Gå til innhold

Nm og Turtall

Ranger emnet


civic 1983

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg mente, som jeg tror var opplagt for alle andre enn deg, er at dette er absurd om maks effekt skulle komme ved forskjellig turtall avhengig av girkasse. Men det er den logiske forlengelsen av påstandene du kommer med. Ta min bil f.eks. Den hadde en gang i 1985 svimlende 110hp@5000rpm og maks dreiemoment, som jeg ikke husker i farta på 2500rpm. Giringen her er slik at en eldre herreman med hatt skal kunne nyte søndagsturen uten irriterende motorstøy, sånn rundt 2000rpm @ 100km/h. Jeg vet ikke hva topphastigheten er på bilen her, men for å være generøs sier vi 180km/t. Teoretisk topphastighet på 5000rpm i femte gir være 250km/t. Hvis du tror at en gammel 740 kan nå slike hastigheter så har jeg ett åpent luftfilter og noen magneter som gir en økning på 200hk, garantert.

 

Teoretisk topphastighet i 5 gir er selvfølgelig ikke 250km/t, for motoren vil aldri være i stand til akselerere bilen til den hastigheten siden effekten ikke er stor nok. Du misforstår tydeligvis hva jeg vil fram til eller så vil du ikke innrømme at jeg har rett. Toppeffekt er toppeffekt ,ferdig arbeid. Har du 110 hk tilgjengelig så har du 110 hk tilgjengelig og denne effekten kan du bruke til å overvinne motstand med.

 

 

 

Er ikke alle som vil har gir for mest mulig hastighet vet du. Avhengig av anvendelselsområde vil man optimalisere giringen for akselerasjon/last eller økonomi. Topphastigheten vil uansett variere, ikke mye, men litt, etter forholdene på banen. Så du vil ikke klare å lage en girkasse som er optimal for alle tilfeller, med mindre det er en CVT eller lignende.

 

Såklart.

 

 

Uten girkasse så er topphastigheten 0, uansett hvor mye effekt du måtte ha.

 

 

Selvfølgelig. Ingen mener noe annet. Ikke ta ting ut av sammenheng.

 

Du har sagt mye rart, men din siste gale påstand var at motoren sin toppeffekt lå der hvor bilen sluttet å akselerere, uansett hva fabrikken måtte påstå.

 

Du har sagt mye rart du også. Hva er galt med å påstå at bilen slutter å akselerere når topphastighet og toppeffekt opptrer på samme sted. Kjører bilen med en konstant topphastighet er akselerasjoen lik null. 0. Det er ganske logisk.

 

 

Nei, uten motstand er topphastigheten tilnærmet ubegrenset uansett effekt.

 

Det er sant og jeg har ikke ment noe annet. Du tar ting ut av sammenheng.

 

Hvilen del av F=m*a var det du ikke skjønte? Stigningstallet er den deriverte av funksjonen til dreiemomentet. Toppen av dreiemomentkurven finner vi der stigningstallet er 0. Mener du å påstå at den røde bilen akselerer fortest fordi den har brattest

 

Jeg skjønner, men du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener.

 

Ta deg en tur på veien, sett kassa i 3 gir og trykk gasspedalen i bunn.

 

Sannsynligvis vil du kjenne på "rumpedynoen" at bilen vil først nøle litt med å akselerere, så kommer et bra drag og så vil dette draget avta. Hastigheten øker hele tiden selv om "draget" ikke er konstant. Selv om "draget" avtar vil motoren yte mer og mer effekt. Det som er poenget.

 

Her har du vært vitne til en stigende dreiemomentkurve, toppen av dreiemomentkurver og en dalene dreiemomentkurve. Selv om dreiemomentkurven er synkende, vil motoren utvikle mer og mer effekt.

 

 

 

Hvem av oss er det egentlig som er ute på vidda?

 

Jeg vil påstå du er ute på vidda :)

 

Har du 100kW tilgjengelig fra en motor så har du 100kW tilgjengelig for å overvinne motstand med. Hva er egentlig problemet ?

 

Nei, du har brukt masse innlegg på å forklare noe som kan oppsumeres i to setninger. For ikke å snakke om at du motsier deg selv i annethvert innlegg.

 

Jeg har brukt en masse innlegg på å forklare deg noe helt logisk, til og med gitt deg to nettsteder som forklarer at topphastighet bestemmes av Pmax. Dette avfeier du galant og gidder ikke engang motargumentere for.

 

At du mener jeg motsier meg selv i annenhver innlegg er fordi du tar det jeg sier ut av sammeheng eller jeg forklarer meg på en måte som du ikke skjønner. Isåfall beklager jeg det.

 

Ja, men kun i det spesialtilfellet hvis girene er lagt opp til dette.

 

Dette er feil. Hvis du leser hva PumaRacing skriver på sidene sine (som er refert fra en bok) så har ikke giringen så utrolig mye å si som du påstår for en ordinær bil.

 

For å avslutte diskusjonen:

 

Akselerasjonen til en bil følger dreiemomentkurven. Siden akselerasjonen følger dreiemomentkurven vil akselerasjonen (når man tar kickdown) i m/s^2 bli størst hvor stigningen er brattest, dvs differansen mellom tilgjengelig motormoment og lastmoment er størst.

 

Topphastighet bestemmes av motorens toppeffekt og bilens luft/rullemotstand. Dette forutsetter at bilen er utstyrt med en girkasse som er tilpasset motoren, noe de fleste biler idag er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufint og patetisk, gå offtopic, roter i mine gamle poster for å finne ut ting du kan henge meg ut for. Du om det, du har vel dine problemer og vil vise deg litt.

 

Men dessverre så klarer du ikke ta meg på noe der :)

 

Når jeg har en ny motor med langt større effekt en stock, så trenger jeg selvsagt et lengre 5 gir for å få høyere toppfart.

 

Mens den gamle motoren gjør at bilen min får toppfart på 7000rpm i 5 gir, så vil den nye motoren min raskt treffe turtallsperren i 5 gir. Derfor trenger jeg et "lengre" 5 gir. Nå turtallsperren i 5 gir gjør jeg uansett med den nye motoren, med 450whp er topphastigheten rundt 300 km/t. Men det er en hastighet jeg ikke har behov for å nå.

 

 

 

 

 

 

Les ditt eget innlegg hondaen. Hva skal du med lavere 5te gir sa du? Hørte ikke. Var det økt toppfart?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man tar en orginal bil og bruker alle dataer fra den. Da skal man ved å regne med girutvekslinger og hjulomkrets osv, kunne finne teoretisk hastighet i alle gir ved det turtall der toppeffekt på motoren inntreffer. Vil da den toppfarten som fabrikken oppgir stemme overens med den teoretiske hastigheten på et av girene ved turtallet for motorens effekttopp????

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Du har sagt mye rart du også. Hva er galt med å påstå at bilen slutter å akselerere når topphastighet og toppeffekt opptrer på samme sted. Kjører bilen med en konstant topphastighet er akselerasjoen lik null. 0. Det er ganske logisk.

 

Du kan ikke si fres=0, uten å vite alle kreftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, la oss skrive om fysikkbøkene! :-D

Ja, men du hadde kanskje en dårlig dag, den dagen?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kraft

 

Poenget mitt, er at å si at topphastighet vil være på effekt/nm topp, vil være feil, om du ikke vet motkraft!

 

Å si at den vil ha topphastighet på topp effekt, vil jo gjøre at bilen umulig kan akselerere i utgangspunktet.

 

Det er jo tross alt en kurve som er stikkordet her og så lenge man har mer kraft enn motkraft, kan man akselerere (såfremt man ikke er på turtalls-sperren, selvsagt).

 

Videre, som tidligere nevnt, kan man også ha mer motkraft enn kraft, før effekt-topp på motoren.

 

Effektkurve/turtall, m.m. er jeg enig i at vil påvirke akselerasjon, men det gjør også utveksling (du kan jo prøve å starte bilen din i 5 gir).

Derimot at topphastighet vil være på effekt-topp, mener jeg blir et feil utsagn så lenge mange faktorer her er ukjent (motkraft, m.m.).

 

Mine 50 øre

 

Siden alle vil påpeke de har hatt fysikk på skolen her, så kan jeg påpeke at jeg spiste nudler til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med DaB...men vil legge til en ting...

 

Sålenge effektkurven til motoren tillater det, vil man oppnå maks hastighet ved effekttopp - HVIS man har en utveksling som gjør det mulig.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med DaB...men vil legge til en ting...

 

Sålenge effektkurven til motoren tillater det, vil man oppnå maks hastighet ved effekttopp - HVIS man har en utveksling som gjør det mulig.

Jeg regner med alle husker ISCT funksjonen på GFX kalkulatorene våre.

 

Om vi der tenker oss to grafer (også nevnt tidligere i tråden), vil man ha et ISCT punkt mellom motkraft og kraft.

 

Der ISCT er, vil man ha topphastighet.

ISCT kan være lavere eller høyere enn peak effekt, på høyere eller lavere turtall.

 

Eksempelvis kan en bil med 800hk og 800nm ha samme topphastighet som en bil med 200hk og 200nm. Hvor lang tid den vil bruke til topphastigheten, er dog. en annen sak. (Newtons lover gjelder!) ISCT kan være utenfor turtalls-sperren, eksempelvis.

 

Merk. Jeg sier kan, som et eksempel. Somregel vil ISCT være før turtalls-sperren på siste gir, på en vanlig gatebil, under normale forhold.

 

Det er jo feks. forhold som alltid vil være variable, som luftmotstand (vind, tunnell, 2fast2furious spoilere, styling), rullemotstand på dekk (lufttrykk, mønster, gummiblanding, asfaltkvalitet), m.m.

 

...

Jeg har ellers vært passasjer i en original volvo 240 gl, originale dekk, usenket bil, fullastet.. 189km/t på autobahn var ingen problem, men sjåføren turte ikke mer (bilen hadde ikek turteller!).

 

Den brukte LANG tid på å komme seg opp i hastigheten, men med langt nok strekke ville man nok med den også klart bilens teoretiske topphastighet (som forøvrig ikke kan regnes med å være så høy, med tanke på m45 og 3.91 bakaksel). Motoren var en b230a, 116hk / 182nm, kjørt 330.000km++, lite vedlikehold på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får mene hva dere vil for min del. Når referanser fra nettsteder, bøker, kombinert med elementær fysikk fra dagliglivet ikke går inn i hodene deres så bruker ikke jeg mer tid på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får mene hva dere vil for min del. Når referanser fra nettsteder, bøker, kombinert med elementær fysikk fra dagliglivet ikke går inn i hodene deres så bruker ikke jeg mer tid på dette.

 

Jeg ville nå kalt newtons lover for elementær fysikk.

At en webside sier at epler smaker bedre enn bananer er irrellevant.

 

Kom gjerne med en forklaring på hvordan du kan akselerere, om fres=0 på peak effekt?

 

La oss si du har denne kurven:

1000rpm: 80hk / 150nm

2000rpm: 100hk / 180nm

3000rpm: 120hk / 200nm

4000rpm: 140hk / 220nm

5000rpm: 160hk / 240nm

6000rpm: 140hk / 220nm

 

Om du der kjører en graf på kalkulatoren din, som du sikkert hadde på skolen.

I den grafen, kjører du inn feks. moment da, som du selv sier gir akselerasjon (stemmer iht. newtons lover).

 

Da vil den grafen der være unaturlig pen,men den vil ha likheter mellom en ekte effektgraf (med mindre peak effekt er på redline).

 

Så, ja.. Så kommer saken:

OM du ikke kan akselerere etter du har nådd peak effekt, vil det jo bety at du ikke klarer å akselerere på lavere rpm heller? En konstantverdi på feks 140hk vil jo gjentas på både 4000 og 6000rpm i mitt eksempel ovenfor.

 

Ingen motorer er like og det er nok noen som har peak effekt på redline, men man kan fremdeles få motkraft som er lik kraft, på lavere turtall, som igjen vil gjøre at motoren (pga utveksling) ikke vil klare å nå topp effekten på høyere turtall.

 

Dette er ELEMENTÆR fysikk ja, mener det var 1fy, ikke 2fy man lærte om newtons lover.. eller, hmm.. jeg lærte vel det allerede i "naturfag", forresten.

 

Håper jeg lærte det iallefall, påpek gjerne feil, men ikke kom med henvisninger til en honda som kjører i 160 km/t, pga. vtec lyden høres ut som en turbo.

Jeg forventer en mattematisk begrunnelse, nothing more and nothing less.

 

Jeg har gitt deg Newtons lover, resultantkraft, begrunnelser, motkraft, m.m. ting som du bør se litt på. For all del, jeg synest denne tråden er en av de bedre diskusjonstrådene jeg har deltatt i hittil.. Greit å krangle om noe annet enn om det er fett med alu vinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får mene hva dere vil for min del. Når referanser fra nettsteder, bøker, kombinert med elementær fysikk fra dagliglivet ikke går inn i hodene deres så bruker ikke jeg mer tid på dette.

 

Faktiske tester som viser at dette er tilfelle i virkeligheten, og ikke bare i følge teorier vil overbevise meg..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår