Gå til innhold

Dokumentasjon på Volvo 242 til Norske byråkrater

Ranger emnet


Orginal

Anbefalte innlegg

Etter hva som blir sagt kan det se ut til at krav om ettermontering praktiseres litt forskjellig. Fra og med 84-modellen er det for øvrig originale Volvo-blinklys - også i Sverige. Den typen som fantes på norskleverte biler til og med 83-modellen, ble den levert fra fabrikken eller ettermontert av importør eller noe slikt?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren på vegvesenet mente det er begrensninger på kjørelengde hvis bilen blir registrert som Verneverdig kjøretøy, bare lov at kjøre til og fra veteranbilstreff osv. Derfor ønsket jeg ikke det. Det står dog ikke noe om det i "§ 1-15 Kjøretøyforskriften". Trur han blandet sammen registrering med veteranbilsforsikring. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva som blir sagt kan det se ut til at krav om ettermontering praktiseres litt forskjellig. Fra og med 84-modellen er det for øvrig originale Volvo-blinklys - også i Sverige. Den typen som fantes på norskleverte biler til og med 83-modellen, ble den levert fra fabrikken eller ettermontert av importør eller noe slikt?

 

jeg er ikke sikker, men jeg mener de ble montert av importør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begrensning på kjørelengde har vel bare med om du har veteranforsikring.

den forsikringen får du ikke, med mindre du har en annen hovedbil i tillegg.

 

de kan jo ikke påtvinge deg til 5000km i året :p

 

ellers, alt kan defineres som "spesiellt arrangement", feks. "volvotreff med kompiser"?

 

Jeg tror faktisk man må ha sideblinkers, har lest det flere steder.

Mener det er hull i skjermene allerede. I usa harde iallefall hull i skjermene, som da er dekket av feks. b21 merke,elns.på skjermen

 

ps. papirene kan vel volvo teknisk skaffe? feks. norge/sverige?

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt hvorfor dere må blande inn "Bevaringsverdige kjøretøy" ang dette,koster vel ikke mange kronene å forsikre denne bilen uansett.

 

Da jeg regga min importerte veteran var det jo kun en vanlig teknisk kontroll...

Den var senket,hadde 18" hjul og annet ratt også.

 

mulig det er jeg som har misforstått nå men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg registerer den som "bevaringsverdig kjøretøy" trenger jeg ikke ordne dokumentasjon på avgass, styring, brems, belteinfestning, støy. Noe som er vanskelig å få fram og dessuten koster 2000kr fra Volvo Norge. I tillegg må jeg borre i skjermen (noen skrev det allerede er hulll som er dekket av Volvo emblemet på skjermen???) for å montere sideblinklys. Er bilen registrert under "bevaringsverdig kjøretøy" eller Paragraf 1-15 i kjøretøyforeskriften" slipper jeg det. Ulempen er at jeg ikke kan endre noe på bilen feks bytte til en b23 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag blev bilen norsk. Norske flagg på skilten også... Tok den inn på undantagsparagraf 1-15, på trafikstasjon i Drammen (mye trevligare folk der en i Oslo), Jeg var defor ikke nødt til å skaffe dokumentasjon og sideblinkers. Hvis jeg vill sette in en B23 må jeg bare registrere om den. Fikk papirer fra Volvo i Göteborg om at den tilfredstilte norske krav på exos, bremser etc. 1976. Vet dog ikke om det er godt nok for byråkraterne på vegvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så er det sikkert noe døm klager på.. Hvis døm får gjort livet ditt surt så har døm oppnådd mye i det kjedelige livet sitt..

Er jo mye lettere å godkjenne med turbomotor i norge også, må vel være 30år gammel eller noe for å gjøre det i sverige?

BTW: de nye skiltene ser forj***ige ut ikke sant?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo\Bilia hjelper deg garantert med de dataene, men det er rart at de bryr seg om det siden bilen er veteran (30+) . Ang.sideblinkers så har alle 240`er i norge det, har sett igjennom en del bilder nå og alle norske biler har det, men du skal ikke trenge å montere det da din bil ikke har det orginalt. Her i landet finnes det mange amerikanske biler som har de tradisjonelle røde usa blinklysene, så det virker veldig rart om de skulle bry seg om det. Bare å prate med en annen mann på trafikkstasjonen eller ringe til en som er høyere oppe i systemet hos vegvesenet.

 

Men det er sant som du sier at norge er den siste kommunist stat, i allefall når det gjelder kjøretøy.

 

Det er litt feil, hvis den bilen, og den modellen er solgt i Norge, skal den importerte bilen være lik, og da med sideblinkers.

 

Vi har en van som vi skal registrere, serru. Og da fikk vi beskjed om det. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt feil, hvis den bilen, og den modellen er solgt i Norge, skal den importerte bilen være lik, og da med sideblinkers.

 

Vi har en van som vi skal registrere, serru. Og da fikk vi beskjed om det. :)

 

Hvis bilen ska registreres på vanlig måte må det monteres blinklys. Hvis den tas in på paragraf 1-15 (undantags par.) så trenges ikke det. Då må bilen være helt orginal og du har ikke lov å endre noe som helst. Tror dog ikke de ser forskjell på B21A og B23A hvis jeg skulle få lyst til å bytte motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår