptreden. Jeg er for sent ute. Det er fullt!

”-Kom igjen i morgen før 0900!”.

Veien hjem blir lang, vel vitende om at jeg har brent bensin for et par hundre kroner, betalt 110 kroner i Oslofjordtunellen, regelrett kastet bort 4-5 timer på å pådra meg unødige frustrasjoner og i tillegg avlet fram en dundrende hodepine. Alt helt forgjeves.

 

 

Fikser Belter

Jeg kaster in håndkledet og kontakter firmaet Baksetespesialisten for å skaffe E-merkede sikkerhetsbelter. De har ALDRI hørt om problematikken og har derfor heller ingen tips om hvem jeg skal kontakte. Eriks Bildemontering blir redningen, der kan man få kjøpt belter om man plukker de ut av vrakene på egenhånd. Etter å ha fått knærne fulle av glasskår, diverse kutt i hodet, blødende knoker og opprevne bukser står jeg der 400,- kroner fattigere, men med sikkerhetsbelter med den nødvendige E’en. Beltene passer greit i baksetet om enn ikke så elegant som de originale av GM deklarerte FMVSS konforme Bendix sikkerhetsbeltene.

 

 

Ny kontroll

Møter opp på Drøbak igjen, kontrollør Vidar nikker gjenkjennende som på en gammel venn og studerer beltene, noterer noe på en kontrollseddel som skal tas med i kassen for utstedelse av midlertidig vognkort. Jeg betaler 550,- etter å ha sittet nok en time i kø (gode sofaer på Drøbak TS).

 

 

Catch 22

Det er da det uoverkommelige gordiske problemet dukker opp: ”Bilen er jo underkjent av NAF og skal vises med lastsikring montert…….”

Jeg argumenter med at det ikke skal være skillevegg i en personbil og at bilen nettopp er godkjent som ombygd fra varebil til personbil. Argumentet faller på arsenikkimpregnert betong.

Så kommer bredsiden fra Moses og Aron bak finérfestningen fra IKEA:

”-Bilen må vises med skilleveggen innsatt for å få strøket anmerkningen.”.

”-Betal kr 275,- for etterkontroll og få de i hallen til å se på lastsikringen i bilen” .

Jeg begynner snart å grine før en ny enda større trussel om ”Avskilting!” tordner fra plankekasematten.

Folk glaner nervøst.

Mens ørene tyter av tinitus flagger jeg hvitt og betaler NOK 275,-

 

Problemet nå er at skilleveggen er demontert og kastet på fyllinga for lenge siden og figurerte sikkert allerede da som deler til en handlevogn eller binders.

 

Jeg går ut og prater med Kontrollør Vidar: ” Jeg må ha en godkjent kontrollseddel på at det er montert lastsikring på den varebilen du nettopp har godkjent som personbil som vitterlig ikke skal ha lastsikring….”.

”Om noen skulle være så heldig å sitte i dette baksetet og plante hodet i lastsikringens strekkmetall i 100 km/t får jeg dashbordet fullt av pommes frites laget av hjernemasse….”, skulle jeg tilføye, men lot klokelig være….

Vi holder hverandre i hendene, lukker øynene og etter noen laaange minutter synes Vidar at han kan se en vag lastssikring akkurat lenge nok til at det holder. Jeg ser den ikke, troen for å montere lastsikringer må nok være mye sterkere enn den for å flytte fjell.

Kontrollør Vidar skriver under på at han har kontrollert at det er isatt en imaginær lastsikring i bilen som står 50 meter unna uten verken reell eller imaginær lastsikring.

 

Jeg går inn igjen og får rekvirert hvite skilter og et midlertidig vognkort.

Skiltene hentet jeg et par dager senere og vognkortet kom i posten, som lovet.

Hurra, nå kjører jeg tur med beltene hver dag!

 

Summa summarum

 

Jeg oppfatter meg selv som en lovlydig borger og betaler mine 70-80 % skatt til Staten innebefattet til Statens Vegvesen. At dere ikke kan se det selv, gjør det desto viktigere at noen må fortelle det i klartekst: Jeg begynner å bli kraftig lei av å måtte kaste bort penger, tid og krefter for å måtte fø på etater der ufrivillig tjenesteforsømmelse, ansvarsfraskrivelse, inkompetanse, manglende gangsyn og utpreget arroganse snarere er regelen enn unntaket. Det skal ikke være slik at menigmann skal måtte svi fordi Vegvesenet ikke er i stand til å organisere seg selv eller fordi de sakkyndige bare er dette ved navn.

 

Mitt Krav

Jeg referer herved til historien over og påberoper meg å ha vært utsatt for en urettmessig innkreving av kr. 275,- for en ikke utført og irrelevant etterkontroll som jeg mener er kommet til på grunn av:

 

1. Av Vegvesenet generert treg saksgang i Region Øst (sentralbord/Drøbak TS) som følge enten av personellmangel, fraværende kompetanse eller generell neglekt Eventuelt kombinert. Velg selv, dere er nok smertelig klar over egen situasjon.

 

2. Dårlig kundebehandling (Drøbak TS), der det å true med avskilting brukes som våpen for å innkreve urettmessige krav på en tjeneste som faktisk ikke blir eller kan utføres. Trusselen satt ikke langt inne og kom nok frem som følge av at de ansatte lever i en svært presset arbeidsdag. Hvordan er det dere behandler fotfolket deres når de får en slik attityde?

 

 

 

 

 

Jeg krever NOK 275,- i innrømmelse tilbakebetalt på min konto (053XXXXXXXX) innen utgangen av August måned dette år.

 

Hvis saken eller beløpet av en eller annen grunn ikke sees som tilstrekkelig (for dere) til at dette (for dere) rettferdiggjør full refusjon, kan jeg fortelle at full refusjon er tilstrekkelig for meg og at jeg også har forslag til noen andre løsninger.

 

A. Blanko tilgodelapp på etterkontroll med minimum 5 års gyldighet og levert i min postkasse.

 

B. Dokument som bekrefter tillatelse på å bruke et kvantum, tilsvarende kr. 275,- spart for meg av avgiftsfri diesel på et dieselkjøretøy der bruk av dette drivstoffet i utgangspunktet er forbudt.

 

C.Å få levert på døra vår her i Donglebærsvingen 4 den ene palmen som står midt i kontorlokalet til Drøbak trafikkstasjon (den med de laange bladene), med potte, nyvannet, den passer fint i stua her.

 

Innfris full refusjon eller et av punktene A til B. Vil jeg legge denne saken tilside, nullstille mitt emosjonelle forhold til Vegvesenet, dets provinsielle representanter, deres skrankehird og ikke bry verken meg selv eller mine omgivelser noe ytterligere med denne farsen av en historie.

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

 

Morten Jensen

 

PS.

Jeg er å treffe på min hjemadresse ut juli.

Post mottas.

Kan treffes på mobiltelefon 915XXXXX (Ikkeaktivisert anroper Nr.ID avvises dog kategorisk).

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send inn denne teksten til VG som "Åpent brev til Vegdirektoratet og Drøbak Trafikkstasjon", da vil du skape såpass stort rabalder at det antageligvis kommer til å skje noe...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja send det til avisa. Bare husk å stryk navnet Vidar eller så ender det vel med at han får sparken for å bruke hue og ikke være en jærnedø sombi som ikke klarer å tenke. Fjær i hatten og stor gullstjerne til Vidar.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byggde om min Jeep Wrangler fra vare til peronbil i november 06. Bilen er en 97 mod. Beltene er ikke E- merkede, så jeg var litt usikker før møte på biltilsynet. Kontrolløren bare titta inn i bilen at belter var på plass, så var alt greit.. Hørt om mange med de samme problemene som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt som rutine å bruke lange lunter, da rekker man å komme seg unna før det store smellet og man kan også ha tid til å kappe lunta om man skulle ombestemme seg.

 

Etter noen dagers betenkningstid vurderte jeg det dithen at 275,- ikke var så mye å lage *=?%! for, det er tross alt mine skattepenger som en evt. saksbehandlerbyråkrat må drekke opp i frustrasjon etter nok en dag med å behandle slike imbesile klagebrev. Det gjelder å ikke fø trollene...

 

Forøvrig var jeg jo ikke uten skyld, bilen kunne jo vært omregget annet sted og Drøbak TS sliter med å argumentere for sin eksistens, jeg vil ikke være den som formellt gjør det motsatte.

 

I ettertid er jo det hele ganske fornøyelig!

 

Blomst til Vidar og kaktus til kvinnfolket bak skranka.

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle godkjenne hiacen fra Varebil til Personbil var det ikke noe problem. Eneste de spurte om var om beltene var feste i de orginale festene. Fyren som tok kontrollen bruke vel maks 2min på bilen. Dette var i Larvik.

 

Forskjellen er at dine belter var E-merket eller tüv merket!

Et lite helvete å få godkjent noe som helst i norge som det ikke er disse merkene på, noe som denne historien viser!

 

 

Huff gruer meg til jeg skal inn med setene i min suburban. :shake

Chevy Suburban (97)

Porsche 944 (84)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du -etter å ha kappet lunten- føler at alt har vært verdt det. Jeg har opplevd noe like idiotisk hos Trondheim trafikkstasjon da jeg skulle registrere ned en caravelle buss til personbil, men faktisk er det enkeltpersoner som sitter på nøkkelen, som Vidar. Man trenger ikke møte en Vidar på sin vei engang, tenk deg historien uten Vidar, du hadde nok startet brann hos trollet da.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at dine belter var E-merket eller tüv merket!

Et lite helvete å få godkjent noe som helst i norge som det ikke er disse merkene på, noe som denne historien viser!

 

 

Huff gruer meg til jeg skal inn med setene i min suburban. :shake

 

Ja, sannsynligvis, var hts som bygde den om. De bygger jo om de fleste bilene til Toyota, så det skulle jo bare mangle at de bruker godkjente belter. Hvor på beltet skal e\tuv merket være? Kan ikke si jeg har lagt merke til noe merking

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår