Solberg- Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 Ja det går bra, polerer ofte inne i garasjen jeg, MEN noe polish skal IKKE tørke da Solberg, vær obs på det. På, jobbes med og av igjen Ja mener du nevnte det ja :P Gjorde som du sa på lakkrens og polishen, legge på, rett av. MEN, på voksen jeg la på for ca 1,5 time siden står det at den skal ligge på til den tørkes. Det er forresten Gold Class Liquid Wax som jeg snakker om. Men har et lite problem. Kjøpte ett håndkle for lite for å bruke til å ta av polering osv. Så voksen som jeg la på istad er nødt til å ligge på til imorgen. Går det bra? Siter -85 Audi 90 2,2E 10v x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane Vorsprung durch technik... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet Mai 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 Somregel hvis det står at det skal tørke, har det ikke noe å si hvor lenge det er "tørt" på bilen før det fjernes. Nå har jeg ikke brukt den voksen selv, så det er litt "dust" om jeg sier "det går bra" og så viser det seg i morgen at DET ikke var så lurt alikevell da. Har mange vokser ol som kan stå på bilen i ukesvis hvis det er ønskelig, så det hadde forundret meg om du skulle få problemer med den typen der. Lar du den stå, og den sitter i morgen, kan du legge et nytt lag over det gamle (det hjelper det gamle til å slippe litt) Og vi minner om BILDER!!!! he he Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solberg- Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 Skal ikke skylde på deg hvis den ikke går av imorgen. :P Takker for tips! Hehe. Det festlige er at jeg tok med kameraet og sku ta bilde men det slo seg ikke på. Dvs at batteriet lå igjen hjemme. Så gadd ikke kjøre 15 km for å hente batteriet. :( Men det er så typisk min uflaks! :P Får heller legge ut noen bilder av resultatet! Bedre enn ingenting! hehe Siter -85 Audi 90 2,2E 10v x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane Vorsprung durch technik... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Mai 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2007 med meguiars nxt wax, sier de at man trygt kan vokse hele bilen, før man polerer den av igjen uten å gjøre jobben noe hardere. Så denne kan man sikkert la stå.. Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Mai 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2007 Mulig at det står noe om dette innledningsvis, men denne tråden har vokst seg svært stor etterhvert, så jeg leste bare de første sidene. Vet ikke om de fleste som leser denne tråden har bare nye biler med ny plast, men jeg med min 91' Volvo 740 har altså en bil som begynner å dra på åra. Bilen er meget fin i lakken, men den har plastikk støtfangere som begynner å bli blassne. Dette har jeg sett på flere av de nyere 740ene, nettopp at dette er noe som kommer med alderen. Har IKKE lyst til å lakkere fangerne, da dette ikke er lett å få bra, da plasten er et for mykt underlag å legge lakk på etter min mening. Har noen et godt tips på hvordan å få tilbake den opprinnelige fargen? Og til dere som enda ikke har mistet helt glansen i plasten, er det da noen måter å vedlikeholde den på? Og en annen ting som dessverre trekker ned intrykket på bilen er baklykteglassene. Også disse har jeg sett på mange av de nyeste 740ene blir hvite og blasse og det virker som om disse lykteglassene er lakkert med en type klarlakk som blir hvit med alderen og den flakker også av. Har noen et godt tips på hvordan shine opp disse, da nye baklykteglass koster gjerne 1000-lappen eller mer. Og er det en ide å lakkere glassene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet Mai 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2007 Plast fornyer skal gjøre plasten bra igjen den, men det må vel ofte taes på innimellom. både Autoglym og meguiars har plastfornyere (bumpershine) bare styr unna di billige, de holder kun til neste vask. Plast baklykter kan poleres opp igjen med plast polish, men om det flasser av må det nok hardere skyts til for å redde de. Om de kan lakkes opp igjen vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zoltan Skrevet Mai 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2007 Hallo! En utrolig nyttig tråd. Har kost meg med å lese igjennom:) Mye av æren til 'truhaa':respect En ting jeg lurer på da: Kan jeg bruke min excenter-sliper hvis jeg bytter ut paden? Den har seks hastigheter og kan låses så paden roterer fast sammen med excenter. Isåfall er det best å bruke den kun med excenter eller at paden roterer fast sammen med excenter? Turtallet på de seks trinnene er jeg ikke sikker på, men hvilket turtall er best å polere med? Siter 929 HT-Coupe 1986. 929 HB Forum (Garage HB) Aktivt Prosjekt: http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=10505 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet Mai 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2007 Ser mange bruker en lignende maskin fra festool, de er "høyt" verdsatt på enkelte forum. At de kan variere mellom DA og roterende er egentlig gull, da du kan sette på roterende når det er riper som er harde å fjerne med DA, bare vær obs på at den tar noe mer på roterende inst. Hvor mye fart du bruker varierer med om du bruker DA el roterende inst. DA kan kjøres fortere en roterende. Uansett, start sakte (inst 1) og fordel produktet, så stiller du opp på feks 2 el 3 (DA) og jobber sakte over der du polerer. NB: dette er med forbehold da jeg ikke vet hvor fort hver instilling er på maskinen din (mulig det står i instruksjonsboka som fulgte med) Alt av håndpolish bør legges på med DA instilling, den trenger ikke så mye varme for å brytes ned. Hvis det er støvoppsamler til denne, kan den suge polish i mellom puta og tette maskinen. (skjedde med min Bosch) så finner du en ny bakplate som er tett er det å anbefale. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
n0stra Skrevet Mai 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2007 Gruer for at denne kan være for kjapp, ta et kjapt søk på Meguiar's Online evt spør mike phillips hva han tror. Som de sier i reklamen; "skeptisk" ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zoltan Skrevet Mai 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2007 Takk for utfyllende svar:) Jeg har sett i bruksanvisningen og følgende er oppgitt: Excenter bevelgelsen er fra 6200 - 13300 rpm (Trinn 1 - 6) Rondelens rotasjon er fra 290 - 620 rpm (Trinn 1 - 6) når den er låst/tvunget. Når rondelen ikke er låst og det bare brukes excenter, så går rondelen sakte runt med noen få runder i minuttet. At excenter bevegelsen er høy er bare bra vel? Siter 929 HT-Coupe 1986. 929 HB Forum (Garage HB) Aktivt Prosjekt: http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=10505 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet Mai 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2007 Nja, den bør nok ikke være så høy 6200 + er noget mye som minimum, en ord DA polerings maskin mener jeg nesten har max på 6000rpm, den jeg har fra Bosch (gammel) er ikke på langt nær så¨kjapp. En roterende er det ofte ikke mer en max 2000rpm som brukes mener jeg, men din er max 620rpm? Når rondelen IKKE er låst (dvs exenter) går den bare noen runder i minuttet? Da kan i allefall ikke 6200-13300rpm stemme! eller menes det da fra side til side? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet Mai 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2007 Sjekket litt ut ang den type maskiner, og har funnet ut at Rotary delen på den er for "treg" for korrigeringer, og DA delen blir for kjapp. Borrelåsen på padsen kan bli ødelagt, og du risikerer å slenge polish overalt. Den maskinen fra festool har andre lavere specs på DA biten og samme på rotary delen. Skjønte også at DA kalles OMP og Rotasjon er RPM nOstra hadde rett med å være skeptisk, og jeg går i skammekroken mht å gi dårlig svar...... Sorry Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zoltan Skrevet Mai 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2007 Hmm.. Selve excenterbevegelsen er oscilerende små sirkelbevegelser på ca 4-5mm og ikke fra side til side. Bevegelsen blir omtrent som om du legger håndflaten mot underlaget og beveger den hurtig i små sirkelbevegelser. Vanskelig å forklare. Ser jeg fikk et nytt svar mens jeg skrev dette. Da skal jeg være litt skeptisk til bruk av denne maskinen til evt. noe annet blir bevist:) Takk for oppfølgingen her:) Siter 929 HT-Coupe 1986. 929 HB Forum (Garage HB) Aktivt Prosjekt: http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=10505 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truhaa Skrevet Mai 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2007 Festool sin er fra 3300 til 6800 OPM (orbits pr min) Skjønner DA prisippet;) syntes bare det hørtes så mye ut, men Bosch sin maskin var mye kraftigere en jeg trodde. 2 hodet DA polerings maskin finner du på biltema til 299,- den er i allefall tryggere....he he Cyclo pads på den, så er den mer en bra nok for oss hobby polerere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MSpeed Skrevet Mai 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2007 Du som har så mye peiling truhaa:P Har du prøvd polermaskin fra clas ohlson? fikk en til jul og lurte på om den funker for en amatør.. Clas Ohlson - Polermaskin, Voks og polish handle bestill postordre Siter -VW Golf GTI 8V http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=89772 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.