Gå til innhold

16v --> Turbo prosjekt.

Ranger emnet


silvergti

Anbefalte innlegg

Skaffet meg en "billig" Turbo her om dagen, en KKK turbo fra en Transporter 1.6TD Motorkode JX.

Tenkte jeg skulle begynne på et lite nytt prosjekt, få rigga 16ven til turbomaskin, få sveisa eksos.manifold og greier..og få tak i en intercooler.

Hørt at Saab 900T innsprut er brukt på Golf GTi'er? men hvordan blir det å prøve med Gti innsprutet først? bensintrykk osv?...

Hmm, er styretrykksregulator fra en Audi 5'er en ide? eller en modifisert orginal en?

Har også noen turbostempler fra Audi 1.8T på hånda..

 

Er det spesiel topppakning du kan få til KR motoren? som er beregna til turbo?

 

Noen som har vært med å bygge om 16v til turbo?? noen som har tips? Bilder? erfaringer innen turbo bygging på 16v?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo fra diesel bil på en bensin bil er ikke det beste!

 

Forholdet mellom eksosdel og kompressordel er ganske ulikt på bensin og dieselbiler. Dessuten jobber de på andre temperaturer.

 

Det letteste på en 16v er å hente eksosmanifold fra Audi S4 2,2t motoren, og kappe av en sylinder for å få sveisa om osv. Da kan du bruke turboen fra S4 også. Dette oppsettet er det mange som har benyttet. Eller så kan du få noen til å lage den en eksosmanifold til en hvilken som helst turbo..

 

Intercooler finner du mange plasser, Cossie cooler, Mercedes Sprinter Cooler, Golf Rallye Cooler, eller du kan få en custom-bygd.

 

Din 16v har vel K-jet innsprut? Det går vel å få denne til å takle 170hk, men etter det er vel ikke så mye mere håp. Du kan vel benytte deg av Digifant innsprut, fra G60, også chippe denne! :) Eller datasprut..

 

Stempler kan du bruke fra S4 2,2t. Eller så kan du bruke dobbeltoppakning.

 

Det spørs bare hvor mye penger du skal bruke på turbo bygging det da..

 

Og søk på forumet etter tråder, er mange som har bygd turbo på 16v, og ihvertfall tenkt på det! :)

 

Her er noen:

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=11445&highlight=turbo

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=7806&highlight=16v+turbo

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=14506&highlight=16v+turbo

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=9836&highlight=16v+turbo

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=2395&highlight=16v+turbo

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=5564&highlight=16v+turbo

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=1124&highlight=16v+turbo

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=3847&highlight=16v+turbo

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter at jeg mistet lappen i mai, har jeg fått lysten på turbo..mer hester og mer drag.. er ikke ute etter å hente max hk, men bare litt mer hjelp... tenkte da på å bruke den turboen jeg fikk..

 

Bilen står jo bare rolig om dagen, er jo verdt et forsøk, har fått tak i en som kan sveise eksos manifold, har grenrør nå men vil ikke bygge om eller ødelegge dette...

har også en manifold fra Audi 1.8T liggendes.. ,men er jo støpegods...

 

dette skal ikke være et prosjekt som skal koste skjorta... bare et prosjekt som skal være lærerrikt..

jobber jo som lærling på AS auto på Lillehammer..

 

tenkte på et ladetrykk på 0,4-0,5 dette hjelper jo dette oxo, og håper det kanskje holder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tru nok jeg må si meg enig med jonte.. turbo fra en disel maskin vil vel ike funke så jævli bra i en bensin bil.. snakk om andre gasser og andre tempraturer + + ikke at jeg har så mye peiling men har nå i alle fall hørt så av en kamerat som driver med sin andre turbo konvertering nå.. riktig nok ikke av en golf :)

 

Men det høres ut som et morro prosjekt roger, kjem bilen ut at når du får lappen helt annerledes eller? eller skal den forbli gode gamle silverGTI(T) ?

 

Tobbe har jo turbo konvertert den gamle 8v'n sin han vet du! go enern.. han har saab 900 sprut, en garret turbo og ic fra en merce faktisk.. hehe

 

tru den gamle enern flytter på seg.. http://golf666.mine.nu/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får se hva som skjer, silver blir nok silver, men litt anna look en den var da jeg mista lappen..

blir attsveist bakluke med nedflytta skilt...

muligens hellakkering, silver lakk med kanskje litt lilla skjær..hadde vært fint!

vemund: hva kan du om turbo egentlig? hmmm...

skal nok bli turbo skal du se.

har oxo muligens fått tak i en turbo fra sierra coshworth..

men vi får vel prøve med TD turboen først..

 

hva trur folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silver

Skaffet meg en "billig" Turbo her om dagen, en KKK turbo fra en Transporter 1.6TD Motorkode JX.

Tenkte jeg skulle begynne på et lite nytt prosjekt, få rigga 16ven til turbomaskin, få sveisa eksos.manifold og greier..og få tak i en intercooler.

Hørt at Saab 900T innsprut er brukt på Golf GTi'er? men hvordan blir det å prøve med Gti innsprutet først? bensintrykk osv?...

Hmm, er styretrykksregulator fra en Audi 5'er en ide? eller en modifisert orginal en?

Har også noen turbostempler fra Audi 1.8T på hånda..

 

Er det spesiel topppakning du kan få til KR motoren? som er beregna til turbo?

 

Noen som har vært med å bygge om 16v til turbo?? noen som har tips? Bilder? erfaringer innen turbo bygging på 16v?

 

Ville nok heller har brukt en manifold fra Rothe eller S-tec for T3 eller K16. Innsprutet tar du fra G60 (DIgifant)og kjøre på SNS chip. Det finnes vel ett og annet brukt der ute du kan få til en rimelig penge. Du kan bruke G60 topp pakning hvis du får senket kompresjonen.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår