Gå til innhold

Nm og Turtall

Ranger emnet


civic 1983

Anbefalte innlegg

Jøss, holder dere fortsatt liv i denne tråden? 106 innlegg ser jeg og argumentene er de samme som for to uker siden, det gjelder begge parter.

 

Hondaen skal ha for utholdenhet ihvertfall. Han sleit ut meg etter et par dager. Jeg orket ikke å argumentere mer. Heldigvis kom slitenvolvo meg til unnsetning. Han følte også at han snakket for døve ører. Og takk til DaButcher som sørger for at hondaen ikke får siste innlegg i denne tråden.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jøss, holder dere fortsatt liv i denne tråden? 106 innlegg ser jeg og argumentene er de samme som for to uker siden, det gjelder begge parter.

 

Hondaen skal ha for utholdenhet ihvertfall. Han sleit ut meg etter et par dager. Jeg orket ikke å argumentere mer. Heldigvis kom slitenvolvo meg til unnsetning. Han følte også at han snakket for døve ører. Og takk til DaButcher som sørger for at hondaen ikke får siste innlegg i denne tråden.

Kan se ut til at han enten gav opp å overbevise oss at vi har feil, eller han tenkte litt over det og fant ut at "oisann. de har jo rett likevel. how embarassing". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo, bare bytt ut "i praksis" med "bestandig".

 

Kort oppsumert dreier diskusjonen her seg om hvor i registeret dette inntreffer.

Hondaen har preket lenge om at dette bestandig inntreffer på effekt-maksimum, så at dette vil kun skje ved giring optimalisert for topphastighet, til å så si at giringen, i praksis, ikke har så stor innvirkning på topp hastigheten. De to siste utsagnene er korrekte.

 

Sett at du har 240hk ved 5000rpm og 250hk ved 5500rpm, og topphastigheten inntreffer ved 5000rpm, så vil du ikke tjene mye på å gire om slik at den inntreffer ved 5500rpm. Men litt vil du likevel tjene.

 

Altså, "i praksis" skal her settes i sammenheng med "teoretisk" for å gi mening; kan ikke bytte det ut med "bestandig", da henger ikke innlegget sammen synes nå jeg. :)

 

Vil nå absolutt si at giring i aller høyeste grad har innvirkning på topphastigheten, men dette temaet blir altfor generelt å diskutere, for mange oppfatninger og eksempler, men for de som blir for irriterte av å lese slikt er det jo bare å la være...

....

(Som eksempelet med 240hk/5krpm, 250hk/5,5krpm og topphastighet ved 5krpm, dvs at ved Vmax er effekten som kreves for å holde en gitt hastighet er lik effekt@5000rpm, altså 240hk. Endrer en utveksling så den samme V(hastigheten som tidligere var Vmax) oppnås ved 5500rpm har en akkurat da 10hk å øke hastigheten videre med, og Vkan økes til Pmøter Pmot; Vmax (den nye) inntreffer etter Pmax (effekttopp, som jeg regner med du mener skal være 250hk ved 5,5krpm).

Dermed enda ikke ved den teoretisk høyeste mulige hastighet.)

 

 

Jeg har ihvertfall lettere for å skjønne ting med noen tegninger, så legger nå ut noen for de som orker følge med på en tungt teoretisk tråd, vær snill å rette alt som er feil, dette er bare jeg som tenker høyt, eller på trykk da om en vil.:)

 

Her er den røde kurven effekten (målt på drivhjul kan vi jo si)

 

Den grønne linja er hastigheten (bare en eller annen verdi, ingen sammenheng med noen tall ellers der)

 

Den blå kurven skal vise motkraften (luft-/rulle-motstand osv) også bare tenkt teoretisk.

 

Der den røde kurven møter den blå kan vi lese av den maksimale hastigheten Vmax.

 

 

Her kommer topphastigheten før effekttoppen:

kurve2.jpg

 

Her ligger den etter at effekttoppen har oppstått:

kurve1.jpg

 

Og her midt i:

kurve3.jpg

 

 

Effekten i alle kurvene peaker på 500, men på veldig forskjellige turtall.

Den første grafen kan for eksempel vise en kort utveksling (motoren "tømmer seg" eller evt treffer turtallsperra)

Grafen i midten kan vise at motoren ikke klarer å "dra ut gira" (for lang utveksling)

Den siste grafen gir høyest hastighet, da motkraft og kraft har høyest sum (motoren slutter å dra fordi den ikke orker mer, egentlig på samme måte som i forrige eksempel).

 

:)

@buskmann: Hehe, utrulig hva folk klarer å holde liv i her ja;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitrofish: Ja se der, er fint å få et bilde av sakene og de danner et godt bilde av hva vi snakker om. Siste grafen viser Vmax ved P max og er dermed høyeste hastighet vi kan få ut med den aktuelle motoren. Er det jeg har ment hele tiden, den teoretiske toppfart.

 

Såklart har giring noe å si, jeg har aldri ment noe annet. De som misoppfatter hva jeg mener når jeg sier Vmax inntreffer ved Pmax er ute etter å kverulere og vrir og vender på det jeg sier samt setter mine påstander ut av sammenheng.

 

Såklart får et kjøretøy Vmax ved Pmax, det forutsetter at giringen er optimal, men når jeg samtidig sier at giringen ikke er så nøye for å nå tilnærmet Vmax for motorer med et bredt effektregister på toppen (familiebiler) så blir det misoppfattet til de grader at det nesten blir komisk.

 

Nå er iallfall dette emnet belyst og de fine grafene dine danner konklusjonen, en fin avslutning vil jeg si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange rare utsagn her, men velig mange bra og :D

 

Jeg gidder ikke lage en ny super lang post om dette men her kan dere lese hva jeg mener om dette, NM, HK, og utveksling: http://www.nippon.no/karl/index-filer/Page1018.htm

 

"som vanlig" er jeg ganske uenig med hondaen. :p

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Til du som kjører høvel: Du vil høvle raskest (gjøre mest arbeid pr tidsenhet) når motoren yter sin maksimale effekt. Velg et lavere gir. Motoren vil levere mindre dreiemoment, men pga girkassa vil du ha mer dreiemoment på hjulene. Og det er dreiemoment på hjulene som teller.

 

Dette er kun ideelt (hvis man optimaliserer girkassa med hensyn til toppfart). Det skjer også hvis man har en CVT-girkasse.

 

Nei, motoren er helt fin. Girkassen burde hatt lavere giring på høyeste gir. Da hadde turtallet steget og effekten steget. Det ville gitt høyere hastighet. For sånn det er nå, når jeg toppfart på ca 70 hk (målt ved å lese av effektkurven), mens toppeffekten er 82 hk. Å velge et lavere gir er ikke alternativ fordi det både går saktere (turtallssperre) og er langt forbi rødmerkinga.

 

 

La meg sette noen tall på dette (si fra hvis disse er usannsynlige), så kan du regne ut toppfarten for meg:

Motstand på 200 km/h: 100 kW

Toppeffekt: 100 kW @ 6000 rpm

Maksimalturtall: 90 kW @ 7000 rpm

4. gir 3000 rpm @ 80 km/h

5. gir 3000 rpm @ 110 km/h

Hvis du fortsatt topphastigheten vil være 200 km/h så vil jeg gjerne se bevis for det. Hvis du derimot mener den vil være lavere, så tror jeg at både du, jeg og TheEdge er enige.

I dette tilfellet er det ikke mulig å få en toppfart høyere enn 200km/t

 

1. Motstanden ved 200km/t er 100kW Dette er også makseffekten til motoren. Med andre ord teoretisk toppfart på papiret.

 

2. Girutveksling fører her til at ved makseffekt (100kW) på 5.gir vil farten vere 220km/t. Det greier ikke motoren for ved 220km/t er motstanden, la oss si 140kW

 

3. Toppfarten vil med andre ord plassere seg på 4. gir. Mellom 6000 og 7000rpm. Du kommer til 6000rpm, da yter motoren 100kW. Motstanden er ikke 100kW før farten er 200km/t. Derfor så vil farten fortsette å øke fra 180km/t et lite stykke helt til effekten i motoren krysser linjen for rullemotstanden. Ville tippa på ca 185km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår